וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת סודאן: לא עודכנו על פגישתו של מנהיג המדינה עם נתניהו

4.2.2020 / 2:02

שר המידע בממשלתו של אל-בורהאן, שנועד עם נתניהו באוגנדה, אמר כי בממשל לא עודכנו על כך. לדבריו, הם מחכים ל"הבהרות" עם שובו של המנהיג, העומד בראש המדינה מאז הדחתו של הרודן עומר אל-בשיר. פומפאו שוחח עם אל-בורהאן: מעוניינים בשיפור מערכת היחסים עם סודאן

צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

בממשלת סודאן טענו הערב (שני) כי הם לא היו מעודכנים על פגישתם של המנהיג עבד אל-פתאח אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו. שר המידע של סודאן, פייסל סאליח, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא התקיים דיון בפגישה זו, שבה שני המנהיגים סיכמו על התחלת שיתוף פעולה שיוביל לתהליך נורמליזציה בין המדינות. הוא הוסיף כי הגורמים הרשמיים יחכו ל"הבהרות" עם שובו של אל-בורהאן למדינה.

המנהיג הסודאני המריא היום לאנטבה וקיים פגישה של כשעתיים עם נתניהו, שביקר באוגנדה ונפגש עם נשיאה, יוורי מסווני. נתניהו אמר כי הוא מאמין שסודאן "נעה בכיוון חדש וחיובי", והביע השקפה זו בפני שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו. אל-בורהאן, מצדו, אמר כי הוא מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם.

אל-בורהאן עומד בראש מועצת הריבונות, השולטת במדינה מאז הפלתו של הרודן עומר אל-בשיר בהפיכה צבאית באפריל שעבר. הממשל הזמני בראשותו הוקם בספטמבר במסגרת הסכם חלוקת כוח בין מתנגדיו של בשיר למועצה הצבאית הזמנית ששלטה במדינה.

מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן 
17 באוגוסט 2019. רויטרס
בממשל מחכים ל"הבהרות". אל-בורהאן/רויטרס

מאז, סודאן מנסה להתקרב לארצות הברית במטרה לזכות בסיוע שלו היא זקוקה בשל המשבר הכלכלי החמור שממנו היא סובלת. אתמול אמר שר פומפאו כי הוא הזמין את הגנרל לבקר בוושינגטון, לקראת חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות בתום 23 שנים של נתק דיפלומטי.

בתום שיחת טלפון בין פומפאו לאל-בורהאן, צייץ שר החוץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מקווה שארצות הברית וסודאן ייפתחו מערכת יחסים חזקה ביניהן. "דיון בונה עם מנהיג סודאן אל-בורהאן. הדגשנו את הרצון המשותף שלנו לשפר את השתתפותה הפעילה של סודאן באזור ובקרב הקהילה הבינלאומית, ולפעול למערכת יחסים דו צדדית, חזקה ובריאה יותר בין ארצות הברית לסודאן".

בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הפגישה עם מנהיג סודאן היא חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל". כמה שעות לאחר המפגש, הפלסטינים מתחו ביקורת חריפה נגד המהלך. "המפגש בין מנהיג סודאן לנתניהו הוא סכין בגב העם הפלסטיני", אמר סאיב עריקאת, מבכירי הרשות.

לפי דיווחים, בשנה וחצי האחרונות ישראל פועלת בחשאיות לכונן קשרים דיפלומטיים עם סודאן, כחלק ממגמת הפשרה ביחסים מאז שסודאן החלה להתרחק מאיראן בשנים האחרונות. פריצת דרך במגעים עם סודאן עשויה לאפשר נתיב תעופה מקוצר בין ישראל לברזיל. בשנה שעברה, נתניהו ביקר בצ'אד במטרה לקדם מטרה זו, ואישור סודאני למטוסים ישראליים לטוס מעל שטחה יסייע להשלים את המהלך. נרמול היחסים עם ישראל עשוי גם לסייע לסודאן בהסרת סנקציות של הממשל האמריקני.

בעבר, סודאן נחשבה כאיום ביטחוני בעיני ישראל בגלל ההערכה שאיראן השתמשה בשטחיה כדי לבצע הברחות תחמושת לרצועת עזה. לפי דיווחים זרים, בשנת 2009 כלי טיס ישראלי תקף משלוח נשק בסדאן. אולם, מאז הדחתו של אל-בשיר, חרטום התרחקה מהמשטר האיראני. סודאן מקווה לצאת מרשימת המדינות התומכות בטרור של ארצות הברית, שמגבילה את יכולתה לקבל סיוע כספי ולקיים קשרי מסחר.

(עדכון ראשון: 3/2, 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully