וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט הכריע: הנשיא טראמפ זוכה במשפט ההדחה וימשיך בתפקידו

בזכות רוב רפובליקני בסנאט, זוכה טראמפ במשפט ההדחה מאישומי ניצול כוחו לרעה ושיבוש עבודת הקונגרס. לפני 4 חודשים פתח בית הנבחרים בחקירה עם היוודע על קשרי טראמפ עם אוקראינה, ובהצבעה על סעיף האישום הראשון 48-52 הצביעו נגד הרשעה, ובסעיף השני 53-47 הצביעו נגד

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ארבעה חודשים לאחר שהדמוקרטים בבית הנבחרים האמריקני פתחו בהליך ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בגין התנהלותו עם אוקראינה, זיכה אותו היום (רביעי) הסנאט האשמות של ניצול סמכותו לרעה ושיבוש עבודת הקונגרס.

עם פתיחת ההצבעה על סעיף האישום הראשון - שהתייחס לשימוש לרעה בכוח מצד טראמפ, 48 סנאטורים הצביעו בעד הרשעתו, ואילו 52 הצביעו נגד. גם בסעיף השני, שעסק בשיבוש עבודת הקונגרס, 47 הצביעו בעד הרשעתו ו-53 הצביעו נגד. אף שההצבעה נחשבת להיסטורית, טראמפ בשל הרוב הרפובליקני, שהצהיר כי לא יצביע בעד הרשעתו. בכדי להדיח את הנשיא, היה צורך ב-67 סנאטורים מתוך מאה.

בהצהרה מטעם קמפיין הבחירות שלו, נמסר כי "הנשיא טראמפ זוכה לחלוטין והגיע הזמן לשוב לענייני אזרחי ארצות הברית. הדמוקרטים שלא עושים כלום יודעים שהם אינם יכולים לנצח אותו, ולכן הם ניסו להדיחו". עוד נמסר כי "מסע הייסורים הנורא וחסר ההגיון" הזה היה טקטיקת קמפיין דמוקרטית. "הונאת ההדחה תיזכר כחישוב המוטעה הגרוע ביותר בהיסטוריה הפוליטית האמריקנית". נמסר עוד מהקמפיין.

טראמפ, ששיעורי התמיכה בו הגיעו לשיא אישי של 49% השבוע, לפי סקר של גאלופ, אמר כי הוא ימסור הצהרה ביום חמישי על סיום המשפט, שהתנהל לקראת הבחירות בנובמבר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות באוניברסיטת דרייק באיוואה ב-30 בינואר 2020. רויטרס
הכחיש את ההאשמות. טראמפ/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר הסנאטור הרפובליקני מיט רומני כי יצביע בעד הדחת טראמפ בסנאט. "אני מאמין שניסיון להשחית בחירות כדי לשמר שלטון הוא התקיפה החמורה ביותר שניתן לעשות לחוקה - מדובר בפשע גדול ובמעשה לא נכון", אמר רומני. "אין לי ברירה תחת השבועה שנשבעתי אלא להביע את המסקנה הזו". רומני, הנחשב לרפובליקני מתון, היה אחד משני חברי המפלגה שהצביעו בשבת האחרונה בעד זימון עדים חדשים ואיסוף ראיות חדשות במשפט ההדחה של טראמפ.

משפט הסנאט של טראמפ, שנמשך 21 יום, התמקד בשיחת טלפון שקיים עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביולי האחרון, בה קרא לו לחקור את ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר ומתמודד דמוקרטי בבחירות לנשיאות ארצות הברית, על טענות לא מבוססות למעשי שחיתות, כתוצאה ממעורבות בנו, האנטר, בחברת גז אוקראינית. על פי ההאשמות, טראמפ התנה את הסיוע האמריקני לאוקראינה בפתיחת החקירה נגד ביידן. עם זאת, הנשיא הכחיש את ההאשמות.

טראמפ, רפובליקני, הנשיא ה-45 אך רק השלישי בהיסטוריה של ארצות הברית שנשפט להדחה בסנאט, עמד הערב בפני הצבעה שבכוחה היה לקבוע אם יוכל להמשיך בכהונתו או להעביר את תפקידו לסגנו, מייק פנס.

בשבת האחרונה הצביע הסנאט נגד זימון עדים חדשים ואיסוף ראיות חדשות במשפט ההדחה, ברוב של 51 נגד ו-49 סנאטורים בעד. ההצבעה מנעה את רצון הדמוקרטים לזמן עדים נוספים לחקירה נגד הנשיא, ולמעשה העלתה את סיכוייו של טראמפ לזיכוי מסעיפי האישום נגדו.

עוד בוואלה!

הסנאט בלם את רצון הדמוקרטים: לא יזומנו עדים חדשים במשפט הדחת טראמפ

לכתבה המלאה
ההצבעה במשפט ההדחה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ 5 בפברואר 2020. רויטרס, אתר רשמי
הצבעת הסנאט, הערב/אתר רשמי, רויטרס

מנהיג סיעת הרוב הרפובליקנית סנאט, מיץ' מקונל, הגן על טראמפ לאורך כל הדרך. בנאום שנשא אתמול בפני הסנאט, קרא מקונל "להצביע על מנת שהקדחת הסיעתית לא תרתח ותשרוף את הרפובליקה שלנו".

בתגובה, מנהיג סיעת הדמוקרטים בסנאט, צ'ק שומר, טען כי מדובר ב"תחילת הסוף של הדמוקרטיה" אם האמריקנים מאמינים כי הבחירות שלהם מנוהלות על ידי התערבות של מדינה זרה. "אמריקה תזכור את היום הזה, בו הסנאט לא קיים את מחויבויותיו, היום בו הוא הפנה גבו לאמת והלך יד ביד עם משפט מזויף", אמר.

יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי, שהובילה את הליך ההדחה בבית והתעמתה עם טראמפ יום קודם לכן בנאום מצב האומה, אמרה כי טראמפ נותר "איום מתמשך על הדמוקרטיה האמריקנית" וכי הרפובליקנים בסנאט הפכו את "העדר החוק לנורמליות".

מיט רומני, נכנס לאולם בסנאט למשפט ההדחה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 5 בפברואר 2020. אי-פי, אתר רשמי
"אין לי ברירה תחת השבועה שנשבעתי". רומני בכניסה להצבעה במשפט ההדחה, היום/אתר רשמי, אי-פי

עורכי דינו של טראמפ אמרו במשפט כי הניסיון של הדמוקרטים להדיחו יקבע "תקדים מסוכן מאוד" בשנת בחירות. ראש צוות ההגנה, היועץ המשפטי של הבית הלבן פט סיפולון, אמר לסנאטורים כי הם ימנעו מהמצביעים את זכותם להביע את דעתם על טראמפ ביום הבחירות, ה-3 בנובמבר, במקרה שיחליטו להרשיעו ולהדיחו. לדבריו, הדחת טראמפ והסרתו מפתקי ההצבעה בנובמבר משמעותן "קריעה לגזרים של כל הפתקים ברחבי המדינה הזו ביוזמתכם שלכם, ולקיחת ההחלטה מהעם האמריקני".

בשנת 1999, זוכה הנשיא הדמוקרטי ביל קלינטון מהאשמות של שקר תחת שבועה וכן שיבוש הליכי משפט בעקבות מערכת היחסים שלו עם מוניקה לוינסקי. בשנת 1868, הנשיא אנדרו ג'ונסון זוכה מ-11 אישומים שנבעו מאירועים שהתרחשו בעקבות מלחמת האזרחים. אירוע הדחה נוסף אירע ב-1974, אז נשפט ריצ'ארד ניקסון בפרשת ווטרגייט, אך התפטר עוד לפני שמשפטו התחיל.

(עדכון ראשון: 17:24)

מנהיג הרוב בסנאט של ארצות הברית מיטש מקונל יוצא לאחר נאומו בעקבות זיכויו של הנשיא דונלד טראמפ במשפט ההדחה בגבת הקפיטול בוושינגטון. רויטרס
מיץ' מקונל יוצא לאחר זיכויו של טראמפ בסנאט, הערב/רויטרס
מיטש מקונל, מגיע לסנאט למשפט ההדחה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 5 בפברואר 2020. רויטרס, אתר רשמי
מיץ' מקונל מגיע להצבעה במשפט ההדחה, היום/אתר רשמי, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully