וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברקזיט היה רק המתאבן. השיחות על הסכם הסחר יהיו קשות עוד יותר

1.2.2020 / 22:30

לאחר עזיבת האיחוד האירופי, צפויה לממשלה בבריטניה עבודה קשה בהקמת מערכת הקשרים הכלכלית של הממלכה העצמאית. בינתיים, הבריטים מתלבטים בין תנאי המסחר האירופיים, האמריקניים או הסיניים. "זה כמו לשחק שחמט תלת-ממדי", טוענים בבריטניה

צילום: רויטרס

לאחר שבריטניה עזבה רשמית את האיחוד האירופי בשעה 23:00 בלילה אמש (שישי), החלה העבודה הקשה של בניית הקשרים הכלכליים החדשים בין הגוש האירופי לבין החברה בו לשעבר. קשרים אלה עומדים בפני משא ומתן קשוח, שבו בריטניה תנסה לשמור על יחסיה עם שותפת הסחר הגדולה ביותר שלה. בין הענפים שצפויים לעמוד לדיון: תעריפי המוצרים, יכולת התעשייה הבריטית לגייס עובדים זרים וגישת האיחוד האירופי לשטחי הדיג באי הבריטי.

"יש סדר יום עיקרי שיש להסכים עליו: חליפין של סחורות, סחר בשירותים, הגנה על נתונים, שיתוף פעולה ביטחוני, תעופה, תחבורה, דיג והרשימה אינסופית", אמרה ג'יל רוטר, עמיתת מחקר בכירה בקבוצת החשיבה הבריטית "משנים את אירופה", הבוחנת את קשריה של בריטניה עם גוש האומות החברות באיחוד כיום. "זה חסר תקדים″, הוסיפה.

לעת עתה, מעט השתנה מאז הרגע הפורמלי של עזיבת האיחוד. שני הצדדים הסכימו על תקופת מעבר השומרת על הכללים והתקנות בלי שינוי של ממש עד ה-31 בדצמבר. מה שנותן לממשלת בריטניה 11 חודשים בלבד לנהל משא ומתן על עסקת סחר מקיפה, שיכולה להכריע את סיכוייהם של עסקים בריטים לשרוד בעשרות השנים הבאות. לפי נתוני הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בבריטניה, האיחוד האירופי היווה 54% מהייבוא בממלכה ו-43% מהייצוא בשנת 2016. קבוצות תעשיינים כבר מתכוננות להגן על האינטרסים שלהן, בסחר עם האיחוד האירופי שלאחר הברקזיט.

תומכי ברקזיט חוגגים ברחובות לונדון, 1 בפברואר 2020. רויטרס
"זה חסר תקדים″. תומכי ברקזיט חוגגים את היציאה מהאיחוד ברחובות לונדון, אתמול/רויטרס

בעלי מלונות ומסעדות מתכוונים לשמור על ההיצע הקיים של עובדים מהיבשת, כדי להבטיח את המשך הפעילות השוטפת. יצרני הרכב רוצים לשמור על משלוחים מהירים מספקים אירופיים כדי להימנע מעיכובים בייצור. בנקים וחברות ביטוח משתפים פעולה כדי לשמור על הגישה לשוק האירופי הרווחי ודייגים רוצים להחזיר את השליטה על שטחי הדייג, שלדעתם נבזזו על ידי דייגי אירופה בארבעת העשורים האחרונים.

אם כל זה לא הספיק לראש הממשלה בוריס ג'ונסון והשרים שלו, ממשלת בריטניה גם מעוניינת לנהל משא ומתן על עסקאות סחר נפרדות עם מדינות בודדות מתוך האיחוד האירופי. הפרס הגדול בסחר של ג'ונסון מחוץ לאיחוד האירופי הוא ארצות הברית, הכלכלה הגדולה בעולם והיעד ל-18% מהיצוא הבריטי. אבל האמריקנים כבר הציגו דרישות קשות לסחר עם בריטניה. שר החוץ מייק פומפאו שידר דאגה בשבוע שעבר בלונדון, העלה חששות ביטחוניים הקשורים לענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי ולחץ על גורמים בריטיים לבטל את החלטתם לאפשר לחברה להשתתף בשדרוג הרשת האלחוטית במדינה.

שגריר ארצות הברית בבריטניה, וודי ג'ונסון, התנגד בפני גורמים רשמיים במדינה לפתיחת השערים לסחורות אמריקניות, כמו עוף שטוף בכלור שאסור למכירה בבריטניה, בגלל תקני הייצור שהאיחוד האירופי לא מסכים להם. גם בתחום הרפואה עלו אי הסכמות, כשחברות רפואה אמריקניות לא מסכימות עם הגישה של שירות הבריאות הלאומי של בריטניה.

עוד בוואלה!

אחרי 47 שנים: בריטניה פרשה רשמית מהאיחוד האירופי

לכתבה המלאה
שעון ברקזיט על ביתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בלונדון, 1 בפברואר 2020. AP
שעון הברקזיט על ביתו של ראש הממשלה ג'ונסון/AP

קשה יהיה להיענות לכל הדרישות האלו, מכיוון שכל ניסיון לעמוד בדרישות האמריקניות על ידי הורדת הסטנדרטים הבריטיים ירחיק את בריטניה מהכללים האירופיים. האיחוד האירופי כבר הבהיר כי מחיר הגישה לשווקים האירופיים הוא לעמוד בדרישות של תקנות הגוש. חוקרת צוות החשיבה רוטר אמרה כי המשא ומתן על הסחר, שהוא תמיד עניין מורכב, יהיה מורכב עוד יותר, מכיוון שמתנהל משא ומתן בו-זמנית עם האיחוד האירופי וגם עם ארצות הברית. "זה כמו לשחק שחמט תלת ממדי", היא אמרה.

אפילו הסוגיה הקשה ביותר במהלך סבב המשא ומתן הראשון בין האיחוד האירופי לממשלת בריטניה, השאלה המסורבלת על צפון אירלנד, נותרה בעייתית. במאמץ להגן על תהליך השלום בצפון אירלנד ואף לזכות באישור על עסקת הנסיגה מהאיחוד האירופי, ג'ונסון הסכים שצפון אירלנד תשמור על אותם כללים כמו בשוק הסחורות של הגוש, גם לאחר הברקזיט. כתוצאה מכך, לא יהיה צורך בבדיקות מכס בגבול בין צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, לבין הרפובליקה של אירלנד. במקום זאת, יהיה צורך לבצע בדיקות מסוימות על סחורות שנכנסות לצפון אירלנד משאר בריטניה, ומיועדות לאיחוד האירופי.

המשמעות היא למעשה שג'ונסון הסכים להציב גבול סחר באוזר הימי האירי, מה שמרגיז רבים מבני בריתו, מכיוון שהוא מתייחס באופן שונה לצפון אירלנד מאשר לאזורים אחרים בבריטניה. אנשים שרוצים להישאר חלק מבריטניה חוששים שהעסקה תקרב את צפון אירלנד לרפובליקה האירית לאורך זמן. "הסכם הנסיגה סיפק תכנית מתקדמת, מבלי לפרט במדויק את האופן שבו הסחר בין בריטניה לצפון אירלנד, מעבר לגבול האירי, יעבוד", נכתב בדו"ח בית הנבחרים על ההסכם. "על הפרטים יסכמו בדיונים בין האיחוד האירופי לבריטניה, ברגע שזו תעזוב ותקופת המעבר תתחיל″.

תומכי ברקזיט חוגגים ברחובות לונדון, 1 בפברואר 2020. AP
"המשא הכבד עלינו רק מתחיל". תומכי ברקזיט חוגגים ברחובות לונדון, אתמול/AP

מעבר לכך, ג'ונסון גם הבטיח לחקלאים בצפון אירלנד, התעשייה הגדולה ביותר באזור, כי עסקת הסחר החדשה עם האיחוד האירופי תבטיח שהם ישמרו על גישה בלתי מוגבלת לשאר השוק הבריטי, המהווה 50% ממכירותיהם. איבור פרגוסון, נשיא איגוד איכרי האזור, רוצה להאיץ את השיחות על עסקת הסחר. לדבריו, החקלאות היא עסק עתיר הון, וכאשר חקלאים עובדים ברווחים נמוכים ולוקחים הלוואות גדולות הם זקוקים לזמן לתכנון. "המשא הכבד רק מתחיל כשאנחנו עוזבים את האיחוד האירופי", אמר.

תומכי ברקזיט חוגגים ברחובות לונדון, 1 בפברואר 2020. רויטרס
"הסכם הנסיגה סיפק תכנית מתקדמת". חגיגות הברקזיט בלונדון, אתמול/רויטרס

בינתיים, הברקזיט כבר מעצב מחדש את הכלכלה בבריטניה. חברות מעבירות השקעות, מייצרות נתיבי אספקה חדשים ואוגרים סחורות כדי להקטין את ההשפעה השלילית של המהלך. ראש עיריית לונדון סאדיק חאן אמר בשבוע שעבר כי פחות אזרחים מהאיחוד האירופי מגיעים בימים אלה לעבוד בעיר, ורבים מדי עוזבים, מה שגורם למחסור בתעסוקה בענפים כמו בנייה, אירוח וטיפול סוציאלי. במסיבת עיתונאים שערך הוא הדגיש שוב ושוב את מורת רוחו מהאירועים, והתעקש שלונדון היא עיר עולמית המקדמת בברכה את אזרחי האיחוד האירופי. "ממש חשוב שההודעה 'לונדון פתוחה' תישמע בקול רם וברור", אמר חאן. "זה באמת חשוב שנמשיך להיראות כפלורליסטים, בעלי ראש פתוח ובעלי ערכים, שתורמים לאזרחים המוכשרים של האיחוד האירופי שימשיכו להגיע ללונדון″.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully