וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצ'ה, מלוחמי יחידה 101, הובא למנוחות: "מורשתו תלווה אותנו תמיד"

30.1.2020 / 15:15

מאות פוליטיקאים, מפקדים ובני משפחה ליוו את שמעון כהנר בדרכו האחרונה. בנו סיפר כי אביו היה "צוק של אופטימיות ואיש של חיבוק ומגע". חברו ליחידה, שלחם עמו במלחמת ששת הימים, ספד לו: "העלית את הרף של ערך החברות". בצה"ל נפרדו: "השפיע על כל ערכי הצבא"

צילום: תאגיד כאן 11 ואלי אשכנזי, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: שמעון כהנר (קצ'ה), סמג"ד בצנחנים במלחמת ששת הימים, מספר על זכרונותיו מהמלחמה)

מאות בני אדם ליוו היום (חמישי) למנוחות את שמעון כהנר, "קצ'ה", שהלך לעולמו שלשום בגיל 85. כהנר, היה מלוחמי יחידת הצנחנים המפורסמת, יחידה 101, מפקד חטיבה, חקלאי, בוקר, ומי שדאג כל חייו לשרת את מורשת הצנחנים ולהנחילה לדור הצעיר. אל בית העלמין בקיבוץ נווה איתן הגיעו גם יו"ר כחול לבן בני גנץ, מספר שלוש בכחול לבן משה יעלון, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), ח"כ לשעבר טל רוסו, עומרי וגלעד שרון, מפקד חטיבת הצנחנים לוי חופש, וותיקי הצנחנים ויחידת 101.

בנו של קצ'ה, אלון כהנר, ספד לו. "אבא היה צוק של אופטימיות, מוקף חברים, איש של חיבוק ומגע. הוא אהב אנשים ללא הבחנה, ואפילו עם אויבים בקרב התיידד לאחר הירייה האחרונה", סיפר הבן. "הוא חי חיים צנועים, בלי שמץ של נהנתנות וחיפוש אחר כיבודים ושררה. למרות פציעתו, לא התלונן ולא הפגין קושי או מצוקה. לפני מספר שבועות, כשהרופא שאל לשלומו, תשובתו הייתה 'אם יהיה יותר טוב, אשתגע'. היא נשמעה טבעית".

הלוויתו של שמעון כהנר קצ'ה בקיבוץ נווה איתן, 30 בינואר 2020. אלי אשכנזי
"צוק של אופטימיות. איש של חיבוק ומגע". הלוויתו של כהנר/אלי אשכנזי

גם חברו של קצ'ה ל-101 ולוחם מוסד בדימוס, דוד בן עוזיאל, הידוע בכינויו "טרזן", נפרד ממנו. "הייתי רוצה שאדם כמוך יחיה ללא הגבלה של זמן. עם אנשים כמוך אפשר ללכת לכל מקום על כדור הארץ, בידיעה שעליך אפשר לסמוך בכל מצב", אמר. "העלית את הרף למובן הנעלה ביותר של ערך החברות. יושרה אמיתית ועזרה לאחר, בכל הלב והנכונות".

מפקד חטיבת הצנחנים, אלוף משנה יובל גז, גם הוא ספד לקצ'ה. "זכית להיות אחד המשפיעים על כל ערכי צה"ל, וליצוק יסודות איתנים. מורשת הקרב שהשארת תלווה אותנו תמיד", אמר. "ההעזה, אומץ הלב, הנכונות להסתכן ולקבל אחריות, והחברות המופלאה - הם שיצרו את אותה תחושה של שותפות גורל שמלווה אותנו עד עצם היום הזה".

נציג צה"ל, איתי וירוב, סיפר כי "קצ'ה היה לנו לאב ולמודל של עשייה, משמעות ואמונה גדולה. ידענו שחרף צניעותך, היית אחד לרבים. כזה נזכור אותך. לוחם, מפקד, צנחן, אב מייסד ואיש רעים. בשם המטה הכללי של צבא ההגנה לישראל, מצדיע לזכרך קצ'ה, לוחם, צנחן, חבר".

עוד בוואלה!

שמעון כהנר "קצ'ה", מלוחמי יחידה 101 הנודעים, מת בגיל 85

לכתבה המלאה
הלוויה של שמעון כהנר (קצ׳ה) לוחם יחידה 101 המיתולוגית של צה"ל 30 בינואר 2020. אתר רשמי
מאות בהלוויתו של שמעון כהנר בקיבוץ נווה איתן/אתר רשמי

כהנר נולד בשנת 1935 במושב רישפון. בשנת 1953 התגייס לצה"ל ועבר ליחידה הסודית שקמה אז, יחידה 101, שם שירת כקצין. בשנת 1955 נפצע קשה בבטנו במהלך הקרב בניצנה. בשירות המילואים המשיך לשרת בצנחנים, למרות הפציעה. את מלחמת ששת הימים החל כמפקד פלוגה ובמהלך המלחמה קודם לתפקיד סגן מפקד גדוד. בתפקיד זה השתתף בקרבות לכיבוש ירושלים. בשנים שלאחר מכן השתתף קצ'ה גם במלחמת ההתשה ובמלחמת יום הכיפורים. במלחמת לבנון הראשונה היה מפקד חטיבה ובהמשך שירות המילואים שלו מונה לסגן מפקד אוגדה.

קצ'ה היה מעורב מאוד בענייני החברה ובחיי המדינה. בעת גלי העלייה הגדולים של שנות התשעים היה למרכז קליטה באיזור עמק בית שאן. גם כאדם פרטי גילה מעורבות ופעל מתוך תחושת שליחות. לפני מספר שנים ליווה וסייע לחווה אלמו מבית שאן, שהקימה בעיר מרכז ללימוד מורשת יהדות אתיופיה. הוא גם הקפיד לשאת ולהנציח את מורשת הצנחנים ולוחמיה ונעתר להזמנות שקיבל להיפגש עם צנחנים צעירים. במשך שנים ניהל את אתר ההנצחה בגבעת התחמושת, בה נערך אחד הקרבות הקשים לכיבוש ירושלים במלחמת ששת הימים.

התיעוד האחרון של מאיר הר ציון קצ'ה ואריק שרון במפגש בגבע לציון 50 שנה ליחידה 101- תחילת שנות האלפיים.. באדיבות המצולמים
התיעוד האחרון של מאיר הר ציון, קצ'ה ואריק שרון במפגש לציון 50 שנה ליחידה/באדיבות המצולמים

לפני כמה שנים סיפר לוואלה! NEWS על הקרבות בהם השתתף. "מוטה גור (מח"ט הצנחנים) אמר לי באופן אישי, שאם נגיע להיכנס לעיר העתיקה הוא מעדיף שהגדוד שלנו, שהיה הוותיק והמנוסה ביותר בחטיבה, יעשה זאת, הוא מכין אותנו לכניסה"ף אמר. "לי הייתה הזכות הגדולה להיות בין החיילים הראשונים שנכנסו ברגל דרך שער האריות (לעיר העתיקה) אחרי שמוטה ובן צור (משה בן צור, נהג הזחל"ם של גור) פרצו אותו. קיבלתי משימה ללכת ולהשתלט על שער שכם, הסתמכתי על המפות שבידי וכשהגעתי לשם ראיתי שכתוב עליו 'שער דמשק'. הייתי מבולבל. לא ידעתי שכך הערבים מכנים אותו. גם זו ההוכחה שהמודיעין לא היה מספיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully