וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט בלם את רצון הדמוקרטים: לא יזומנו עדים חדשים במשפט הדחת טראמפ

הסנאטורים הצביעו נגד איסוף ראיות חדשות וזימון עדים במשפטו של נשיא ארה"ב, בהם היועץ לביטחון לאומי לשעבר, שספרו החדש מעורר סערה. הדמוקרטים תקפו: "אמריקה תזכור את היום הזה, הפניתם גב לאמת". ברביעי צפויה ההצבעה הסופית, אז טראמפ צפוי להיות מזוכה מהאישומים

ברוב של 51 נגד מול 49 בעד: הסנאט האמריקני הצביע הלילה (שבת) נגד זימון עדים חדשים ונגד איסוף ראיות חדשות במשפט ההדחה של הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ.

הסנאט האמריקני הצביע הלילה (שבת) נגד זימון עדים חדשים ונגד איסוף ראיות חדשות במשפט ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, החשוד בכך שהתנה את הסיוע הצבאי לאוקראינה בעזרה בחקירת יריבו הפוליטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. הפרשה, שזכתה לשם "אוקראינה-גייט", הרעידה את הפוליטיקה האמריקנית, וטראמפ הוא הנשיא השלישי בהיסטוריה שעומד למשפט הדחה בסנאט.

ברוב של 51 נגד ו-49 סנאטורים בעד, ההצבעה נגד זימון העדים ואיסוף הראיות, מנעה את רצון הדמוקרטים לזמן עוד עדים לחקירה נגד הנשיא. ההחלטה מגבירה את הסיכוי לזיכויו של טראמפ בזמן הקרוב מסעיפי האישום נגדו - ניצול סמכותו לרעה ושיבוש עבודת הקונגרס - משום שיש צורך בשני שלישים מתוך מאה סנאטורים כדי להדיח נשיא מכהן.

"אמריקה תזכור את היום הזה, בו הסנאט לא קיים את מחויבויותיו, היום בו הוא הפנה גבו לאמת והלך יד ביד עם משפט מזויף", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר.

חשיפה נוספת מספר הזיכרונות של ג'ון בולטון: היועץ לביטחון לאומי 
לשעבר הזהיר כי טראמפ מעניק טובות למנהיגיהן של סין ורוסיה. רויטרס
כתב דברים קשים על טראמפ. בולטון/רויטרס

הסנאטורים הרפובליקנים סוזן קולינס ומיט רומני החליטו להצביע בעד זימון עדים, אך הם היו לבדם בסנאט הרפובליקני. שלושה מארבעת הסנאטורים הדמוקרטיים שמתמודדים לנשיאות צייצו ברגעים שלאחר ההצבעה. אליזבת וורן כתבה כי "הרפובליקנים בסנאט פשוט נכשלו ושברו את השבועה שלהם לעם האמריקני ולחוקה של ארצות הברית". ברני סנדרס כתב: "מעולם לא שמעתי על משפט בו אין עדים. זה יום עצוב בהיסטוריה של אמריקה". איימי קלובשר כתבה כי "אם אין עדים, אין משפט הוגן. האמת תצא לאור".

מנגד, טען הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו כי "רק בגלל שהפעולות עומדות בסטנדרט של הדחה, זה לא אומר שזאת טובת המדינה להדיח נשיא מתפקידו".

שלב הטיעונים הסופיים במשפט ההדחה נגד טראמפ צפוי להיות בימים שני ושלישי, וההצבעה הסופית על הצבעתו של הנשיא טראמפ נקבעה ליום רביעי הקרוב, יממה אחרי נאום מצב האומה של טראמפ, אז הוא צפוי להיות מזוכה מהאישומים המיוחסים לו.

עוד בוואלה!

לראשונה זה ארבע שנים: תוחלת החיים בארצות הברית עלתה

לכתבה המלאה
מנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר בדרכו לאולם בשפט ההדחה של טראמפ, ב-31 בינואר 2020. רויטרס
"הסנאט לא קיים את מחויבויותיו". שומר/רויטרס

אחד מאותם עדים שרצו הדמוקרטים לזמן לחקירה הוא ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של הנשיא. ביום רביעי האחרון, הודיע הבית הלבן לבולטון כי ספרו, העומד לראות אור בקרוב, מכיל חומרים "מסווגים ביותר" שאותם עליו להסיר לפני פרסומו. לפי דיווחים בכלי התקשורת בארצות הברית, בספר נטען כי הנשיא דונלד טראמפ אכן קישר את הקפאת הסיוע הצבאי לאוקראינה כדי לחקור את יריבו ביידן.

טראמפ מכחיש את כל הטענות נגדו, ושלשום הוא השתלח בחריפות בבולטון. "הוא פוטר כי, בכנות, אילו הייתי מקשיב לו, היינו כבר נמצאים במלחמת העולם השישית", כתב הנשיא בטוויטר. "הוא יצא ומיד כתב ספר מרושע ולא נכון. הכול ביטחון לאומי מסווג. מי יעשה דבר כזה?".

מפגינים בעד הליך ההדחה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 1 בפברואר 2020. רויטרס
מפגינים בעד הליך ההדחה נגד טראמפ בניו יורק, הלילה/רויטרס

המנהלת הבכירה במועצה לביטחון לאומי, אלן נייט, כתבה במכתב לעורך דינו של בולטון כי מבחינה ראשונית של כתב היד של הספר, נראה שהוא מכיל "כמות משמעותית של מידע מסווג, כולל ברמה של סודי ביותר". היא הזהירה כי לא ניתן יהיה לפרסם את הספר ללא הסרת המידע הזה. גורם בכיר בבית הלבן אמר כי לא מדובר ב"איום" על היועץ לביטחון לאומי, וכי המכתב נשלח לבולטון עוד לפני פרסום הקטעים מספרו בניו יורק טיימס בימים האחרונים.

אם הטענות של בולטון, שהודח מתפקידו בספטמבר האחרון, נכונות - ולפיהן סיוע צבאי בסך 391 מיליון דולר לקייב הוקפא כדי ללחוץ עליה לחקור את ביידן ואת בנו לקראת הבחירות בנובמבר - זו עשויה להוות התפתחות חשובה. עד כה, טענו הרפובליקנים כי העדים בהליך ההדחה שהתנהל בבית הנבחרים בשליטת הדמוקרטים שמעו על הקפאת הסיוע רק בצורה עקיפה. עם זאת, בולטון, לפי הדיווחים, הבהיר כי הוא הונחה ישירות על ידי הנשיא לעשות זאת במטרה ללחוץ על אוקראינה.

(עדכון ראשון 04:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully