וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג סודאן: נפגשתי עם נתניהו, עשיתי זאת מתוך אחריות לעמי

אל-בורהאן התייחס לראשונה לפגישתו עם ראש הממשלה באוגנדה ואמר כי היא נועדה כדי "להשיג את האינטרסים העליונים של העם הסודאני". הוא הדגיש שאין לפגישה משמעות לגבי עמדתה בסכסוך הישאלי-פלסטיני

צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

מנהיג סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן פרסם הערב (שלישי) הצהרה ראשונה מאז פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול באוגנדה. בהצהרה מסר אל-בורהאן כי "אתמול הייתה לי פגישה עם ראש ממשלת ישראל באוגנדה, ועשיתי את הצעד הזה מתוך אחריות וחשיבות של השמירה על הביטחון הלאומי הסודאני". עוד הוסיף כי הצעד נועד "להשיג את האינטרסים העליונים של העם הסודאני".

הוא ציין כי "חקר ופיתוח היחסים בין סודן לישראל הם באחריות המוסדות הנוגעים לעניין, כפי שנקבע בחוקה". בנוסף לכך, הוא גם חזר על עמדתה העקרונית של סודאן בנושא הפלסטיני, ואת תמיכתה בזכות של הפלסטינים להקים מדינה עצמאית "שנשארה, ותמשיך להיות, בקונצנזוס הערבי לפי החלטות הליגה הערבית".

דבריו של אל-בורהאן, העומד בראש מועצת הריבונות, הגיעו במטרה להבהיר את הפגישה בין שני המנהיגים, שהתקבלה בהפתעה במדינה הערבית המוסלמית. בממשלת סודאן טענו אמש כי הם לא עודכנו על הפגישה כלל לפני שהתקיימה. שר המידע של סודאן, פייסל סאליח, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא התקיים דיון בפגישה זו, שבה שני המנהיגים סיכמו על התחלת שיתוף פעולה שיוביל לתהליך נורמליזציה בין המדינות. הוא הוסיף כי הגורמים הרשמיים יחכו ל"הבהרות" עם שובו של אל-בורהאן למדינה.

מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן 
17 באוגוסט 2019. רויטרס
"אחריות וחשיבות של השמירה על הביטחון הלאומי". מנהיג סודאן אל-בורהאן/רויטרס

כמה שעות לאחר המפגש, הפלסטינים מתחו ביקורת חריפה נגד המהלך. "המפגש בין מנהיג סודאן לנתניהו הוא סכין בגב העם הפלסטיני", אמר סאיב עריקאת, מבכירי הרשות. סודאן לקחה חלק בחרם הערבי על ישראל במשך עשרות שנים.

הפגישה בין המנהיג הסודאני לראש הממשלה נערכה אתמול בשולי ביקורו של נתניהו באוגנדה. הפגישה ארכה כשעתיים, ובעקבותיה אמר נתניהו כי הוא מאמין שסודאן "נעה בכיוון חדש וחיובי". הוא ציין כי הביע השקפה זו גם בפני שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו.

אל-בורהאן, מצדו, אמר כי הוא מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם. אתמול אמר פומפאו כי הוא הזמין את הגנרל לבקר בוושינגטון, לקראת חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות בתום 23 שנים של נתק דיפלומטי. ארצות הברית עדיין מגדירה את סודאן כמדינת חסות לטרור, משום שבמהלך שנות התשעים אירחה המדינה את אוסמה בן לאדן.

אל-בורהאן עומד בראש מועצת הריבונות, השולטת במדינה מאז הפלתו של הרודן עומר אל-בשיר בהפיכה צבאית באפריל שעבר. הממשל הזמני בראשותו הוקם בספטמבר במסגרת הסכם חלוקת כוח בין מתנגדיו של בשיר למועצה הצבאית הזמנית ששלטה במדינה.

עוד בוואלה!

גשר לטראמפ: סודאן "החדשה" הבינה שהדרך לארה"ב עוברת דרך ישראל

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה באנטבה, אוגנדה נפגשו עם ראש ממשלת אוגנדה רוהאקנה רוגונדה ורעייתו.. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו בפתח ביקורו באוגנדה/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

לפי דיווחים, בשנה וחצי האחרונות ישראל פועלת בחשאיות לכונן קשרים דיפלומטיים עם סודאן, כחלק ממגמת הפשרה ביחסים מאז שסודאן החלה להתרחק מאיראן בשנים האחרונות. פריצת דרך במגעים עם סודאן עשויה לאפשר נתיב תעופה מקוצר בין ישראל לברזיל.

בשנה שעברה, נתניהו ביקר בצ'אד במטרה לקדם מטרה זו, ואישור סודאני למטוסים ישראליים לטוס מעל שטחה יסייע להשלים את המהלך. נרמול היחסים עם ישראל עשוי גם לסייע לסודאן בהסרת סנקציות של הממשל האמריקני.

המפלגה הקומוניסטית הסודאנית, שהיא חלק מתנועת המחאה שהובילה להדחתו של באשיר בחודש אפריל האחרון, הדהדה את הגינוי הזה. דובר המפלגה מסר בסרטון וידאו ששודר בעמוד הפייסבוק של המפלגה כי "מה שקרה בפגישה בין אל-בורהאן לנתניהו הוא דקירה בגב המאבק של העם הסודאני נגד האימפריאליסטים וגם עמדתם המתמשכת בתמיכה בפלסטינים". הוא גינה את הצהרת הקבינט, והוסיף כי "הממשלה צריכה לומר ישירות מה עמדתה ביחס לפגישה ולא לומר שלא נמסרה הודעה עליה".

(עדכון ראשון 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully