וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה: העתירות בנושא שילוב נשים כלוחמות בטנקים - אינן אקטואליות

20.1.2020 / 16:14

לאחר שהוגשו עתירות לבג"ץ נגד אי-שילובן של נשים כלוחמות בטנקים, המדינה טענה בתשובתה לבית המשפט כי הן אינן רלוונטיות לאור החלטת הרמטכ"ל על הרחבת הפיילוט בחיל השריון. "נמצאו פערים בכשירויות הנדרשות, צה"ל ימשיך ויבחן את אופן השתלבותן של נשים בתפקיד"

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

המדינה השיבה היום (שני) לעתירות לבג"ץ נגד אי-שילובן של נשים כלוחמות בחיל השריון, וטענה כי הן "התייתרו ודינן להימחק". בתשובת המדינה נטען כי מדובר בעתירות מוקדמות במהותן, המתייחסות לתשתית בלתי עדכנית ובמידה רבה אינן אקטואליות עוד לאחר החלטת הרמטכ"ל אביב כוכבי. זאת, לאחר שמוקדם יותר החודש, כוכבי החליט לקיים פיילוט מורחב - ובפועל לדחות את ההחלטה בנושא שילוב הנשים בשנתיים, עת כהונת הרמטכ"ל הבא.

על פי תשובת המדינה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין שוש שמואלי ועמרי אפשטיין ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, בשנים האחרונות נערכה בחינה "מקיפה ויסודית" של האפשרות לשלב נשים כלוחמות בטנקים בצה"ל, במסגרתה נערך פיילוט בשנים 2017-2018 שבו השתתפו 15 לוחמות. לאחר הפיילוט, נערכה עבודת מטה מקיפה בנושא, במטרה לבחון את אפשרות המשך השילוב שלהן כלוחמות.

לטענת המדינה, "בסיומה של עבודת המטה דונו התבונות וההמלצות שגובשו, בשורה של דיונים מעמיקים בראשות הרמטכ"ל ובהשתתפות קצינים בכירים ובעלי ניסיון, במסגרתם נדונו מכלול ההיבטים והשיקולים הצריכים לעניין". שיקולים אלה כללו הפעלת הכוח, שוויון וזכותן של הנשים למלא את התפקיד, שיקולים פיזיולוגיים, תובנות ממערכים אחרים של נשים לוחמות בצה"ל ועוד. "בתום הדיונים האמורים עלה כי הפיילוט שנערך הצביע על פוטנציאל לשילב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות, אך גם הצביע על פערים בעמידה ובכשירויות הנדרשות למשימה זו. כמו כן, עלה כי יש קושי של ממש להסתמך על הפיילוט בלבד, לשם קבלת החלטה מושכלת ואחראית בעניין המשך שילוב נשים בטנקים".

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
"הפיילוט הצביע על פוטנציאל, אך גם על פערים". לוחמות בפיילוט של חיל השריון/דובר צה"ל

בתשובת המדינה הוסבר כי לאחר הפיילוט שהתקיים בחיל השריון, החליט הרמטכ"ל "להתקדם שלב נוסף" בבחינת שילוב נשים בטנקים, שיחל בשנה הנוכחית. על פי המדינה, בפיילוט הבא ישתתפו עשרות לוחמות, שישרתו בו למשך מלוא שירותן, המיון ייערך על פי קריטריונים מעודכנים ומבוססים יותר, תכני ההכשרה יורחבו, סגל ההדרכה יוכשר בהתאם לממצאי הפיילוט והלוחמות ייקחו חל בפעילות מבצעית לתקופה ממושכת יותר. "צה"ל ימשיך ויבחן את אופן השתלבותן של נשים בתפקיד זה, ועם תום שלב ההכשרה והפעילות המבצעית תבוצע הערכת מצב מחודשת ויתקבלו החלטות בנושא, על בסיס הניסיון שיצטבר", נמסר.

בתשובתה, הדגישה המדינה גם כי "צה"ל רואה בתרומתן של הנשים בשירות הצבאי תרומה משמעותית וחשובה ביותר ובהתאם פעל לאורך השנים להרחבת והעמקת שילובן של נשים בשירות הצבאי, לרבות בתפקידי לחימה". לטענתן המדינה, החלטת הרמטכ"ל היא בגדר "הרחבה משמעותית" ביחס לפיילוט שנערך ומשמעותה היא "העמקת והרחבת שילובן של נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות".

בתגובת המדינה נאמר כי "החלטה זו של הרמטכ"ל התקבלה באופן ענייני ומקצועי, תוך שקילת מכלול השיקולים הרלוונטיים, ובהם ההיבטים הביטחוניים - כשירות צה"ל לעמוד במשימותיו המבצעיות להגנת המדינה ואזרחיה, היבטי השוויון וכן ההיבטים הפיזיולוגיים והרפואיים הצריכים לעניין. מעבר לכך, העתירות הוגשו בעיצומה של עבודת המטה, בטרם התקבלה החלטת הרמטכ"ל, וממילא לא נסובו על ההחלטה שהתקבלה. לפיכך, המדינה טוענת כי העתירות, המתייחסות לתשתית עובדתית בלתי עדכנית, אינן אקטואליות עוד ודינן להימחק אף מטעם זה".

עוד בוואלה!

כשהצבא לא רוצה להכריע: השריונריות ימשיכו לחכות להחלטת הרמטכ"ל הבא

לכתבה המלאה
פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
פיילוט מורחב - בהמשך השנה. לוחמות בפיילוט האחרון של חיל השריון/דובר צה"ל

צה"ל היה אמור להגיב לעתירה לבג"ץ נגד אי-שילובן של החיילות שעברו קורס הכשרה ללוחמות בחיל השריון כבר לפני כמה שבועות, אך בשל ההתפתחויות הביטחוניות במזרח התיכון הוחלט לדחות את מתן התשובה המשפטית. לפני כשבועיים, צה"ל הודיע על החלטתו של כוכבי, שלפיה "נכון יהיה להמשיך ולהתקדם לשלב הבא בתהליך בחינת שילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות".

דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, הסביר כי נמצאו פערים בין גברים לנשים בשלוש תרגולות - תרגולת היכון לירי, תרגולת טעינת פגזים ותרגול פריסת זחל. "הם נבעו בעיקר מהיכולת הגופנית של נשים להרים משאות כבדים. זה לא סוד שבתחום הזה יכולת הנשים פחותה משל הגברים", אמר זילברמן. הוא הוסיף גם כי "הדירקטיבה של הרמטכ"ל מאוד ברורה: בכל מקום שבו ניתן לשלב נשים מבצעית והן עומדות בדרישות המקצועיות, הן תשולבנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully