וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לנורמליזציה ביחסים: נתניהו ומנהיג סודאן נפגשו באוגנדה

במהלך ביקורו באנטבה, ראש הממשלה נועד עם עבד אל-פתאח אל-בהראן, העומד בראש הממשל הזמני בסודאן מאז הפלת הרודן אל-בשיר. השניים סיכמו על התחלת שיתוף פעולה בין המדינות. נתניהו: "כיוון חדש וחיובי". הפלסטינים: "הפגישה בין השניים - סכין בגב"

צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

ביקור נתניהו באוגנדה - כל העדכונים:

  • נתניהו נפגש עם מנהיג סודאן באנטבה וסיכם עמו על התחלת שיתוף פעולה בין המדינות
  • לפי דיווחים, ישראל פעלה במשך כשנה וחצי בחשאי לכונן קשרים דיפלומטיים עם המדינה
  • המנהיג, עבד אל-פתאח אל-בוהראן, עומד בראש הממשל הזמני מאז הפלת הרודן אל-בשיר
  • סודאן, שהתרחקה מאיראן בנשים האחרונות, מנסה להתקרב לארה"ב במטרה לזכות בסיוע
  • במקביל, נתניהו הביע תקווה שאוגנדה תפתח שגרירות בירושלים "בעתיד הקרוב"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) עם מנהיג סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן. השניים, שנפגשו במהלך ביקורו של נתניהו באוגנדה, סיכמו להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות.

פגישתם של השניים, שהתקיימה באנטבה בהזמנתו של נשיא אוגנדה יוורי מוסווני, נמשכה כשעתיים. נתניהו אמר כי הוא מאמין שסודאן "נעה בכיוון חדש וחיובי", והביע השקפה זו בפני שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו. אל-בורהאן, מצדו, אמר כי הוא מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם.

גורם בפמלייתו של נתניהו אמר כי "המהלך עשוי להשפיע על טיסות מעל סודאן (ובעיקר לקצר את זמני הטיסה לברזיל, ט"ש)". בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הפגישה עם מנהיג סודאן היא חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל".

כמה שעות לאחר המפגש, הפלסטינים מתחו ביקורת חריפה נגד המהלך. "המפגש בין מנהיג סודאן לנתניהו הוא סכין בגב העם הפלסטיני", אמר סאיב עריקאת, מבכירי הרשות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו הגב' שרה נתניהו עם נשיא אוגנדה יוורי מוסווני ורעייתו, שרת החינוך, הגב' ג'נט מוסווני, במשכן הנשיאות באנטבה 3 בדצמבר 2020. חיים צח/לע"מ, אתר רשמי
נתניהו עם נשיא אוגנדה יוורי מוסווני, היום/אתר רשמי, חיים צח/לע"מ

לפי דיווחים, בשנה וחצי האחרונות ישראל פועלת בחשאיות לכונן קשרים דיפלומטיים עם סודאן, כחלק ממגמת הפשרה ביחסים מאז שסודאן החלה להתרחק מאיראן בשנים האחרונות. פריצת דרך במגעים עם סודאן עשויה לאפשר נתיב תעופה מקוצר בין ישראל לברזיל. בשנה שעברה, נתניהו ביקר בצ'אד במטרה לקדם מטרה זו, ואישור סודאני למטוסים ישראליים לטוס מעל שטחה יסייע להשלים את המהלך. נרמול היחסים עם ישראל עשוי גם לסייע לסודאן בהסרת סנקציות של הממשל האמריקני.

אל-בורהאן עומד בראש מועצת הריבונות, השולטת במדינה מאז הפלתו של הרודן עומר אל-בשיר בהפיכה צבאית באפריל שעבר. מאז, סודאן מנסה להתקרב לארצות הברית במטרה לזכות בסיוע שלו היא זקוקה בשל המשבר הכלכלי החמור שממנו היא סובלת. אתמול אמר פומפאו כי הוא הזמין את הגנרל לבקר בוושינגטון, לקראת חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות בתום 23 שנים של נתק דיפלומטי.

הממשל הזמני, בראשותו של אל-ברהאן, הוקם בספטמבר במסגרת הסכם חלוקת כוח בין מתנגדיו של בשיר למועצה הצבאית הזמנית ששלטה במדינה. אל-בשיר בן ה-75, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית ב-1989, הודח מתפקידו לאחר חודשים של הפגנות נגד שלטונו. ב-2016, סודאן ניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, על רקע המתיחות בינה לבין ערב הסעודית.

מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן 
17 באוגוסט 2019. רויטרס
עומד בראש הממשל הזמני של המדינה. אל-בורהאן, באוגוסט האחרון/רויטרס

הבוקר, נתניהו נחת לביקור עבודה בן יממה במדינה האפריקנית, ונפגש עם הנשיא מוסווני. במהלך ביקורו, נתניהו הביע תקווה כי אוגנדה תפתח "בעתיד הקרוב" שגרירות מטעמה בירושלים, ושישראל מצדה תפתח שגרירות בבירתה קמפלה. בהצהרה משותפת, אמר נתניהו לנשיא אוגנדה: "הרשה לי לומר שיש שני דברים שאותם אנו רוצים להשיג, ודנו בהם בביקור הזה: הראשון הוא לכונן טיסות ישירות בין ישראל לאוגנדה. זה יאפשר לידידות שלנו לפרוח. ושנית, יש לי הצעה פשוטה, ויהיה לך זמן לשקול אותה, אדוני הנשיא, ידידי: אתה תפתח שגרירות בירושלים ואני אפתח שגרירות בקמפאלה. אנו מקווים לעשות זאת בעתיד הקרוב".

בתגובה, אמר נשיא אוגנדה כי במדינתו בוחנים את הנושא. "אם חבר אומר: אני רוצה את השגרירות שלכם כאן ולא שם, אני לא רואה סיבה שזה לא יהיה כך", אמר מוסווני. אם אוגנדה תחליט לפתוח שגרירות בירושלים, היא תהפוך למדינה השלישית שעשתה כן, אחרי ארצות הברית וגואטמלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה באנטבה, אוגנדה נפגשו עם ראש ממשלת אוגנדה רוהאקנה רוגונדה ורעייתו.. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו עם נשיא אוגנדה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

זהו ביקורו השני של במדינה, בה ביקר בשנת 2016 לציון 40 שנה למבצע אנטבה בו נהרג אחיו, יוני נתניהו, שפיקד על המבצע. נתניהו אמר כי מדובר ב"ידידות אמת", הודה לנשיא אוגנדה על ביקורו בירושלים, והזכיר כי הוא נפגש עם אביו ההיסטוריון בנציון נתניהו. "בכל המובנים, יש בינינו זיקה היטסורית. ברצוני להודות לך על הידידות הממושכת הזו", אמר נתניהו. הוא הוסיף כי "ישראל שבה לאפריקה ואפריקה שבה לישראל, בגדול".

כמו כן, מדובר בביקורו החמישי מאז 2016 של נתניהו באפריקה - יעד שסומן על ידו בכהונה האחרונה, שבה שימש גם כשר חוץ, כיעד לחיזוק מעמדה המדיני של ישראל באמצעות קידום הסכמים כלכליים וביטחוניים בין חברות ישראליות ובין מדינות שונות ביבשת. הביקור הראשון היה במערב אפריקה, ביולי 2016, במסע מתוקשר לאוגנדה, קניה, רואנדה ואתיופיה.

שנה אחר כך, ביולי 2017, גם מזרח אפריקה סומנה על המפה, כשנתניהו השתתף בוועידת אקוואס - ארגון הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה, בליבריה. כמה חודשים לאחר מכן, בנובמבר, הוא היה המנהיג המערבי הראשון שהשתתף באירועי השבעת הנשיא החדש של קניה ובינואר אשתקד, לפני שנה בדיוק, ביקר לראשונה בצ'אד. בשנתיים האחרונות חודשו היחסים עם גינאה המשוונית וגם עם נשיא מאלי סוכם על חימום היחסים.

(עדכון ראשון: 16:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully