וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות משבר העגלים: הופסק הייבוא החקלאי מהרשות הפלסטינית לישראל

2.2.2020 / 13:28

בהתאם להחלטת שר הביטחון, הייבוא משטחי הרשות לישראל נעצר בשעה 6:00. זאת, בעקבות ההגבלות שהטילה הרשות על ייבוא מישראל, שהובילו לפגיעה במגזר מגדלי הבקר. במשרד הביטחון אמרו כי בנט ישקול מחדש את החלטתו "כשהרשות תבחר להספיק את מהלכי החד-צדדיים"

צילום: רויטרס

(בווידיאו: אבו מאזן בכינוס הליגה הערבית בקהיר, אתמול)

הייבוא החקלאי משטחי הרשות הפלסטינית לישראל נפסק היום (ראשון) החל מ-6:00, זאת בהתאם להחלטת שר הביטחון נפתלי בנט. החלטתו של בנט התקבלה בעקבות משבר העגלים, שלטענת משרד הביטחון הוביל לפגיעה במגזר מגדלי הבקר בישראל ולקריסת מאות משקים בענף. זאת, לאחר שהרשות הפלסטינית סירבה להפסיק את שיטת ה"פרמיטים", שאפשרה לה להגביל את הסחר מהמגדלים הישראלים ולצמצם משמעותית את היקף הייבוא.

לטענת מגדלי העגלים, בעבר כל חקלאי ישראלי היה יכול למכור כמה שרצה לסוחר פלסטיני - ולהיפך. אולם, מאז החלה הרשות במדיניות שבמסגרתה נדרש לסוחר היתר מיוחד, "פרמיט", בשביל לקנות מחקלאי ישראלי. בארגון מגדלי העגלים והתאחדות חקלאי ישראל הסבירו כי "החרם הפלסטיני גרם לכך שמחירי הבשר ברשות הפלסטינית האמירו, בעוד מחיר העגלים בישראל התרסק. מפער זה נהנים רק היבואנים הפלסטינים ומקורביהם בצמרת הרשות הפלסטינית. יתרת הציבור הפלסטיני משלם מכיסו את החרם, ומאות חקלאים ישראלים שסיפקו לפני כן את תוצרתם לרש"פ מצויים בסכנת קריסה".

חקלאי פלסטיני במהלך בציר בעמק הירדן ליד יריחו ב-11 ביוני 2014. AP
חקלאי פלסטיני במהלך בציר בעמק הירדן, ליד יריחו, ב-2014/AP

משרד הביטחון מסר היום כי לאחר חודשים של "ניסיונות חוזרים ונשנים" של מערכת הביטחון לפתור את המשבר בהידברות, הנחה בנט את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, לעצור באופן מיידי את ייבוא התוצרת החקלאית. עוד נמסר כי "לכשתבחר הרשות הפלסטינית להפסיק את מהלכיה החד-צדדיים ולהשיב את המצב לקדמותו, ישקול שר הביטחון את החלטתו בשנית".

בחודש שעבר, ארגון מגדלי העגלים מחו בכניסה לבית של בנט, במחאה על חרם הרשות הפלסטינית. ביחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים אמרו כי התקיימו סדרת מגעים שלוו בשורת צעדים להסרת החרם, אולם בארגון מגדלי העגלים והתאחדות החקלאים האשימו את אנשי היחידה בהצגת "עובדות סלקטיביות כדי לכסות את מחדליהם".

עוד בוואלה!

למרות הירי מהרצועה: צה"ל מבצע פעולות החייאה בהסדרה עם חמאס

לכתבה המלאה
השבעת נפתלי בנט לשר הביטחון, מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
קרא לרשות "להפסיק את הצעדים החד-צדדיים. בנט/ראובן קסטרו

המשבר מגיע על רקע החלטת הרשות הפלסטינית לצמצם את התיאום הביטחוני לישראל, בעקבות הצגת "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בכירים פלסטינים העבירו לישראל מסרים ברורים שלפיהם יו"ר הרשות אבו מאזן הנחה להמשיך את התיאום, אך לצמצם אותו. אתמול, אבו מאזן אמר בכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר כי "העברנו מסר לישראל ולארצות הברית בעקבות פרסום 'עסקת המאה' והודענו להן כי אם יתכחשו להסכמים לא יהיה עמם קשר. גם לא קשר ביטחוני. הם יצטרכו לשאת באחריות ככוח הכיבוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully