וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלאומנים ניצחו בסקוטלנד וצפון אירלנד, ועתיד הממלכה המאוחדת מוטל בספק

14.12.2019 / 14:29

המפלגות הלאומניות בסקוטלנד וצפון אירלנד כבשו את רוב המושבים ולאחר נצחונו של ג'ונסון הם מקווים להתפוררות הממלכה המאוחדת. בשתי המדינות קראו למשאל עם על עצמאותן. יו"ר המפלגה הליברל-דמוקרטית לאחר הבחירות: "יש מי שיחגוג את הלאומנות משני צידי הגבול"

רויטרס

נצחונו המהדהד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בבחירות אינו מבשר רק על עתיד משבר הברקזיט, אלא גם על ניצחון ללאומיות האנגלית, הסקוטית והצפון אירית - כזאת שעלולה להביא לפירוקה של הממלכה המאוחדת.

תוצאות הבחירות אמנם יאפשרו לג'ונסון ככל הנראה להביא לפרישה מהאיחוד האירופי כבר בחודש הבא, אך התחזקותה של המפלגה הסקוטית הלאומית (SNP) ושימור כוחה של המפלגה הלאומנית האירית עשויות לגרום לפירוק האיחוד שכבל במשך מאות שנים את אנגליה, וויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד.

בזמן שהשמרנים דחקו הצידה את מפלגת הלייבור בחלקים נרחבים באי הבריטי, מנהיגי המפלגות בעלות
האוריינטציה הלאומית בסקוטלנד ובצפון אירלנד גברו על יריביהם, שראו בניצחונו של ג'ונסון כפתח להתפוררות הממלכה המאוחדות.

הלאומנים הסקוטים כבשו 48 מושבים מתוך 59 המושבים בפרלמנט בסקוטלנד, בעוד שבצפון אירלנד עצמה, תומכי האיחוד עם אירלנד, שאיננה חלק מהממלכה המאוחדת, זכו ליותר מושבים מאלה המעוניינים להישאר חלק מבריטניה - זאת לראשונה מאז החציצה שהפרידה בין הצפון לרפובליקה האירית שבדרום.

ליל הבחירות בבריטניה: תומכי המפלגה הסקוטית הלאומית חוגגים לאחר קבלת תוצאות המדגמים, 13 בדצמבר 2019. רויטרס
פרישה מהאיחוד משמעה צעד נוסף אל עבר עצמאות. תומכי המפלגה הסקוטית הלאומית/רויטרס

לאורך מערכת הבחירות אמר ג'ונסון כי הוא מחויב לאיחוד בין מדינות הממלכה, והכחיש את ההאשמות כי הסכם הברקזיט שלו יצור מחסום כלכלי בין צפון אירלנד לבין האי הבריטי. "בשלב זה נראה כי לממשלה בהובלת המפלגה השמרנית לא רק שיש מנדט לביצוע הברקזיט, אלא גם לאיחוד הממלכה והצעדתה קדימה", אמר ג'ונסון לאחר זכייתו.

מנגד, יריביו של ראש הממשלה טענו כי בהבטחתו "לסיים את תהליך הברקזיט" פנה ג'ונסון לתומכי הלאומיות האנגלית, וזאת על חשבון האינטרסים של סקוטלנד וצפון אירלנד שתרמו משמעותית להצלחתו.

ג'ו סווינסון, יו"ר המפלגה הליברל-דמוקרטית שאיבדה את מושביה למפלגה הסקוטית הלאומית בפרלמנט בסוקטלנד, עקץ את ראש הממשלה בטענה כי תוצאות הבחירות הן ניצחון ללאומנים. "הלילה ראינו כי בוריס ג'ונסון השיג רוב, וברור שזאת בשורה טובה עבור המפלגה הסקוטית הלאומית", אמר, "יש מי שיחגגו את גל הלאומנות משני צידי הגבול".

עוד בוואלה!

"המאבק נמשך": מתנגד הברקזיט שמבטיח לא לעצור גם אחרי הבחירות

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בעצרת ניצחון באוקסברידג', 13 בדצמבר 2019. רויטרס
על חשבון האינטרסים של סקוטלנד וצפון אירלנד. בוריס ג'ונסון בעצרת הניצחון/רויטרס

מנהיג ה-SNP, ניקולה סטורג'ון, אמר כי תוצאות הבחירות מהוות מנדט ברור למשאל עם נוסף על עצמאותה של סקוטלנד. שותפתה הפוליטית של אנגליה זה 300 שנה הצביעה נגד פרישה מהממלכה בשיעור של 55% מול 45% ב-2014, ובמשאל העם ב-2016 על הסכם הברקזיט תמכו הסקוטים בהישארות בריטניה באיחוד האירופי. כעת אומר מנהיג המפלגה הסקוטית הלאומית כי פרישה מהאיחוד משמעה צעד נוסף אל עבר עצמאות סקוטלנד.

אחת הטענות לתומכי העצמאות הסקוטית מהממלכה היא הרצון להישאר חלק מהאיחוד האירופי, גם במצב של התנקות לונדון מבריסל. "לבוריס ג'ונסון עשוי להיות המנדט להוציא את אנגליה מהאיחוד האירופי. אין לו את המנדט להוציא את סקוטלנד מהאיחוד. לסקוטלנד חייבת שתהיה השליטה בעתיד של עצמה", אמר סטורג'ון.

משאל העם שנערך ב-1973 על היפרדות צפון אירלנד מבריטניה

גם בצפון אירלנד הצביעו נגד פרישה מהאיחוד האירופי במשאל העם בבריטניה, ומפלגות המתנגדות לברקזיט זכו לראשונה ביותר מושבים במחוז. הלאומנים במדינה אמרו כי תוצאות הבחירות סללו את הדרך לקראת הצבעה על השאלה האם צריכות צפון אירלנד והרפובליקה האירית להתאחד.

מארי לו מקדונלד, מנהיגת השיין פיין, המפלגה הלאומנית האירית שדוגלת במדינה אירית אחת עצמאית ומאוחדת, מנותקת מהשלטון הבריטי, אמרה כי בצפון מתקדמים לקראת הליכה למשעל עם, בדומה לזה שנערך ב-1973 על היפרדות צפון אירלנד מבריטניה. "אני לא יכול עדיין לתת תאריך מוגדר, אבל אנחנו צריכים להתכונן לכך", אמרה מקדונלד, שמפלגתה שמרה על שבעת המושבים שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully