וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות במערכת הביטחון: חמאס שוקל לשוב לימי ההפגנות על הגדר

4.2.2020 / 16:24

על רקע המתיחות סביב עסקת המאה והעיכובים במימוש תהליך ההסדרה, מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר מתחבט אם לשוב למציאות הבוערת על גדר המערכת. ההערכה היא כי המתיחות באזור תימשך עד שיפסיק לחוש "פראייר" בעקבות אי השגת מטרותיו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: אלפים השתתפו בהפגנות ברצועת עזה נגד עסקת המאה)

ההפגנות האלימות שחמאס הוביל לאורך גבול רצועת עזה, בהן השתתפו עשרות אלפי פלסטינים בכמה מוקדים, היוו עבורו נכס יקר ערך. למרות מאות ההרוגים הפלסטינים ועשרות אלפי הפצועים מאש צה"ל, הנהגת חמאס ראתה בהפגנות כלי באמצעותו חזרה לשיח האזורי וכפתה על ישראל משא ומתן בתיווך מצרי, במסגרתו קיוותה לשפר את המציאות ברצועת עזה.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, הסכים לאסור על ההפגנות בגבול כי העריך שתהליך ההסדרה בתיווך מצרים יביא עמו באופן מידי הטבות משמעותיות ביותר לרחוב הפלסטיני. אך ככל שחלף הזמן הוא הבין שגודל הציפיות - כך גודל האכזבות. כשרצה לעשות שרירים, הכריזו בקהיר על משבר: בכיר חמאס איסמעיל הנייה החליט בניגוד לאזהרות המצריות לנסוע לטהראן ולנחם את משטר האייתולות על הסיכול הממוקד המוצלח של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני.

מנהיג חמאס יחיא סינוואר במסיבת עיתונאים בעזה. 13 באוגוסט 2019. AP
הרוח הקרירה מקהיר לעבר רצועת עזה גורמת לו לחשב כל צעד. סינוואר/AP

מאז ממשיך הנייה לשהות בחו"ל כי אין לו אישור מצרי לחזור לעזה והיחסים בין הנהגת חמאס לקהיר הפכו לקרירים. במצב שכזה סינוואר מבין היטב שאם יחמם את גבול הרצועה יתר על המידה לא יזכה לגיבוי מקהיר, ומה שקרה לבהא אבו אל-עטא יכול לקרות פעם נוספת אם גורמים סוררים יפריזו בהיקף הטרור, וייתכן אף שהטילים יהיו מכוונים כלפי אחד מבכירי חמאס. הרוח הקרירה מקהיר לעבר רצועת עזה גורמות לבכירי חמאס לחשב כל צעד.

יחד עם זאת חוסר הגיבוי בשלב הזה מקהיר והחשש מהסלמה רחבה לא מונעים מיחיא סינואר להרגיש מעט מרומה. זאת, מאחר שלא קיבל את כל מה שחשב שיקבל במסגרת ההסדרה. בתחילה הועברו מסרים מרגיעים מירושלים לעזה ולאחר מכן מאיימים, אולם בשלב הזה מסרב סינוואר להבין שהשעון הישראלי לא תואם את השעון העזתי אף על פי ששהה בכלא בישראל והתעמק בשירה עברית.

עוד בוואלה!

למרות הירי מהרצועה: צה"ל מבצע פעולות החייאה בהסדרה עם חמאס

לכתבה המלאה
הפגנה בעזה נגד פרסום תוכנית המאה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ 28 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה בעזה נגד פרסום תוכנית המאה, חודש שעבר/רויטרס

סינוואר, כך נראה, מתחבט בשאלה ומתלבט בנושא החזרת ההפגנות לגבול. אם יעשה זאת הוא עלול להסתבך ולהכניס את עזה לגל אלים חדש. כזה שיגרום למפגינים פלסטינים הרוגים ופצועים בגבול מאש צה"ל. למרות ששני הצדדים לא מעוניינים בהידרדרות ביטחונית רחבה שיכולה להביא לימי קרב רצופים, הסוגיה הזו לא ירדה מסדר היום ברחוב בעזה. כרגע מחפש סינואר את הדרך להפעיל מנוף לחץ על ממשלת ישראל לקדם את תהליך ההסדרה והוא עושה זאת באמצעות בלוני נפץ שהגיעו ליעדים רבים באזור הדרום במטרה לפגוע בשגרת יומם של אזרחי ישראל ולהטיל פחד.

שיטת האיתותים

לפי ההערכות במערכת הביטחון, פעילי הג'יהאד האסלאמי הם האחראים על שיגור 15 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל בשבועות האחרונים. השיגור לא בהכרח בוצע בהנחיה איראנית ישירה אלא יותר ניצול של הזדמנות על רקע המצב המדיני-ביטחוני ברצועת עזה. מאחר שמדובר בתקופה שכולה מוקש אחד גדול עבור חמאס היא משתמשת בשיטת האיתותים. לא רק בלוני נפץ אלא גם הפגנות ענק בלב הערים נגד עסקת המאה. איתות לירושלים שהמחאה הזו שהוציאה יותר פלסטינים לרחובות מהמחמאות ביהודה ושומרון יכולים בקרוב לרוץ אל הגדר ולהכניס את ישראל שוב למערכה שכולה התשה אחת גדולה.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מקיים מדי יום הערכות מצב וסבב התייעצויות עם צמרת הפיקוד כדי לראות שהיחידות השונות והמפקדים שומרים על דריכות גבוהה מול שינויים בגבול ובעומק השטח הפלסטיני ומבצעים התאמות כשמתבקש מול הרגישות העזתית בתקופה הזו. המתיחות הזו תלווה את האזור עד שחמאס כבר לא ירגיש שיצא פראייר והמצב ברחוב הפלסטיני באמת משתפר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully