וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ הנחה את בולטון להקפיא סיוע לאוקראינה עד לחקירת ביידן ובנו

27.1.2020 / 7:52

בניו יורק טיימס חשפו מסמך שכתב היועץ לביטחון לאומי לשעבר, בו כתב כיצד הנשיא ביקש ממנו להקפיא 400 מיליון דולרים עד שבקייב יסייעו בחקירת יריבו הפוליטי. הפרסום העלה דרישה חוזרת מצד הדמוקרטים לזמן את בולטון כעד במשפט ההדחה. טראמפ: "בולטון רוצה למכור ספר"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לג'ון בולטון, לשעבר יועצו לביטחון לאומי, כי ברצונו להמשיך ולהקפיא את מאות מיליוני הדולרים שהוקצו לסיוע הביטחוני לאוקראינה - עד שבמדינה יפתחו בחקירה נגד יריבו הפוליטי ג'ו ביידן ובנו האנטר - כך דווח הלילה (שני) בניו יורק טיימס.

את הדברים כתב בולטון, שהודח על ידי הנשיא בספטמבר אשתקד, על מסמך בכתב ידו בזמן כהונתו, אך בעיתון לא פרסמו ציטוט ישיר מאותו מסמך. המסמך עלול לפגוע בטיעון מרכזי של צוות ההגנה של טראמפ במשפט, לפיו עיכוב הסיוע הצבאי היה נפרד מבקשותיו של הנשיא לחקור את ביידן ואת קשריו של בנו עם חברת האנרגיה האוקראינית בה עבד.

טראמפ הכחיש את הדיווח וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "מעולם לא אמרתי לג'ון בולטון שהסיוע לאוקראינה קשור לחקירת דמוקרטים, כולל הביידנים. למעשה, הוא מעולם לא התלונן על כך בזמן כהונתו הציבורית. אם ג'ון בולטון אמר את זה, זה רק כדי למכור ספר". הנשיא שב והדגיש כי "תמלילי השיחות שלי עם הנשיא זלנסקי מספקים כל הוכחה נדרשת, בנוסף לעובדה שהנשיא ושר החוץ של אוקראינה אמרו שלא הופעל עליהם שום לחץ ולא היו שום בעיות".

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ון בולטון והנשיא דונלד טראמפ, 9 באפריל 2018. AP
חשש מהתנהלותו של הנשיא. בולטון וטראמפ בבית הלבן/AP

שמו של בולטון עלה לאחרונה כאחד מגורמי הממשל הבכירים אותם מעוניינים הדמוקרטים לזמן להעיד במשפט ההדחה של טראמפ, המתנהל בימים אלה בסנאט. הרפובליקנים, השולטים בבית העליון, דחו את ההצעות שהעלו הדמוקרטים, שכללו גם הצגת ראיות חדשות.

פרסום המסמך העלה מידית דרישה נוספת בקרב הדמוקרטים מהסנאט לזמן את בולטון להעיד. "כעת אין כל ספק שבולטון סותר את הטענה המרכזית של ההגנה ולכן יש לזמן אותו כעד במשפט ההדחה של הנשיא טראמפ בסנאט", נמסר בהצהרה של שבעת חברי צוות התביעה. "להגנה אין שום סיבה לעכב את העניין כשהמידע שיש לבולטון להציע הוא קריטי להחלטה החשובה ביותר שיש על הסנאטורים לקבל - האם להרשיע את הנשיא", הוסיפו.

לאחר התפטרותו ובמסגרת חקירת ההדחה בבית הנבחרים, בחודשים האחרונים דווח כי בולטון היה מודאג ממאמצי הממשל ללחוץ על אוקראינה לחקור את יריביו של הנשיא, עד שהוא אמר ליועצת בכירה לדווח על כך לעורכי הדין של הבית הלבן. היועצת, פיונה היל, שהייתה המומחית לענייני רוסיה בממשל, העידה בפני בית הנבחרים והעלתה את התנגדות בולטון לאותם מהלכים שלכאורה ניסה לקדם טראמפ באוקראינה.

עוד בוואלה!

טראמפ שאל: "כמה זמן אוקראינה תחזיק לבד מול רוסיה?"

לכתבה המלאה
יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים אדם שיף נואם במהלך משפט ההדחה של הנשיא טראמפ, 21 בינואר 2020. רויטרס
הדמוקרטים מעוניינים בעדותו. משפט ההדחה בסנאט האמריקני, בשבוע שעבר/רויטרס

הדברים מגיעים לאחר שאתמול התפרסם סרטון בו נשמע טראמפ, במהלך ארוחת ערב ב-2018 שבה השתתפו כמה ממקורביו של עורך דינו רודי ג'וליאני, שואל כמה זמן תוכל להחזיק אוקראינה מול רוסיה ללא סיוע צבאי של ארצות הברית. כמה זמן הם יחזיקו במלחמה ברוסיה?", נשמע טראמפ שואל בחלק קולי בסרטון, רגעים לפני שקרא לפיטוריה של השגרירה באוקראינה מרי יובנוביץ'. היא פוטרה כשנה לאחר מכן אחרי קמפיין הכפשה שהובילו ג'וליאני ואחרים. המהלך הוא חלק מרכזי בטיעוניהם של הדמוקרטים נגד טראמפ, העומד למשפט הדחה בסנאט בימים אלו.

בחודש שעבר הרשת החברתית טוויטר החזירה לבולטון את השליטה בחשבונו האישי, לאחר שהבית הלבן השתלט עליו. "שחררנו עכשיו את חשבון הטוויטר, שהושעה בצורה בלתי הוגנת בעקבות התפטרותי מתפקיד היועץ לביטחון לאומי", אמר בולטון ליותר מ-790 אלף העוקבים שלו, בציוץ הראשון שפרסם מאז שהתפטר.

במסגרת הפרשה טראמפ נאשם על ידי הדמוקרטים בניצול סמכותו לרעה בשל דרישתו לחקור את חברת "בוריסמה", וכן בשיבוש פעילות הקונגרס כשחסם עדויות ומסמכים שביקשו המחוקקים הדמוקרטים.

(עדכון ראשון: 02:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully