וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האמת, היא קרסה: האפליקציה שהפילה את הדמוקרטים באייווה

5.2.2020 / 14:21

המפלגה התעקשה להכניס לשימוש דווקא ביום הבחירות יישומון שהיה אמור להקל בהעברת הנתונים, אך הכול השתבש. האפליקציה לא ירדה ושלחה הודעות שגיאה, ובמטה הדמוקרטי "אף אחד לא ענה" לטלפונים. מאחורי הפארסה של תחילת הפריימריז

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

אפליקציה חדשה הייתה אמורה לעזור באיסוף מהיר של מידע מכ-1,700 אסיפות בחירות ברחבי אייווה, אך במקום זאת, "בעיית קידוד" הובילה לדחיית פרסום תוצאות הפריימריז הדמוקרטיים, שטרם פורסמו במלואן, נכון להבוקר (שלישי). התקלות באפליקציה גרמו לבלבול, ואילצו את חלק ממארגני אסיפות הבחירות לספור את הקולות באופן ידני, מה שהוביל לדחיות, ולאפשרות של טעויות אנוש בספירה.

יו"ר המפלגה הדמוקרטית באייווה, טרוי פרייס, אמר כי לא מדובר בפריצה וכי מערכות המפלגה מאובטחות. לדבריו, התקלה הייתה בדיווח חלקי של המידע, ולא בדיוקו. הוא הוסיף כי התקלה תוקנה מאז ולא השפיעה על היכולת של ראשי האסיפות לדווח על המידע בצורה מדויקת. התוצאות החלקיות פורסמו אחרי אימות ספירת הקולות הידנית מול טפסים מנייר.

תומכי המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס מחכים באסיפת העיר בדה מוין אייווה ב-3 בפברואר 2020. רויטרס
תומכי סנדרס מחכים באסיפת העיר בדה מוין/רויטרס

בשונה מהבחירות לנשיאות ארצות הברית ולהנהגת המדינה, הפריימריז באייווה מנוהלים על ידי סניף המפלגה הדמוקרטית המקומי. הדמוקרטים בנבדה, שתכננו להשתמש באפליקציה באסיפות הבחירות שלהם ב-22 בפברואר, הודיעו שהם מבטלים את המהלך אחרי הפארסה באייווה.

השר לביטחון המולדת צ'אד וולף אמר כי אין אינדיקציות ל"פעילות סייבר זדונית" שהובילה לעיכובים באייווה. הוא הוסיף כי הדמוקרטים במדינה סירבו להצעת משרדו לבחון את האפליקציה, אם כי לא מדובר בצעד חריג, מפני שחברות אבטחה חיצוניות עושות בדיקות דומות. המפלגה הדמוקרטית באייווה אמרה בעבר כי היא עבדה מקרוב עם מומחי אבטחה כדי לבחון את האפליקציה.

יו"ר המפלגה הדמוקרטית במחוז דה מוין, טום קורטני, אמר כי הוא שמע שברובעים ברחבי המחוז שלו, כולל בשלו עצמו, האפליקציה גרמה ל"בלאגן". לדבריו, כשראשי הרובעים התקשרו למטה המפלגה הדמוקרטית, "הם לא ענו לטלפונים".

עוד בוואלה!

מבוכה במקום תמונת ניצחון: היום החגיגי של הדמוקרטים הסתיים בכאוס

לכתבה המלאה
שלטים הקוראים לתמוך בסנאטורית והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב איימי קלובשר מונחים באולם אירועים באייווה 4 בפברואר 2020. רויטרס
שלטי תמיכה בסנאטורית קלובשר/רויטרס

כמה גורמים במפלגה העוסקים בעיבוד הנתונים, שדיברו באנונימיות כדי לדון במידע רגיש של המפלגה, אמרו כי המפלגה הדמוקרטית במדינה שלחה מתנדבים ואנשי צוות לרחבי אייווה, כדי להשיג את העתקים המודפסים של התוצאות, כדי שיוכלו לבדוק אותן מול התוצאות שדווחו באפליקציה ובטלפון.

הכאוס גורם למבוכה עבור אייווה, המנסה לשמר את מעמדה היקר כמדינה הראשונה שבה מתקיימים הפריימריז למתמודדים על הנשיאות וכמסננת הראשונה של המועמדים. האירועים יחזקו את מי שטוען כי כינוסי הבחירות הללו - שלעתים הופכים לכאוטיים, צפופים ומבולגנים - הם אנכרוניסטיים ופסולים.

המפלגה הדמוקרטית באייווה המשיכה לקדם את מערכת הדיווחים החדשה, על רקע האזהרות מפני אפשרות לפריצות ולתקלות. גורמים במפלגה אמרו כי הם נקטו שורה של אמצעי זהירות ביטחוניים והם הדגישו כי ניתן לתקן בקלות כל שגיאה בזכות הגיבויים וההעתקים מנייר.

ואולם, המארגנים של האסיפות ברובעים השונים באייווה לא הצליחו לבחון את האפליקציה לפני יום הבחירות. גורמים במפלגה באייווה אמרו כי הם לא ישלחו את האפליקציה החדשה לראשי הרובעים אלא זמן קצר לפני תחילת ההצבעה, כדי לצמצם את חלון ההזדמנויות להתערבות בבחירות. כמה ראשי מחוזות סיפרו שהם התקשו להוריד או להתחבר לאפליקציה וכלל לא השתמשו בה.

המועמד פיט בוטיג'ג' מצטלם עם תומכיו בדה מוין, אייווה, אחרי הפריימריז, 3 בפברואר 2020. AP
בדרך להפתעה. בוטיג'ג' עם תומכיו/AP

האפליקציות בקושי עבדו ביום שני בערב, לדברי אדם שהיה מעורב בעיבוד הנתונים שביקש אנונימיות כדי לדון במערכת הפנימית של המפלגה. בעקבות זאת, נאלצו גורמים במפלגה לרשום את התוצאות דרך הטלפון ולהכניס אותן ידנית למסד הנתונים. גורמים רשמיים אף השתמשו בצילום תמונות של התוצאות כדי לאמת אותן ולהבטיח את דיוקן.

ג'ונתן גרין, ששימש יו"ר אסיפה במחוז לון טרי, אמר שכשהוא ניסה להכניס את התוצאות לאפליקציה, הוא רק קיבל הודעת שגיאה מבלבלת. הוא אמר שבסופו של דבר הוא ויתר וניסה לספור את התוצאות, מה שהבית אותו לפרק זמן ממושך למרות המספר הקטן של המצביעים. ההאטה בספירה הוחמרה גם לאור הניסיון של המפלגה לדווח על שלוש קבוצות נתונים שונות.

"מצאנו חוסר עקביות בדיווחים על שלוש קבוצות התוצאות", מסרה המפלגה בהצהרה. "זו פשוט בעיה של דיווח, האפליקציה לא קרסה וזה לא פריצה או חדירה. המידע והגיבוי מנייר תקינים ופשוט ייקח זמן לדווח על התוצאות".

הנשיא דונלד טראמפ ואנשי הקמפיין שלו מיהרו לנצל את הברדק כדי להטיל ספק באמינות התוצאות ותהו כיצד הדמוקרטים רוצים לנהל את המדינה. "זה אסון מוחלט", אמר הנשיא הרפובליקני.

מתכון לצרות

ריצ'רד אל האסן, מומחה בחירות ופרופסור מאוניברסיטת קליפורניה, הזהיר מפני הסקת מסקנות לגבי טוהר הבחירות. "ברוב המקרים, כשיש בעיה בבחירות, מתברר שזו תוצאה של כשלים מנהליים, ולא ברמאות או בהתערבות חיצונית כלשהי".

לורנס נורדן, מומחה בחירות בבית הספר למשפט ב-NYU, אמר כי שימוש בטכנולוגיה חדשה לפני הבחירות הוא תמיד מתכון לצרות. הוא השווה זאת לרשת גדולה, שתפעיל קופות חדשות דווקא ב"בבלק פראיידיי. לדבריו, אנשי המפלגה פעלו בחוכמה כשהאטו את הדיווחים על מנת להבטיח דיוק בתוצאות, לאור החשש מפני התערבות נוספת של רוסיה או מצד משלות עוינות אחרות המבקשות לערער את הדמוקרטיה האמריקנית.

"אנשים לא יזכרו בעוד שבועיים שהתוצאות הללו פורסמו באיחור, אבל אם הן ישתנו באופן דרמטי אפשר להמר שהם יזכרו", אמר נורדן. "אלו מאתנו העובדים במערך הבחירות מעדיפים דיוק על מהירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully