וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על איווה: הדמוקרטים נלחמים על הישג ראשון בפריימריז

עמרי נחמיאס, איווה

3.2.2020 / 6:00

הבחירות המקדימות שיתקיימו היום במדינה המושלגת הן הראשונות להתקיים ויהוו את יריית הפתיחה בבחירות בארה"ב. על אף שאיווה אינה מהווה מרכז עניין פוליטי בשגרה, המועמדים הדמוקרטים השקיעו בה בליץ נרחב מתוך הבנה שניצחון או הפסד בה יכול להשפיע על המשך דרכם במרוץ

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

רוס טייזין נהג במשך שישה ימים מביתו בקליפורניה יחד עם בנו בן ה-10 כדי להתנדב במטה הבחירות של אנדרו יאנג באיווה. הפריימריז שייערכו היום (שני) במדינה המושלגת, מהווים באופן רשמי את יריית הפתיחה של בחירות 2020, ומושכים אנשים מכל רחבי ארצות הברית שרוצים לחוות זאת.

אנדרו יאנג, יזם ואיש עסקים, הוא מועמד בעל סיכויים נמוכים למדי ומחזיק בארבעה אחוזי תמיכה באיווה, אבל מלכד סביבו קהל תומכים נאמן שמתרשם מההצעות שלו. בראש ההצעות: ממשלת ארצות הברית תיתן אלף דולר לכל אזרח מעל גיל 18 בכל חודש. המטרה: להניע את הכלכלה ולפצות את בני האדם על אבדן מקומות העבודה שעבר זמנן בעקבות תהליכי אוטומציה, וכיום מבוצעים על ידי רובוטים. לפני יומיים הוא הצליח למשוך כאלף בני אדם לכנס במרכז דה-מוין, ופרש בפניהם את החזון הקודר שלו על עתיד התעשייה באמריקה.

לקראת הפריימריז באיווה, 2 בפברואר 2020. רויטרס
פעם ב-4 שנים הופכת המדינה המנומנמת למרכז תשומת הלב. חצר בית באיווה, אתמול/רויטרס

מאז שנת 2000 כל המועמדים הדמוקרטים: אל גור, ג'ון קרי, ברק אובמה והילרי קלינטון ניצחו באיווה. לכן, ועל אף שהפריימריז הבאים בניו המפשייר כבר נמצאים מעבר לסיבוב, המועמדים השקיעו כאן בבליץ של ארבעה ימים רצופים, מתוך הבנה שניצחון או הפסד כאן יכולים לקבוע, למשל, את היכולת שלהם להמשיך ולגייס תרומות להמשך הדרך.

גם יאנג יודע שכדי להישאר רלוונטי אחרי הפריימריז הראשונים הוא חייב לרשום הישג, ולכן הוא רותם את תומכיו, שניכר כי הגיעו ממקומות רבים לבוא ולסייע. טייזין, כמו אמריקנים רבים, איבד את החווה שלו במשבר הכלכלי של שנת 2008 והיה חסר בית במשך שישה חודשים. הוא סיפר לוואלה! NEWS כי הוא משוכנע שרשת ביטחון של אלף דולר בחודש הייתה מאפשרת לו לשמור על ביתו ולא לאבד אותו. "במקום לשלם ארבעה טריליוני דולרים כדי לחלץ את הבנקים מהמשבר, היה אפשר לשלם לכל אזרחי ארצות הברית הכנסה בסיסית במשך שנתיים", הוא אומר.

עוד בוואלה!

עם ניסיון וקריצה למרכז, ביידן ינסה להיות התשובה לטראמפ

לכתבה המלאה
ראס טייזין, מתנדב במטה הבחירות של אנדרו יאנג באיווה, 1 בפברואר 2020. עמרי נחמיאס
חטף מכה כלכלי, וכעת הוא תומך בינאג. ראס טייזין, איווה/עמרי נחמיאס

איווה לא מרכזת עניין פוליטי או השפעה רבה בימי שגרה. זו מדינה קטנה עם כשלושה מיליון תושבים - המדינה ה-31 בארצות הברית מבחינת גודל האוכלוסייה. באופן יחסי, היא גם זוכה למשקל נמוך בקביעת מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. 49 צירים בלבד מתוך 3,979 ייצגו את איווה בוועידת המפלגה בחודש יולי, שבו ייבחרו מועמד או מועמדת המפלגה לנשיאות.

למרות זאת, פעם בארבע שנים, בפתח עונת הפריימריז, איווה זוכה לתקופה קצרה להיות מוקד תשומת הלב הלאומי. ב-1972 עבר חוק במדינה הקובע כי הפריימריז באיווה תמיד ייערכו ראשונים מבין כל המדינות בארצות הברית.

כיוון שכל המועמדים רוצים להיות אלה שחוגגים ניצחון מוראלי חשוב, שיכול להוות דחיפה משמעותית להמשך הדרך, כל אחד מ-11 המועמדים ביקר בה עשרות פעמים בשבועות האחרונים. המצב הזה מאפשר לתושבי איווה להיפגש עם המועמדים באסיפות קטנות של עשרות או מאות אנשים, לדבר בצורה ישירה עם המועמדים, ולהתרשם מהם באופן בלתי אמצעי - הזדמנות שבמדינות גדולות יותר מתאפשרת רק במקרים מעטים.

ברני סנדרס בעצרת לקראת הפריימריז באיווה, 2 בפברואר 2020. רויטרס
מאז שנת 2000 כל המועמדים הדמוקרטים ניצחו באיווה. ברני סנדרס בעצרת תומכים/רויטרס

שיטת הבחירות באיווה היא ייחודית. מאז המאה ה-19, ההצבעה שם נערכת לא בקלפיות אלא באמצעות אסיפות עיר. 1,600 אסיפות כאלו יתקיימו הלילה במקביל, כולן באותה השעה. בצד הרפובליקני מתקיימת הצבעה לאשרור מועמדותו של טראמפ כמועמד המפלגה גם בקדנציה הבאה, אבל בצד הדמוקרטי הסיטואציה מורכבת יותר.

כל מועמד דמוקרטי צריך לקבל לפחות 15% כדי להיחשב במניין הקולות הסופי. כתוצאה מכך, במהלך ערב ההצבעה עצמו מנסים התומכים של המועמדים השונים לשכנע אחד את השני לתמוך במועמד שלהם, כשהתומכים של כל מועמד מתרכזים באזור אחר של האולם. במקרים רבים, יהיה זה אולם ספורט של בית ספר מקומי. אלו שלא יגיעו לרף הנדרש יימחקו, והתומכים שלהם יוכלו לעבור ולעמוד יחד עם תומכים של מועמד אחר.

ג'ו ביידן בעצרת לקראת הפריימריז באיווה, 2 בפברואר 2020. רויטרס
תושבי איווה זוכים לדבר בצורה ישירה עם המועמדים. ג'ו ביידן בכנס תומכים/רויטרס

הסיטואציה הזו גורמת למצביעים לשקול לא רק מי המועמד המועדף עליהם, אלא גם מי המועמד שבמקום השני, למקרה שהמועמד בו תכננו לתמוך לא עבר את הרף. ערב הפריימריז באיווה, ברני סנדרס מוביל בפער קטן של כשלושה אחוזים על פני סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שנמצא במקום השני.

אמש בדה-מוין, הופיעה מועמדת נוספת עם בעיה דומה לזו של אנדרו יאנג. הסנאטורית אמי קלובושר מכהנת כבר 13 שנים בסנאט, וגם היא מתקשה לצבור מומנטום. כמה מאות אנשים נדחסו באולם של בית ספר תיכון כדי לשמוע את דבריה של המועמדת, המייצגת את מינסוטה בסנאט. היא מתהדרת במאה חוקים שהיתה שותפה להעברתם, ומנסה לשכנע את המתלבטים כי בניגוד למועמדים פרוגרסיביים כמו ברני סנדרס או אליזבת' וורן, היא, בעלת האג'נדה המתונה, תוכל לנצח במדינות שבהן טראמפ מוביל, ולכן היא המתאימה ביותר להתמודד מול הנשיא המכהן.

פריימריז איימי קלובושר, דה מויין,1 בפברואר 2020. עמרי נחמיאס
"יש לה האנרגיה לעשות את העבודה". עצרת של המועמדת קלובושר בדה-מויין, אתמול/עמרי נחמיאס

תמי מילר, המתגוררת לא רחוק ממקום האירוע, אומרת כי קלובושר הוכיחה את עצמה כמחוקקת אפקטיבית. "יש לה את הרצון והאנרגיה לעשות את העבודה", היא אומרת. אלא שקלובושר זוכה רק ל-10% תמיכה, מתחת לכמות הדרושה. מחר בערב היא תהיה בסכנה שלא להירשם כלל בדף התוצאות.

אליזבת' וורן בעצרת לקראת הפריימריז באיווה, 2 בפברואר 2020. רויטרס
המועמדים שלא יגיעו לרף הנדרש יימחקו. אליזבת' וורן בעצרת תומכים באיווה/רויטרס

"אם היא לא תזכה למספיק תמיכה אצביע לאחד המועמדים המתונים, ברני או וורן לא יהיו הבחירה הראשונה שלי", אמרה מילר. "אני אנסה להצביע למישהו שיכול לנצח את טראמפ", היא אומרת. קלובושר, כמו יאנג, יודעים שעבור המועמדים ה"אנדרדוגים", איווה עשויה להיות מבחן שהוא בגדר להיות או לחדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully