וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות דמוקרטי סוער לפני הפריימריז: האם אישה יכולה להיות נשיאה?

15.1.2020 / 8:50

סנדרס וורן, מהאגף הפרוגרסיבי במפלגה, התעמתו אחרי שהאחרונה טענה שבשיחה פרטית אמר לה הסנאטור הסוציאליסטי כי אישה לא יכולה לנצח במרוץ. היא אף סירבה ללחוץ את ידו. "הגיע הזמן לתקוף זאת ישירות", אמרה. המרוויח הגדול: ביידן. הפריימריז יחלו בעוד כשלושה שבועות

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הסנאטורים אליזבת וורן וברני סנדרס התכתשו הלילה (רביעי) בעימות הדמוקרטי סביב השאלה אם האחרון אמר בעבר כי אישה לא יכולה לנצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית. העימות בין שני המועמדים הפרוגרסיבים במפלגה מגיע לקראת תחילת הפריימריז בחודש הבא, במדינת אייווה.

השניים הסכימו בתחילת המרוץ שלא לתקוף אחד את השנייה, אך הלילה נאלץ סנדרס להכחיש כי הוא אמר לה בשיחה פרטית ב-2018 כי היא לא תוכל לנצח במרוץ השנה את הנשיא המכהן דונלד טראמפ. וורן התעקשה כי הוא אכן אמר זאת, אך היא במהרה הפנתה את הנושא לשאלה הרחבה יותר - האם אישה יכולה להיבחר כנשיאת ארצות הברית?

"ברני הוא חבר שלי ואני לא כאן כדי להילחם עם ברני, אבל תראו, השאלה אם אישה יכולה או לא יכולה להיות נשיאה עלתה, והגיע הזמן לתקוף זאת ישירות", אמרה הסנאטורית. הוויכוח סביב יכולתה להיבחר מזכיר את זה שהתנהל לפני ארבע שנים, כשהילרי קלינטון לא הצליחה להיות הנשיאה הראשונה של ארצות הברית והפסידה לטראמפ הרפובליקני.

טום סטייר מפריד בין הסנאטור ברני סנדרס והסנאטורית אליזבת וורן בעימות הדמוקרטי, 14 בינואר 2020. רויטרס
נאלץ להפריד. סנדרס וורן, הלילה/רויטרס

12 מועמדים נותרו במרוץ הצפוף, והם טרם הצליחו לשכנע את המצביעים מי מהם בעל הסיכויים הטובים ביותר להחליף את טראמפ. ארבעת המועמדים המובילים הם סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, סנדרס, וורן וראש עיריית סאות' בנד, אינדיאנה, פיט בוטיג'ג.

וורן ציינה כי הגברים שהיו על הבמה הפסידו יחד בעשר מערכות בחירות, בזמן ששתי הנשים שהיו על הבמה - היא והסנאטורית איימי קלובושר - ניצחו בכל מרוץ שבהן התמודדו.

אחרי העימות, נראה שוורן סירבה ללחוץ את ידי של סנדרס כשהוא הוא הושיט את ידו. השניים שוחחו בקצרה, באווירה מתוחה, עד שנקטעו על ידי המועמד טום סטייר. הוא סיפר כי הוא "הייתי צריך לזוז בהקדם האפשרי" כדי להפריד ביניהם.

העימות בין המועמדים הפרוגרסיביים אפשרו לביידן להישאר מחוץ לקלחת.

עוד בוואלה!

בגיל 37 וללא ניסיון: ראש העיר שרוצה להיות הנשיא ההומו הראשון של ארה"ב

לכתבה המלאה
ג'ו ביידן והסנאטור ברני סנדרס בעימות הדמוקרטי, 14 בינואר 2020. רויטרס
התנגד למלחמה בעיראק. סנדרס נגד ביידן, הלילה/רויטרס

סנדרס חטף את מירב האש בעימות השביעי של המפלגה, אחרי זינוקו בכמה סקרים במדינות אייווה וניו המפשיר, שיפתחו את עונת הפריימריז. בנוסף לריב שלו עם וורן, הוא זכה לביקורת על התנגדותו להסכמי סחר חופשיים ונשאל כיצד יממן את תכנית הביטוח הרפואי הממלכתי שהוא מקדם. זו, למעשה, תשים קץ לביטוחי הבריאות הפרטיים.

"אני לא יודע אם יש הסכם סחר כלשהו שהסנאטור יתמוך בו אי-פעם", אמר ביידן, המשתייך לאגף המתון של המפלגה ונחשב על ידי רבים כבעל הסיכויים הגדולים ביותר לגבור על טראמפ.

היה זה גם העימות הדמוקרטי הראשון מאז שארצות הברית חיסלה את מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני. סנדרס התעמת עם ביידן סביב ההתערבויות הצבאיות של ארצות הברית במזרח התיכון. הסנאטור היהודי תקף את סגן הנשיא לשעבר, שכיהן שמונה שנים תחת ברק אובמה, על תמיכתו במלחמה בעיראק ב-2003.

"אני חשבתי שהם משקרים, לא האמנתי להם לרגע", אמר סנדרס. "עשיתי כל מה שיכולתי כדי למנוע את המלחמה הזו. ג'ו ראה דברים באופן שונה". ביידן הודה כי זו הייתה "טעות גדולה", וטען כי בזמן שהיה סגן הנשיא, הוא פעל למען החזרת החיילים הביתה.

העימות התקיים לפני תחילתו הצפויה של משפט ההדחה של טראמפ בסנאט סביב פרשת אוקראינה-גייט, שבמסגרתה הפעיל הנשיא לחץ על קייב כדי שזו תחקור את ביידן. שלושת הסנאטורים שהיו בעימות ישמשו מושבעים במשפט ההדחה, מה שיגזול מהם זמן מהקמפיין. הם אמרו שלא אכפת להם. "יש דברים חשובים יותר מפוליטיקה", אמרה וורן, שהוסיפה כי המשפט יראה את "שחיתות הממשל הזה".

טראמפ: "סולימאני - בן זונה"

במקביל לעימות, ערך טראמפ עצרת פוליטית במילווקי, שבה הגן על החלטתו לחסל את סולימאני. את מירב הנאום הוא הקדיש כדי להצדיק את המהלך, וכינה את מפקד כוח קודס האיראני "הטרוריסט מספר 1 בעולם". לדבריו, "הדמוקרטים זועמים שהרגו את המפלצת הטרוריסטית, על אף שהמפלצת הזו אחראית למוות של מאות". הוא כינה אותו "מלך מטעני הצד", כשלדבריו לאנשים רבים אין "ידיים ורגליים בגלל הבן זונה הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully