וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר העיכוב הממושך: בוטיג'ג' הוכרז כמצח בפריימריז הדמוקרטיים באייווה

שלושה ימים אחרי, המפלגה הודיעה כי ראש העיר הצעיר זכה ב-26.2% מקולות הצירים, בפער של 0.1% בלבד על סנדרס - שקיבל יותר קולות בסך הכול. ביידן התרסק אל המקום הרביעי. המפלגה קראה לספירה מחדש של הקולות, אך סנדרס כבר עם הפנים לניו המפשיר

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

פיט בוטיג'ג' ניצח בפער זעום בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית באייווה - כך הודיעו הלילה (שישי) במפלגה, לאחר עיכוב ממושך בפרסום התוצאות הרשמיות שהעיב על פתיחת הקמפיין לבחירת המועמד שיתחרה מול הנשיא דונלד טראמפ בנובמבר.

בוטיג'ג', מהאגף המתון במפלגה, זכה ל-26.2% מקולות הצירים (המקבילים לאלקטורים בבחירות הכלליות), בעוד שיריבו הסנאטור הסוציאליסטי ברני סנדרס קיבל 26.1%. הסנאטורית אליזבת וורן סיימה במקום השלישי עם 18% וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן הגיע למקום הרביעי עם 15.8% בלבד. איימי קלובושר סיימה חמישית עם 12.3%. חלוקת הצירים טרם הוכרזה רשמית, וסנדרס זכה במספר רב יותר של קולות מאשר בוטיג'ג'.

המועמדים יוכלו לבקש בחינה מחודשת של התוצאות, ואף ספירה חוזרת של הקולות עד לשעות הערב. אם לא תוגש בקשה כזו אז בוטיג'ג' יוכרז כמנצח באופן רשמי. אייווה שולחת רק 41 מהצירים מתוך 1,991 הצירים הנדרשים לזכיה במועמדות הדמוקרטית, אך לאור היותה המדינה הראשונה שבה מתקיימים הפריימריז באופן מסורתי, אייווה עיצבה פעמים רבות את המרוץ. התוצאות עשויות להטיל ספקות בסיכוייו של ביידן, שנחשב לאחד המועמדים המובילים.

ההודעה על ניצחונו של בוטיג'ג', שהיה ראש עיריית סאות' בנד באינדיאנה ונחשב לאחד מהמועמדים המתונים במפלגה, הגיעה לאחר עיכוב בספירת ההצבעה באסיפות במדינה בשל "בדיקות איכות" ו"חוסר התאמות" בין הקולות, ותקלות באפליקציה חדשה. יו"ר הסניף של המפלגה הדמוקרטית באיווה כינה את העיכוב בפרסום התוצאות "בלתי מתקבל על הדעת".

פיט בוטיג'ג', המנצח בפריימריז הדמוקרטיים באיווה, נואם בכנס תומכים, 7 בפברואר 2020. אי-פי, AP
ניצחון דחוק. פיט בוטיג'ג', הלילה/AP, אי-פי

בוטיג'ג' בן ה-38 יהיה הנשיא ההומו המוצהר הראשון, אם ייבחר. בפני תומכיו בלאקוניה, ניו המפשייר, לאחר פרסום התוצאות הראשוניות, הוא נזכר איך החל את המרוץ לפני כשנה, עם ארבעה חברי צוות, ללא הכרה נרחבת וללא כסף. "קמפיין שהיו שאמרו שאין לו שום סיכוי אפילו לנסות, תפס את מקומו בחזית המרוץ להחלפת הנשיא הנוכחי עם חזון טוב יותר לעתיד", אמר. בוטיג'ג' טוען שהגיע הזמן לקדם דור חדש של מנהיגים, וכי חוסר ניסיונו בפוליטיקה בוושינגטון הופך אותו למועמד האידיאלי להתגבר על העימותים המפלגתיים בגבעת הקפיטול.

אייווה, רובה כפרית ולבנה באוכלוסייתה, היא הראשונה מבין המדינות שיבחרו את המועמד שלהן לבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר. אחרי יותר משנה של קמפיינים והוצאות של 800 מיליון דולר, התוצאות עשויות לספק תשובות עבור המפלגה, הנואשת למצוא דרך להביס את הנשיא הרפובליקני המבקש להיבחר לכהונה שנייה.

מי שיישאר במרוץ עד "סופר טיוזדיי", מועד ההצבעה ב-15 מדינות שונות ב-3 במרץ, יתמודד גם מול המיליארדר וראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, שדילג על ההצבעה במדינות המוקדמות כדי להתמקד במדינות בעל המספר הגבוה ביותר של הצירים.

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס, 6 בפברואר 2020. רויטרס
הגיע למקום השני, בפער זעום. ברני סנדרס/רויטרס

יו"ר המפלגה הדמוקרטית הלאומית, טום פרז, קרא לספירה מחודשת של הקולות באסיפות הבחירות באייווה, שהתקיימו ב-1,600 בתי ספר, מרכזי קהילה ומקומות ציבוריים אחרים ביום שני בלילה. לדבריו, "אני רוצה להבטיח שכל מצביע באייווה יודע שהקול שלו נספר". עם זאת, בריאיון לרשת MSNBC הוא הוסיף כי כל ספירה מודשת לא צפויה לשנות את חלוקת 41 הצירים ששולחת המדינה לוועידה הדמוקרטית.

המועמדים הדמוקרטים כבר החלו להתרכז במדינה הבאה, ניו המפשיר, שבה ייערכו פריימריז ביום שלישי, עוד לפני פרסום התוצאות הראשונות מאייווה ביום שלישי האחרון.

לפני פרסום התוצאות הסופיות, סנדרס הודה למצביעים "על הניצחון הגדול שהם נתנו לנו". כשנשאל על ידי רשת CNN אם הוא יבקש ספירה מחודשת של הקולות, השיב סנדרס: "היה לנו מספיק מאייווה. עלינו להמשיך לניו המפשיר". הוא הוסיף: "אני חושב שבסופו של יום, לי ולבוטיג'ג' יהיה את אותו מספר הצירים לוועידה הלאומית".

תומכי טראמפ העמיסו על הקו

גורם במפלגה הדמוקרטית באייווה אמר כי ביום שני בלילה, אחרי סיום ההצבעה, התקבלו "מספר גבוה במיוחד של שיחות" למוקד הבחירות מצד "אנשים שניתקו מיד לאחר המענה, תומכי הנשיא טראמפ שהביעו את מורת רוחם מהמפלגה הדמוקרטית, ותושבי אייווה שביקשו מידע". לדבריו, היקף השיחות היה "חריג מאוד" בהשוואה לבחירות עבר באייווה.

בניו יורק טיימס דווח כי יותר ממאה רובעים דיווחו על תוצאות לא עקביות, מחסור בנתונים או לא אפשריות תחת כללי אסיפות הבחירות, מה שהטיל ספק בספירת הקולות כולה. המפלגה הדמוקרטית באייווה סירבה להתייחס לחוסר העקביות בתוצאות.

הרפובליקנים וטראמפ מיהרו לנצל את הפארסה באייווה כדי לתקוף את המפלגה הדמוקרטית. "הם לא יכולים לספור כמה קולות פשוטים ובכל זאת הם רוצים להשתלט על מערכת הבריאות שלכם", אמר טראמפ על הדמוקרטים במהלך נאום שבו חוגג את זיכויו במשפט ההדחה בסנאט.

עם זאת, גם לרפובליקנים היה מקרה דומה באייווה בעבר. ב-2012, הוכרז מיט רומני כמנצח בבחירות, שבועיים אחרי שיריבו ריק סנטורום הוכרז כמנצח.

(עדכון ראשון: 4:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully