וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמעון כהנר "קצ'ה", מלוחמי יחידה 101 הנודעים, מת בגיל 85

28.1.2020 / 7:15

כהנר, אל"מ במיל', מכובשי ירושלים במלחמת ששת הימים, עסק בחקלאות ופעל להנציח את מורשת הצנחנים ולהנחילה לדורות הבאים. "הפריצה לירושלים הייתה לי הזכות הגדולה", סיפר לוואלה! NEWS בעבר. מותו של מפקד

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין וניצן ליבנה, עריכת וידאו: ניר חן, צילום: גדעון צנטנר, לשכת העיתונות הממשלתית, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון ו"במחנה", בני הדר, אלכס אגור, אפרים קדרון, מיקי אסטל

(בווידאו: שמעון כהנר (קצ'ה) סמג"ד בצנחנים במלחמת ששת הימים מספר על זכרונותיו מהמלחמה)

שמעון כהנר המוכר יותר בכינויו "קצ'ה" הלך לעולמו הלילה (שלישי) בגיל 85. כהנר היה מלוחמי יחידת הצנחנים המפורסמת, יחידה 101, מפקד חטיבה, חקלאי, בוקר ומי שדאג כל חייו לשרת את מורשת הצנחנים ולהנחילה לדור הצעיר. במשך תקופה ממושכת היה מנכ"ל אתר גבעת התחמושת בירושלים. כהנר יובא למנוחות בקיבוץ נווה איתן ביום חמישי.

כהנר נולד בשנת 1935 במושב רישפון. באותו מושב גדל גם הילד מאיר הר-ציון. השניים היו לחברים קרובים שצעדו יחד כל חייהם. הם שירתו יחד ביחידה ושמרו על חברות אמיצה. שניהם גם חיו את מרבית חייהם הבוגרים בצפון ועבדו כמגדלי בקר.

בשנת 1953 התגייס לצה"ל והתנדב לנח"ל. הר-ציון, חברו, העביר אותו ליחידה הסודית שקמה אז, יחידה 101. היחידה, אותה הקים אריאל שרון, פעלה חמישה חודשים בלבד ואחר כך נטמעה בגדוד 890 של הצנחנים. אולם, נחשבת כמי שיצקה בקרב יחידות הצנחנים וחיל הרגלים של צה"ל יסודות לחימת קומנדו, ניווט ויוזמה. היחידה הפכה סמל לנועזות, יוזמה ויצירתיות. קצ'ה שרת כקצין בגדוד זה.

בשנת 1955 נפצע קשה בבטנו במהלך הקרב בניצנה. בחייו האזרחיים היה לחבר קיבוץ נווה איתן שליד בית שאן ועבד בחקלאות. מרבית שנותיו עבד כמגדל בקר והחזיק עדרים ברמת הגולן ובגלבוע. במשך מספר שנים גם ניהל את ארגון מגדלי בקר לבשר ונאבק על זכויות המגדלים ועל סיוע ממשלתי לענף.

שמעון כהנר (קאצ'ה) חברו של מאיר הר ציון שהלך לעולמו בגיל 80. ערן גילווארג
שמעון ק'צה כהנר/ערן גילווארג

בשירות המילואים המשיך לשרת בחטיבת המילואים של הצנחנים, למרות הפציעה שנשא על גופו. את מלחמת ששת הימים החל כמפקד פלוגה ובמהלך המלחמה קודם לתפקיד סגן מפקד גדוד. בתפקיד זה השתתף בקרבות לכיבוש ירושלים.

לפני מספר שנים סיפר לוואלה! NEWS על אותם קרבות: "מוטה גור (מח"ט הצנחנים) אמר לי באופן אישי, שאם נגיע להיכנס לעיר העתיקה הוא מעדיף שהגדוד שלנו, שהיה הוותיק והמנוסה ביותר בחטיבה, יעשה זאת, הוא מכין אותנו לכניסה". הוא הוסיף כי "לי הייתה הזכות הגדולה להיות בין החיילים הראשונים שנכנסו ברגל דרך שער האריות (לעיר העתיקה) אחרי שמוטה ובן צור (משה בן צור, נהג הזחל"ם של גור) פרצו אותו. קיבלתי משימה ללכת ולהשתלט על שער שכם, הסתמכתי על המפות שבידי וכשהגעתי לשם ראיתי שכתוב עליו 'שער דמשק'. הייתי מבולבל. לא ידעתי שכך הערבים מכנים אותו. גם זו ההוכחה שהמודיעין לא היה מספיק".

עוד בוואלה!

היחידה הסודית של אריק שהפכה לאגדה

לכתבה המלאה
אזור תעלת סואץ. 10.11.1974. באדיבות ארכיון צה"ל, בישקו, משרד הביטחון
קצ'ה באזור תעלת סואץ, 1974/משרד הביטחון, באדיבות ארכיון צה"ל, בישקו

בשנים שלאחר מכן השתתף קצ'ה גם במלחמת ההתשה ובמלחמת יום הכיפורים. במלחמת לבנון הראשונה היה מפקד חטיבה ובהמשך שירות המילואים שלו מונה לסגן מפקד אוגדה.

קצ'ה היה מעורב מאוד בענייני החברה ובחיי המדינה. בעת גלי העלייה הגדולים של שנות התשעים היה למרכז קליטה באיזור עמק בית שאן. גם כאדם פרטי גילה מעורבות ופעל מתוך תחושת שליחות. לפני מספר שנים ליווה וסייע לחווה אלמו מבית שאן, שהקימה בעיר מרכז ללימוד מורשת יהדות אתיופיה.

גם כשהוצבו בפני אלמו קשיים, הושיט לה יד וסייע לה להעביר את המרכז סמוך לתחנת הדלק שלו, ליד בית שאן. לוואלה! NEWS אמר בעת המאבק על השארת המקום בבית שאן כי "לחווה ולבעלה עוזי מגיע פרס ישראל ולא צו הריסה. המרכז בעל חשיבות ממדרגה עליונה. מספיק לקרוא מה כותבים האורחים אחרי ביקור. זו פעילות שהמדינה הייתה צריכה לעשות, אבל אישה פרטית עשתה זאת ובמקום עזרה היא נאלצת להתמודד מול רוע לב".

התיעוד האחרון של מאיר הר ציון קצ'ה ואריק שרון במפגש בגבע לציון 50 שנה ליחידה 101- תחילת שנות האלפיים.. באדיבות המצולמים
התיעוד האחרון של מאיר הר ציון, "קצ'ה" ואריק שרון יחד בקיבוץ גבע, תחילת שנות האלפיים/באדיבות המצולמים

קצ'ה גם הקפיד לשאת ולהנציח את מורשת הצנחנים ולוחמיה ונעתר להזמנות שקיבל להיפגש עם צנחנים צעירים. במשך שנים ניהל את אתר ההנצחה בגבעת התחמושת, בה נערך אחד הקרבות הקשים לכיבוש ירושלים במלחמת ששת הימים.

ראש המועצה האזורית עמק המעיינות יורם קרין, ספד לו: "עצוב מאוד הבוקר בעמק. איש יקר ואהוב הלך לעולמו. קצ'ה גיבור ישראל ולוחם בקבוצת הלוחמים האגדית יחידה 101, איש העמק, הבקר והיזמות, עד יומו האחרון כמעט לא הפסיק קצ'ה לעבוד, ליזום, לכתוב ולהיות פעיל בתחומים רבים. במפגש האחרון שלנו הביא לי את ספרו החדש שכה שמח בו, ויחד תכננו את השקתו. לצערנו קצ'ה לא זכה להשיק את הספר המספר את סיפורו האישי אולם טביעת ידו ופועלו ישארו כאן לתמיד. משפחת עמק המעיינות מחבקת את משפחת כהנר- רותי, הילדים והנכדים ואת כל בית נוה איתן. יהי זכרו ברוך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקפיד לשאת ולהנציח את מורשת הצנחנים. כהנר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניהל את אתר ההנצחה בגבעת התחמושת. קצ'ה מדבר אל חיילים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשיך לשרת, חרף פציעתו הקשה. כהנר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully