וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעטלפים לבני אדם: האם סין זיהתה את החיה שתיווכה את ההידבקות בנגיף?

לטענת חוקרים של האוניברסיטה החקלאית בדרום סין, התפרצות נגיף הקורונה נגרמה מסחר בלתי-חוקי של פנגולינים - יונק בעל קשקשים המשמש להכנת בשר ותרופות ברחבי אסיה. לפי ההערכות, הווירוס הקטלני החל בשוק חיות בעיר ווהאן. עם זאת, מדענים טענו כי המחקר רחוק מלהיות מקיף

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

חוקרים סינים אמרו היום (שישי) כי ההתפרצות הקטלנית של נגיף הקורונה החדש הייתה יכולה להתפשט מעטלפים לבני אדם דרך סחר בלתי-חוקי בפנגולינים - יונק בעל קשקשים המבוקש ברחבי אסיה עבור בשרו והכנת תרופות מסורתיות. הפנגולין, היונק היחיד בעולם בעל קשקשים, הוא אחד מהיונקים הנסחרים ביותר באסיה, למרות שהוא מוגן על ידי החוק הבינלאומי.

בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט שלה, נמסר מהאוניברסיטה החקלאית בדרום סין, שהובילה את המחקר, כי "לתגלית זו תהיה משמעות רבה למניעה ושליטה של מקורו (של הנגיף)".

הנגיף, שממנו מתו לפחות 636 בני אדם בסין, החל לפי ההערכות בשוק בעיר ווהאן, בירת מחוז חוביי, שבו נמכרו גם חיות בר. מומחים סבורים שמקור הנגיף בעטלפים, וייתכן שעבר לבני אדם דרך מין אחר. סוכנות הידיעות הרשמית שינחוואה דיווחה כי רצף הגנום של זן הנגיף החדש שהופרד מהפנגולינים במסגרת המחקר היה זהה ב-99% לזה של בני אדם שחלו בווירוס.

פנגולין במרכז להצלת חיות בר באזור האנוי, וייטנאם, ספטמבר 2016. רויטרס
מבוקש להכנת בשר ותרופות. פנגולין במרכז להצלת חיות בהאנוי, ספטמבר/רויטרס

עם זאת, מדענים רבים הטילו פסק במסקנות המחקר, וטענו כי הוא רחוק מלהיות מקיף. ג'יימס ווד, ראש המחלקה לרפואה וטרינרית באוניברסיטת קיימברדיג' שבבריטניה, אמר כי "הראיה לגבי מעורבות אפשרית של פנגולינים בהתפרצות לא פורסמה, מלבד הודעה לעיתונות של אוניברסיטה. לא מדובר בראיה מדעית".

לדבריו, "דיווח על גילוי נגיף בעל דמיון של יותר מ-99% ברצף הגנום איננו מספיק. האם תוצאות אלה יכולות היו להיגרם כתוצאה מסביבה מזוהמת במיוחד?".

ג'ונתון בול, פרופסור לווירולוגיה מולקולרית באוניברסיטת נוטינגהאם בבריטניה, אמר כי בעוד שמחקרה של האוניברסיטה החקלאית בדרום סין מהווה התפתחות מעניינת, עדיין לא ברור האם הפנגולין, שנמצא בסכנת הכחדה, אכן מהווה את מקור ההתפרצות. "נצטרך לראות את כל הנתונים הגנטים כדי להעריך עד כמה קשור הנגיף של הפנגולין לבין זה של בני האדם, וכן כדי להבין עד כמה הנגיף הזה נפוץ בקרב פנגולינים, והאם הם נמכרו לידי השווקים הרטובים בווהאן".

עוד בוואלה!

ישראלים על הספינה המבודדת ביפן: "מספר החולים עלה, המצב מדאיג"

לכתבה המלאה
אנשים עם מסיכות מיגון בשל החשש מוירוס הקורונה בבאנגקוק שבתאילנד. 07 בפברואר 2020.. רויטרס
המחקר רחוק מביסוס קשר בין פנגלונים לבין התרפצות הנגיף. אנשים עם מסיכות בבנגקוק/רויטרס

דירק פייפר, פרופסור לרפואה וטרינרית באוניברסיטת הונג קונג, אמר שהמחקר רחוק מביסוס קשר בין פנגלונים לבין התרפצות הנגיף בקרב בני אדם. "אתה יכול להסיק מסקנות מוחלטות יותר אם אתה משווה את השכיחות של הווירוס בקרב מינים שונים ועל סמך דגימות מייצגות, ואלה הן בהכרח לא דגימות מייצגות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully