וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הפריימריז, המפלגה הדמוקרטית במלחמת אזרחים על דמותה

18.1.2020 / 11:56

הפיצוץ בין וורן וסנדרס מהאגף הרדיקלי, סביב טענות לסקסיזם, אירע בזמן לא אידיאלי - כשבועיים לפני ההצבעה באיווה. ביידן חמק מהאש, אך ייתכן שרוסיה מכינה הפתעה נגדו. בעוד שהרפובליקנים יודעים למה לצפות בנובמבר עם טראמפ, הדמוקרטים עדיין נאבקים על פניה של המפלגה

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בשולי העימות הדמוקרטי שנערך השבוע בדה מוין, אייווה - המדינה הראשונה שבה יתקיימו הפריימריז בחודש הבא - התרחשה התקרית שהאפילה על כל הערב עצמו ומלמדת למעשה על המתחולל במפלגה המבקשת להשיב לידיה את השלטון. 

הסנאטורית אליזבת וורן והסנאטור ברני סנדרס, שניהם מהאגף הפרוגרסיבי השמאלי במפלגה, ניהלו שיחה מתוחה שנקלטה היטב בעדשות המצלמות. זו מאיימת לשים קץ להפסקת האש בין השניים, שבמסגרתה הבטיחו שלא לתקוף אחד את השנייה אלא רק את "האגף התאגידי", כלומר המועמדים שמקבלים תרומות ממיליארדרים ומבעלי אינטרסים. ג'ו ביידן ופיט בוטיג'ג', בראשם. 

הסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת וורן משוחחים בעימות הדמוקרטי ב-14 בינואר 2020. רויטרס
שיחה מתוחה שנקלטה בעיני המצלמות. וורן וסנדרס בעימות הדמוקרטי/רויטרס

הריב נסוב סביב שיחה שקיימו השניים בדצמבר 2018 לקראת המרוץ לנשיאות. וורן, שרוצה להיות הנשיאה הראשונה של ארצות הברית, טוענת כי סנדרס, שעשוי להיות הנשיא היהודי הראשון, אמר לה שאישה לא יכולה לנצח את טראמפ. הסנאטור הסוציאליסטי מכחיש זאת מכל וכל. 

הפיצוץ קרה בזמן לא אידיאלי עבורם. הקרב באייווה ובניו המפשיר, שתי המדינות הראשונות בפריימריז, צמוד לפי הסקרים, ועל אף מספר הצירים הנמוך שהן שולחות לוועידה, לתוצאות בהן יש השפעה משמעותית על המשך המרוץ באופן מסורתי. במקביל, יתנהל המשפט בסנאט, שתוצאותיו המזכות את טראמפ ידועות מראש. הוא יגזול זמן קמפיין מהסנאטורים המשמשים מעין מושבעים ויהיו מרותקים לגבעת הקפיטול. 

עוד בוואלה!

בגיל 37 וללא ניסיון: ראש העיר שרוצה להיות הנשיא ההומו הראשון של ארה"ב

לכתבה המלאה
סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן מגיע לעימות הדמוקרטי ב-14 בינואר 2020. רויטרס
שרד את השערוריות. ביידן בתחילת העימות הדמוקרטי האחרון/רויטרס

לעומת זאת, מי שמשוחרר מכל המעמסות האלו הוא ביידן, שעומד בלב לבה של פרשת אוקראינה-גייט. הוא חמק מהאש במהלך העימות האחרון, בשונה מהעימותים הראשונים שבהם הוא הותקף שוב ושוב בתור היותו המועמד המוביל, והצטרף למקהלה נגד סנדרס. בין היתר, הוא נגע באחת ההצעות הקשות ביותר לעיכול שלו - ושל וורן - מבחינת הציבור האמריקני הרחב: ביטוח רפואי ממלכתי, שאמור להחליף כמעט לגמרי את הביטוחים הפרטיים. 

ביידן שרד את השערוריות הראשונות של הקמפיין, שנגעו להתבטאויותיו בנושאי גזע ויחסו החם מדי, ספק מטריד, לנשים, לצד פליטות פה תמוהות שהעלו תהיות לגבי כשירותו המנטלית של סגן הנשיא לשעבר. ביידן יהיה בן 78 אם ייכנס לבית הלבן, ויהיה הנשיא המבוגר ביותר אי-פעם. רבים עדיין רואים בו כאדם בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לגבור על טראמפ בנובמבר, אך אין זה בהכרח תואם לסיכוייו בתוך המפלגה המצויה בסוג של מלחמת אזרחים על אופיה ונשמתה. נוסף על כך, הפריצה של האקרים רוסים לחברת הגז האוקראינית בוריסמה, שבה עבד בנו האנטר, עוררה חשדות מפני רצון של הקרמלין לשחזר את 2016 עם פרסום מיילים פנימיים בעייתים בשיא הקמפיין. 

הבשורה הטובה לטראמפ

לאגף הפרוגרסיבי-רדיקלי יש תמיכה ניכרת בקרב הדור הצעיר והליברלי באמריקה, אף שנציגיו בפריימריז בני יותר מ-70. אחרי העימות המגדרי בין וורן לסנדרס, יצאו תנועות אזרחיות התומכות בהם בקריאה לאיחוד השורות ולהצבעה אסטרטגית במדינות השונות על מנת להבטיח שאת הדמוקרטים ייצג אחד משלהם. כלומר, במדינה שבה לוורן יש סיכוי גבוה יותר לגבור על ביידן, נניח, תומכיו של סנדרס יבחרו בה, ולהיפך. 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות במילווקי ויסקונסין ב-14 בינואר 2020. רויטרס
שקריו והשפה הבוטה אינם מטרידים את תומכיו. טראמפ בעצרת בחירות במילווקי, ויסקונסין/רויטרס

זו עשויה להיות בסופו של דבר הבשורה הטובה ביותר עבור טראמפ, המחזיק בתחמושת רבה נגדם בבואו לשכנע את הפלח המתלבט במדינות המפתח שהעניקו לו את הניצחון הדרמטי ב-2016. הוא תוקף את תכניותיהם הכלכליות הסוציאליסטיות, את הסתייגותם מחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ואת עמדותיהם ביחס לישראל. באמתחתו שורת הסכמים שנחתמו בצלמו - השלב הראשון בהסכם הסחר עם סין, הסכם סחר חופשי חדש בצפון אמריקה - והקרסת הסכם הגרעין עם איראן, מבלי להיגרר לעימות מרוחק, לפחות בשלב זה. החומה החלה להיבנות בגבול מקסיקו, ובוטלו כמעט כל התקנות הסביבתיות כפי שחשקו החברות הגדולות והעשירים. 

על אף הכתם של הדחתו בבית הנבחרים - בסך הכול הנשיא השלישי אי-פעם שהגיע למעמד מפוקפק זה - סיכוייו של טראמפ לזכות בכהונה שנייה עדיין נראים גבוהים יותר בהשוואה ליתר יריביו הפוטנציאליים. שקריו וכזביו אינם מטרידים את תומכיו, ולא השפה הבוטה שבה הוא משתמש נגד מבקריו. בעוד שהרפובליקנים יודעים למה לצפות וכבר עיכלו את דמותו והתעצבו על פיה, תוך שם מסלקים את כל הקולות הלעומתיים מבפנים, הדמוקרטים לא השכילו לשלב ידיים גם אחרי הצלחותיהם בנובמבר 2018 ועדיין רבים על פרצופה של המפלגה. 

(עדכון ראשון: 17/01/20, 21:37)

המועמדים הדמוקרטים טום סטייר, ג'ו ביידן, אליזבת וורן, ברני סנדרס, פיט בוטג'יג' ואיימי קלובשר בעימות הדמוקרטי ב-14 בינואר 2020. רויטרס
לא השכילו לשלב ידיים. המועמדים הדמוקרטים בעימות האחרון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully