וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגעי הייאוש ועד לחתימת פוטין: המאבק של יפה יששכר הסתיים בשחרור נעמה

דנה ירקצי, שליחת וואלה! NEWS למוסקבה

30.1.2020 / 5:55

במשך חודשים נלחמה אמה של נעמה יששכר למען בתה שנכלאה ברוסיה לאחר שהורשעה בהברחת סמים. עם ההודעה על שחרורה, היא מסכמת בראיון לוואלה! NEWS מלחמה שהחלה בחוסר תקווה, והסתיימה בפגישה עם נשיא רוסיה וחזרה צפויה לישראל במטוס רה"מ. "כל אימא הייתה עושה את זה"

צילום: דנה ירקצי, עריכה: שאול אדם

יותר מ-11 חודשים שהתה יפה יששכר במוסקבה כדי להביא לשחרורה של בתה נעמה. בתחילת הדרך לבד, ללא עזרה ועל סף ייאוש. היא לא ויתרה ודפקה על כל דלת שהצליחה. יששכר האם הצליחה להיכנס ללבבות של הקהילה היהודית במוסקבה, וכל זאת כדי להחזיר את בתה לארץ. אתמול, עם ההודעה על שחרורה של נעמה יששכר, סיכמה האם יפה בראיון לוואלה! NEWS מלחמה של כמעט שנה מהחיים, כדי להשיב את בתה הביתה. "הייתי מסתובבת במשך חודשים לבד, מיואשת, המשפחה שלי רצתה שאחזור לארץ אבל אני רציתי להיות רק ליד נעמה", סיפרה יששכר בתום יום עמוס מתחים, חרדות, חששות וגם רגעים של שמחה במוסקבה. "נעמה עשתה היסטוריה, לא היה דבר כזה בארץ", אמרה.

יפה העבירה את כל הלילה בציפייה שהבוקר כבר יגיע והיא תוכל לפגוש את נעמה. היא סיפרה שבשעות הבוקר היא לא הבינה איך אף אחד לא יוצר עמה קשר ומעדכן אותה על ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהמשך היא הודרכה, אך לא יכלה למסור על כך פרטים. ההודעה של הקרמלין תפסה אותה באחד מהקניונים בעיר, כשהיא נסעה לקנות לנעמה מעיל שיתאים לקור המקפיא של מוסקבה. כאשר הגיעה הבשורה רצה יפה מיד למלון ונכנסה לחדרה. לבסוף יצאה אל כלי התקשורת וסיפרה עד כמה היא מרוגשת ועל כמה היא מחכה להתחבק עם נעמה.

הטלפון שלה לא הפסיק לצלצל אך הטלפון הכי חשוב שקיבלה היה מהרב ברל לזר, הרב הראשי של רוסיה, שאמר לה "אני שולח אלייך רכב, תגיעי אלינו עכשיו אנחנו צריכים לברך על פדיון שבויים", וכך עשתה. "הייתי איתם מהתחלה", סיפרה יפה בהתרגשות. "באפריל הגעתי אליהם, הוא היה פוגש אותי הרבה ואני הייתי בוכה לו. היום חגגתי איתם את השחרור של נעמה, סגרתי מעגל". היא הוסיפה כי "הם היו מדהימים. קודם כל הרב שייע, שליווה את נעמה עוד מהמעצר, ביקר אותה כל פעם, הכניס לה איזה אוכל שביקשתי. הייתי מעבירה דרכו מכתבים הלוך ושוב, זאת הייתה התקשורת שלי עם נעמה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשיא רוסיה ולדימר פוטין שרה נתניהו ויפה יששכר במהלך הצרות לתקשורת במעון רה"מ, ירושלים 23 בינואר 2020. אוהד צויגנברג, אתר רשמי
"סגרתי מעגל”. פגישתה של יפה יששכר עם נשיא רוסיה פוטין, בשבוע שעבר/אתר רשמי, אוהד צויגנברג

"הרב ברל לזר שהוא הכי גדול, עושה הרבה דברים בסתר", המשיכה יפה לספר. "אמרו לי שרק הוא יוציא אותה. אני הייתי באה אליהם לארוחות שישי, אני וכל הקרובים שלי. תמיד הם היו מארחים ודואגים מכל הלב". בביתו של הרב לזר נמצאת אשתו ושלוחי חב"ד רבים מרחבי רוסיה, כולם מאוד שמחים, אך גם עצובים על כך שלא יוכלו לברך גם את נעמה ולחגוג איתה את השחרור. "יש שתי מצוות חשובות", אמר הרב לזר ליפה. "הראשונה היא פדיון שבויים ואת זה את עשית, השנייה היא זיווג, וגם בזה את תדאגי לנעמה".

"הוא אמר שיעשה טלפונים וינסה להגיע יחד עם הרב שייע, ולברך את נעמה בבית הכלא", סיפרה יפה. "צריך לברך איתה על יין כי היא יוצאת לחופשי. הם חיכו איתי כל החודשים האלה, בפסח הם אמרו שבחג החרות היא צריכה להשתחרר, בכל פעם הם היו אופטימיים וגם עודדו אותי". היא הודתה שוב לרב לזר, "שעשה המון", וגם לראש הממשלה נתניהו ולבורא עולם. "כל זה ביחד הביא לשחרור שלה", הוסיפה.

"מה שעוד סייע לשחוררה הוא שנעמה היא ילדה כל כך חכמה", ציינה. "המכתב חנינה שהיא כתבה לנשיא, קראתי אותו ואמרתי איך הילדה הזאת כתבה מכתב כל כך יפה, בלי יועצים ובלי עזרה. היא כבר למדה בכלא לקרוא ולכתוב ברוסית", הוסיפה האם.

עוד בוואלה!

בדרך הביתה: פוטין אישר את בקשת החנינה של נעמה יששכר

לכתבה המלאה
יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר, עם הרב לזר ושליחי חב"ד ברוסיה, 30 בינואר 2020. אתר רשמי
"הייתי איתם מההתחלה". יפה עם הרב לזר ושליחי חב"ד/אתר רשמי
"לא חשבתי על כלום, רק רציתי להיות לצדה. למי לא פניתי, למי לא ניסיתי להגיע. לשועי עולם ואוליגרכים"

אך לא תמיד נהנתה יששכר מכל העזרה שעליה הודתה. בהתחלה היא מספרת כי הייתה לבד ברוסיה ועל סף ייאוש. "את יודעת כמה פרקי תהילים אני קראתי", סיפרה יפה על התקופה הקשה. "הייתי יושבת בפארקים לבד, מסתובבות שעות לבד, מיואשת. בחודשים הראשונים אף אחד לא עזר לי". מה שהחזיק אותה, לטענתה, היה אך ורק הרצון לשחרר את בתה. מדובר באם שנלחמה נגד כל הסיכויים והצליחה להגיע לאיש הכי חזק ברוסיה, כדי להביא את בתה לעלות על המטוס יחד עם ראש הממשלה ורעייתו בחזרה לארץ.

"המשפחה שלי אמרה לי: 'תחזרי הביתה'. הייתי מגיעה ליֶשראל ורוצה לחזור לנעמה", סיפרה. "לא חשבתי על כלום, רק רציתי להיות לצדה. אני כל הזמן הייתי פה, הייתי נכנסת ומקבלת ויזה לשלושה חודשים, עד שבסוף עברתי את המכסה ומשרד החוץ הישראלי והרוסי עזרו לי, ונתנו לי ויזה מיוחדת", פירטה יפה את הדרך שעברה. "למי לא פניתי, למי לא ניסיתי להגיע. לשועי עולם ואוליגרכים".

היכולת של יפה לא לוותר ולהמשיך להילחם, כדי להגיע ללב של כל בן אדם שיכל לסייע לה נתן את אותותיו. "כל אמא הייתה עושה את זה, אני לא חושבת שאני מיוחדת", אמרה יפה. "מה שחשוב זה שהייתה לי משפחה חזקה ותומכת, חברים טובים של נעמה, התקשורת, הרב לזר והרב שייע, ראש הממשלה נתניהו. כל זה עשה את הלא יאמן".

יפה יששכר עם הרב הראשי של רוסיה ברל לזר 29 בינואר 2020. דנה ירקצי
"זה נס מה שקרה פה". יפה יששכר עם הרב הראשי של רוסיה ברל לזר ואשתו, אמש/דנה ירקצי
"מי היה מאמין שנגיע לרמה כזאת, להכיר את הנשיא, ללחוץ לו את היד, לדבר איתו"

בבית הרב אמרה יפה כשהיא לצדו כי "אני מתרגשת מאוד, הודיה גדולה. כל הזמן אמרתי הנה זה הולך ומתקרב, אבל עכשיו אני רק חושבת האם היא יודעת או לא, אבל הרב אומר שהיא יודעת". הרב לאזאר אישר את הדברים. "היא יודעת, אין רוסי אחד שלא יודע", אמר הרב בבדיחות. יפה המחויכת הוסיפה "מי היה מאמין שנגיע לרמה כזאת, להכיר את הנשיא, ללחוץ לו את היד, לדבר איתו. הוא הקשיב לי בנוכחות ראש הממשלה ורעייתו. זה נס".

מוטי וייסברג, שליח חב"ד במוסקבה ומנהל הקהילה היהודית אמר: "איזה יופי. איזה רגע מרגש. זה נס מה שקרה פה, לראות את האמא, את הדמעות. ראיתי את יפה הרבה פעמים, אבל זאת הפעם הראשונה שראיתי אותה עם דמעות של שמחה". וייסברג הוסיף כי "היא באה להגיד לרב לזר תודה. היא עברה שנה מהחיים שלה ברוסיה, והרב לזר פעל בהרבה מאוד מישורים כדי לסייע. הוא הציל נפש בישראל".

הבוקר צפויה נעמה להשתחרר מהכלא. רכב של משרד החוץ צפוי לקחת אותה מבית הכלא הישר אל שדה התעופה שם נמצאת אמה. השתיים יפגשו שם, ויחכו לראש הממשלה שיסיים את פגישתו בקרמלין.

נעמה יששכר בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 19 בדצמבר 2019. AFP, GettyImages
רכב של משרד החוץ יקח אותה מהכלא לשדה התעופה. נעמה יששכר בדיון בביהמ"ש/GettyImages, AFP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully