וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם שיר עם סקוטי והרבה נוסטלגיה, הפרלמנט האירופי נפרד מבריטניה

המחוקקים העבירו את החוק המעגן את הברקזיט, שיצא לדרך ביום שישי אחרי שלוש שנים של מו"מ ארוך. "תמיד נאהב אתכם, תחי אירופה", נפרדה נשיאת הנציבות, שהבהירה כי השיחות על הסכם הסחר לא יהיו פשוטות. מנהיג מפלגת ברקזיט חגג: "כמו הפרישה מהכנסייה הקתולית"

צילום: רויטרס

הפרידה של בריטניה מהאיחוד האירופי עברה אתמול (רביעי) כחוק בפרלמנט האירופי, בתום הצבעה על הסכם העזיבה מהגוש שבו הייתה חברה במשך כחצי מאה מתוחה. הברקזיט יצא לפועל בשעה 23:00, ביום שישי, אחרי שלוש שנים של משא ומתן מתוח בין לונדון לבין בריסל.

המחוקקים הצביעו ברוב של 621 קולות מול 49 מתנגדים כדי להעביר את הסכם הפרישה, שבמסגרתו תמשיך בריטניה להיות כפופה לחוקי האיחוד במשך תקופת מעבר של כשנה. אחרי ההצבעה, חברי הפרלמנט האירופי פרצו בשירת שיר העם הסקוטי "זמנים עברו".

בזמן תקופת המעבר, ממשלתו של בוריס ג'ונסון תנסה לגבש הסכם סחר עם 27 המדינות שנותרו בגוש.

"רק ביסורי העזיבה אנו מסתכלים אל עומק האהבה", אמרה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, שציטטה את הסופר הבריטי ג'ורג' אליוט. "תמיד נאהב אתכם ולעולם לא נהיה רחוקים. תחי אירופה".

חברי הפרלמנט האירופי נפרדים מבריטניה אחרי אישור הברקזיט, 29 בינואר 2020. AP
ביום שישי זה קורה. חברי פרלמנט בריטים נשיא הפרלמנט האירופי אחרי ההצבעה/AP

מחוקקים רבים בבריסל הבהירו כי הם הצביעו בעד הסכם הפרישה לא בשל תמיכה בברקזיט, אלא כדי להימנע מכאוס שייגרם על ידי עזיבה חד-צדדית של הממלכה. חלקם הביעו צער וחרטה אמיתיים וציינו את תפקידה של בריטניה בפיתוח מיזם האיחוד האירופי, אך גם את הקרבות ההיסטוריים שלה נגד הרודנות ביבשת.

"אילו היינו יכולים לעצור את הברקזיט בהצבעה של 'לא', הייתי הראשון להמליץ על כך", אמר ראש ממשלת בלגיה לשעבר גי ורופשטאדט, אחד המתנגדים הבולטים לברקזיט בגוש.

היום החל עם כשנציגה של בריטניה באיחוד האירופי טים בארו - שהחל מהיום השבת יהפוך לשגריר - החזי את הסכם הפרישה שעליו חתם ג'ונסון ומעתה יאוחסן בבריסל.

היה זה יום נרגש בפרלמנט שבבריסל, ששילב נוסטלגיה, קרנבל פוליטי ואנקדוטות היסטוריות. נייג'ל פאראג', חבר פרלמנט אירופי ותיק ומנהיג מפלגת הברקזיט, היה במצב רוח מרומם אחרי שני עשורים שבהם היה קוץ בישבנה של בריסל.

בתום נאומו האחרון בפרלמנט, שבו תיאר את הברקזיט כניצחון הפופוליזם על "הגלובליזם", פאראג' וחברי סיעתו נופפו בדגלי בריטינה בניגוד לתקנון, ואז עזבו את האולם בטרם חזרו כדי להצביע.

הוא התעקש על חשיבות הברקזיט והשווה אותו להחלטתו של המלך הנרי השמיני להוציא את בריטניה מהכנסייה הקתולית ב-1534. "הוא הוציא אותנו מכנסיית רומא, ואנחנו עוזבים את אמנת רומא", אמר בהתייחסו למסמך ההקמה של האיחוד האירופי מ-1957.

עוד בוואלה!

הלאומנים ניצחו בסקוטלנד וצפון אירלנד, ועתיד הממלכה המאוחדת מוטל בספק

לכתבה המלאה
מנהיג מפלגת ברקזיט נייג'ל פאראג' בהצבעה בפרלמנט האירופי על פרישה מהאיחוד, 29 בינואר 2020. AP
יום חגו. מנהיג מפלגת ברקזיט נייג'ל פאראג' בפרלמנט, אתמול/AP

ההצבעה ההיסטורית על ההסכם הייתה החקיקה האחרונה של 73 חברי הפרלמנט הבריטים בפרלמנט האירופי, שחלקם לקחו קשה את העזיבה. איראטקסה גרסיה פרז, המנהיגה הספרדית של הסיעה הסוציאליסטית, נחנקה מדמעות כשנפרדה מחבריה ללייבור.

אחרי הברקזיט, בריטניה תהיה "מדינה שלישית", מחוץ לאיחוד, אך הדרמה הפוליטית והכלכלית תימשך. כללי האיחוד האירופי בנושא סחר ותנועה חופשית של אזרחים יחולו על בריטניה עד סוף השנה, תוך משא ומתן קשוח על הסכם סחר חופשי. מול הספקות בבירות האירופיות לגבי היתכנות של הסכם, ג'ונסון אמר שהוא אופטימי. הוא ישא נאום לאומה ביום שישי, שעה לפני מועד העזיבה.

ראש הממשלה אמר שהוא יחגוג ביום שישי, אך בצורה "מכובדת". "זה רגע נהדר עבור המדינה שלנו, זה רגע של תקווה והזדמנות, אבל זה גם, לדעתי, רגע שעלינו להתאחד ברוח של אמון", אמר.

חברי פרלמנט אירופים מתחבקים אחרי ההצבעה על ברקזיט, 29 בינואר 2020. AP
סוף עידן. חברי פרלמנט מתחבקים אחרי ההצבעה, אתמול/AP

ראש הממשלה אמר שהוא יחגוג ביום שישי, אך בצורה "מכובדת". "זה רגע נהדר עבור המדינה שלנו, זה רגע של תקווה והזדמנות, אבל זה גם, לדעתי, רגע שעלינו להתאחד ברוח של אמון", אמר ג'ונסון.

ואולם, המשא ומתן בין הכלכלה השישית בגודלה בעולם לבין השוק המאוחד של 27 מדינות לא יהיה פשוט. "אנחנו שוקלים הסכם סחר חופשי עם אפס מכסים ואפס מכסות. זה יהיה ייחודי. אף הסכם סחר חופשי אחר לא מציע גישה כזו לשוק היחיד שלנו", אמרה פון דר ליין. "אך התנאי הוא שעסקים אירופיים ובריטים ימשיכו להתחרות באופן שווה. לא נחשוף את חברותינו לתחרות לא הוגנת,", הזהירה לקול מחיאות כפיים של הפרלמנט.

הממשלה של ג'ונסון מקווה שהגדלת הסחר עם ארצות הברית ועם אסיה תוכל לעזור לקזז את עלויות הברקזיט.

עם זאת, ראש ממשלת בריטניה קיים שיחות קשות עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו. הנשיא דונלד טראמפ תמך בברקזיט, אולם וושינגטון התנגדה להחלטתו של ג'ונסון לאפשר לענקית התקשורת הסינית וואווי לקבל גישה להקמת רשת הסלולר 5G של בריטניה למרות החשש הביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully