וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר החלטת כוכבי: בג"ץ מחק העתירות לשילוב לוחמות בשריון

3.2.2020 / 10:39

בעקבות הודעת הרמטכ"ל על הרחבת הפיילו לשילוב נשים בחיל השריון ודחיית ההחלטה בנושא בשנתיים נוספות, פסק בג"ץ שלא ניתן לדון בעתירות שהוגשו בנושא, משום שהן אינן מעודכנות, ועל כן על העותרים לפנות מחדש לצה"ל - ורק לאחר מכן לעתור מחדש. "בימ"ש התעלם מחוסר שוויון"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

בג"ץ קבע היום (שני) שלא ניתן לדון בעתירות נגד אי-שילובן של נשים כלוחמות בחיל השריון, לאחר שמוקדם יותר הודיע הרמטכ"ל אביב כוכבי על כוונתו להרחיב את הפיילוט לשילוב נשים בשריון ולדחות את ההחלטה בעניין בשנתיים נוספות. בכך, קיבל בית המשפט את עמדת המדינה, שביקשה למחוק את העתירות בטענה כי הן התייתרו לאור החלטתו של כוכבי.

הדיון היום עסק באיחוד של שתי עתירות שונות: אחת הוגשה על ידי אור אברמסון ומעיין הלברשטאט, שתי צעירות שביקשו להתמיין לתפקיד לוחמות בשריון - ונדחו על ידי צה"ל. השנייה הוגשה על ידי אסנת לוי, נגה שינה ואפיק שמע - שתי חיילות שסיימו בהצלחה קורס מפקדי טנקים במסגרת הפיילוט הצה"לי, והקצין שליווה אותן. הן עתרו לאחר שנאמר להן שהפיילוט הוקפא, והן לא יוכלו לשרת במילואים בטנקים.

השופטים הורו לעותרים למצות קודם את ההליכים מול הצבא בנוגע להחלטה להרחיב את הפיילוט, ורק אם המגעים מול הצבא לא ישאו פרי - יוכלו לעתור מחדש נגד ההחלטה החדשה.

יואל סטריק, אלוף פיקוד הצפון לשעבר, 7 באפריל 2019. ראובן קסטרו
"העתירות לא מעודכנות"/ראובן קסטרו

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, פנתה בתחילת הדיון לנציג העותרות ואמרה שלאור החלטת הרמטכ"ל, העתירות אינן מעודכנות ואי אפשר לדון בהן. "מאז שהוגשו העתירות הייתה התפתחות. יש החלטה חדשה של הרמטכ"ל, שהופכת את העתירות במידה רבה ללא מעודכנות. גם בטיעונים שהגשתם בתגובה, יש לכם טענות רבות כלפי ההחלטה החדשה - אבל אלו לא העתירות שבפנינו". עורך הדין של העותרות, עו"ד עמיחי וינברגר, הסביר שהחלטתו של כוכבי לא עונה על בקשותיהן, ובפרט כי הפיילוט יבחן שילוב נשים בשריון בהגנת גבולות בלבד. אולם, השופטות חיות, ענת ברון ויעל וילנר הסבירו שאי אפשר לתקוף באותה עתירה את ההחלטה החדשה, ושעל העותרות לפנות לצה"ל מחדש בנוגע אליה, ורק אז יוכלו לעתור נגדה.

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
לוחמות שהשתתפו בפיילוט/דובר צה"ל

"אם אתם רוצים לתקוף את הפיילוט הזה, את תנאי הסף שלו, את תחומי הגזרה שלו, אתם צריכים להציב את שורת הטענות שלכם בפני גורמי הצבא, לפני שאתם באים הנה לתקוף את ההחלטה הזו", אמרה השופטת חיות. "זו לא העתירה שאתם הגשתם, ואנחנו לא יכולים לקבל גישה שאומרת 'בואו נתעלם מההחלטה החדשה'".

"אנחנו נגיש עתירה נוספת - וננצח"

העותרות הבטיחו להמשיך במאבקן. "קיבלנו את ההחלטה ולא ויתרנו", אמרה אסנת לוי. "נמשיך לצעד הבא. בית המשפט החליט להתעלם מחוסר שוויון ניכר, ומתעלם מזה שהפיילוט הוא לא לחיל השריון. נגיש עתירה חדשה, אחרי מיצוי הליכים. אנחנו דורשות גיוס נשים לא להגנת הגבולות אלא לחיל השריון". שותפתה לעתירות, אור אברמסון, סיכמה: "זה לא קרה לשווא, אנחנו נגיש עתירה נוספת ואנחנו ננצח".

בתשובת המדינה שהוגשה לבג"ץ נטען כי מדובר בעתירות מוקדמות במהותן, המתייחסות לתשתית בלתי עדכנית ובמידה רבה אינן אקטואליות. על פי תשובת המדינה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין שוש שמואלי ועמרי אפשטיין ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, בשנים האחרונות נערכה בחינה "מקיפה ויסודית" של האפשרות לשלב נשים כלוחמות בטנקים בצה"ל, במסגרתה נערך פיילוט בשנים 2017-2018 שבו השתתפו 15 לוחמות. לאחר הפיילוט, נערכה עבודת מטה מקיפה בנושא, במטרה לבחון את אפשרות המשך השילוב שלהן כלוחמות.

לאחר הדיונים בנושא, נטען, "הפיילוט שנערך הצביע על פוטנציאל לשילב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות, אך גם הצביע על פערים בעמידה ובכשירויות הנדרשות למשימה זו. כמו כן, עלה כי יש קושי של ממש להסתמך על הפיילוט בלבד, לשם קבלת החלטה מושכלת ואחראית בעניין המשך שילוב נשים בטנקים". בתשובתה, הדגישה המדינה גם כי "צה"ל רואה בתרומתן של הנשים בשירות הצבאי תרומה משמעותית וחשובה ביותר ובהתאם פעל לאורך השנים להרחבת והעמקת שילובן של נשים בשירות הצבאי, לרבות בתפקידי לחימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully