וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגישה החשאית של מנהיג סודאן עם נתניהו מערערת את הממשלה האזרחית

5.2.2020 / 15:17

הממשלה אמרה כי היא עודכנה על הפגישה בין בורהאן לראש הממשלה רק בדיעבד, וכי החלטות בנוגע למדיניות חוץ צריכות להתקבל על ידיה. מנגד, הגנרל טען כי הממשלה ידעה על כך, והוסיף כי הפגישה אורגנה על ידי ארה"ב ומטרתה "להסיר את המצור" מעל המדינה

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

ראש ממשלת סודאן עבדללה המדוק מתח היום (רביעי) ביקורת על הפגישה בין מנהיג המדינה עבד אל-פתאח אל-בורהאן לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע, ואמר כי כל ההחלטות הנוגעות למדינות החוץ של המדינה צריכות להתקבל על ידי ממשלתו. מנגד, אל-בורהאן טען שהוא עדכן את הממשלה וכי הפגישה אורגנה על ידי ארצות הברית.

דבריו של ראש הממשלה היו ביקורת נוספת מצד חברי ממשלה, מפלגות פוליטיות ואנשי ציבור, שנדהמו מהמפגש שהתקיים באוגנדה במעטה של חשאיות, עד שנתניהו הכריז עליו בתום ביקור הבזק שלו במדינה. נתניהו הודיע כי נפגש שם עם הגנרל, וכי ישראל וסודאן פועלות לנורמליזציה ביחסים. עבור ישראל, זו פריצת דרך דיפלומטית גדולה מול מדינה ערבית אפריקנית, בעלת רוב מוסלמי, שעוד מוגדרת מדינת אויב.

מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן במהלך עצרת באומדורמאן 29 ביוני 2019. AP
המנהיג בפועל של סודאן. אל-בורהאן/AP

ממשלתו של המדוק אמרה כי היא לא עודכנה על הפגישה, ונודע לה עליה דרך התקשורת. בורהאן הוא המנהיג בפועל של סודאן, והוא עומד בראש מועצת המעבר הצבאית-אזרחית שהוקמה בעקבות הדחתו של הרודן של עומר אל-בשיר בהפיכה צבאית שסיימה את שלטונו בן 30 השנה באפריל האחרון, אחרי התקוממות אזרחית.

"הדרך לשינוי משמעותי בסודאן מלאת אתגרים ומכשולים", כתב המדוק בטוויטר. "עם זאת, עלינו להבין כי ציות לתפקידיהם של מוסדות חוקיים הוא המפתח לבניית מדינה דמוקרטית אמתית".

ראש הממשלה הוסיף כי "ממשלת המעבר בכללותה צריכה לתת דין וחשבון, אחריות ושקיפות בכל ההחלטות שהיא מקבלת", אך הוא בירך על הצהרתו של בורהאן אתמול ובה הדגיש כי סודאן עדיין תומכת בשאיפות העם הפלסטיני להקים מדינה עצמאית.

סודאן היא חברה ותיקה של הליגה הערבית, ויחד עם יתר המדינות החברות בארגון היא הביעה בכינוס ביום שבת התנגדות לתוכניתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הנוטה משמעותית לטובת ישראל ולמעשה נוטשת את הרעיון של מדינה פלסטינת עצמאית.

עוד בוואלה!

גשר לטראמפ: סודאן "החדשה" הבינה שהדרך לארה"ב עוברת דרך ישראל

לכתבה המלאה

עם זאת, אל-בורהאן שב והגן היום על המפגש עם ראש הממשלה, ואמר כי הוא אורגן על ידי ארצות הברית, ללא דרישות או תנאים מוקדמים, וכי מטרתו להסיר את סודאן מרשימת הטרור. הוא הוסיף כי הוא ונתניהו לא דנו ב"עסקת המאה", אחרי שהפלסטינים האשימו אותו ב"נעיצת סכין בגבם" לאחר הידיעה על הפגישה החשאית באנטבה.

בורהאן קיבל הצהרת תמיכה גם מהצבא, שמסר היום כי הוא מאמץ את "תוצאות" הביקור ואת מאמציו של המנהיג "להשיג את האינטרס העליון של הביטחון הלאומי ושל סודאן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות משותפות עם נשיא אוגנדה יוורי מוסווני 3 בפברואר 2020. חיים צח /לע"מ, אתר רשמי
פריצת דרך. נתניהו עם נשיא אוגנדה/אתר רשמי, חיים צח /לע"מ

אתמול, אל-בורהאן התייחס לראשונה לפגישתו עם נתניהו, שלדבריו נערכה "מתוך אחריות וחשיבות של השמירה על הביטחון הלאומי הסודאני". הוא הוסיף כי הצעד נועד "להשיג את האינטרסים העליונים של העם הסודאני. חקר ופיתוח היחסים בין סודאן לישראל הם באחריות המוסדות הנוגעים לעניין, כפי שנקבע בחוקה".

עם זאת, אל-בורהאן גם חזר על עמדתה העקרונית של סודאן בנושא הפלסטיני, ואת תמיכתה בזכות של הפלסטינים להקים מדינה עצמאית "שנשארה, ותמשיך להיות, בקונצנזוס הערבי לפי החלטות הליגה הערבית". זאת, לאחר שהפלסטינים מתחו ביקורת על הפגישה והגדירו אותה כ"סכין בגב העם הפלסטיני".

המפלגה הקומוניסטית הסודאנית, שהיא חלק מתנועת המחאה שהובילה להדחתו של בשיר בחודש אפריל האחרון, הדהדה את הגינוי הזה. דובר המפלגה מסר בסרטון וידאו ששודר בעמוד הפייסבוק של המפלגה כי "מה שקרה בפגישה בין אל-בורהאן לנתניהו הוא דקירה בגב המאבק של העם הסודאני נגד האימפריאליסטים וגם עמדתם המתמשכת בתמיכה בפלסטינים". הוא גינה את הצהרת הקבינט, והוסיף כי "הממשלה צריכה לומר ישירות מה עמדתה ביחס לפגישה ולא לומר שלא נמסרה הודעה עליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully