וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מכל עשרה ישראלים סובל מהתמכרות: "מחלה לכל דבר"

שרון טרקניסקי

29.1.2020 / 21:42

לפי נתונים שהוצגו באירוע השקת המרכז הישראלי להתמכרויות, 10% מבני הגיל העל-יסודי עסקו בהימורים ושליש מתלמידי התיכון צופים מדי יום בפורנו. ג', שהצלחתו בתעשייה ירדה לטמיון בגלל הסמים, שיתף את סיפורו האישי. בכל שנה - המשק מפסיד שבעה מיליארד שקלים מנזקי התופעה

שולחן הימורים בקזינו, לאס וגאס. AP
10% מהתלמידים עסקו בהימורים בכסף. שולחן פוקר בלאס וגאס/AP

אחד מכל עשרה ישראלים סובל מהתמכרות - כך עולה מנתונים שהוצגו השבוע באירוע השקת המרכז הישראלי להתמכרויות. לפי הנתונים, יותר מ-11% מהאוכלוסייה סובלים מהתמכרות לחומרים או מהתמכרות התנהגותית, וכ-5% סובלים מהתמכרות לאלכוהול, לסמים או לתרופות מרשם.

בין היתר, 13% מהנשים מעל גיל 60 סובלים משימוש מזיק בתרופות שינה והרגעה, ו-20% מבני העשירונים הגבוהים סובלים משימוש מזיק בחומרים. בקרב בני נוער, 10% מהתלמידים בגיל העל-יסודי עסקו בהימורים בכסף או כמה פעמים בשנה האחרונה. 27% מתלמידי כיתות י'-י"א מדווחים על צפייה יומיומית בתכנים פורנוגרפיים. מעבר לפגיעה הקשה ברמה הבריאותית והחברתית, נגרמת גם פגיעה כלכלית משמעותית: המשק הישראלי מפסיד שבעה מיליארד שקלים בשנה כתוצאה מנזקי ההתמכרויות.

תלמידי התיכונים בתל-אביב-יפו בכנס בחירות וחינוך לדמוקרטיה, מוזיאון ארץ ישראל , ספטמבר 2019. ראובן קסטרו
צופים באופן יומיומי בפורנו. תלמידים בבית ספר/ראובן קסטרו

המרכז הישראלי להתמכרויות (ICA) נוסד בשנת 2018 במטרה לקדם את הטיפול בבעיית ההתמכרויות ברמה הלאומית בישראל. הוא עוסק בחמישה תחומי פעילות עיקריים - מניעה, טיפול, הכשרה, מחקר ומדיניות. מייסדי המרכז, ד"ר אריאל קור ופרופ' שאולי לב-רן, הצליחו לגייס מאות אנשים לערב ההשקה שנערך בהנחיית קורין גדעון וכלל הופעות של הזמרים ישי ריבו ורמי קליינשטיין.

האירוע, שהתקיים ביום שני במוזיאון תל אביב לאומנויות, זכה לנוכחות מרשימה של עשרות אישים משפיעים מעולמות הפילנתרופיה, הכלכלה והפוליטיקה. בין הנוכחים היו סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שר החינוך רפי פרץ, שר הביטחון נפתלי בנט, חברת הכנסת איילת שקד, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וחבר הכנסת גדעון סער.

עוד בוואלה!

חמאס ינסה להצית את השטח: במערכת הביטחון נערכים ליום שאחרי "עסקת המאה"

לכתבה המלאה

"אני ג' ואני נקי"

התמכרות היא אחת מהבעיות הבריאותיות השכיחות בעולם, שממנה סובלים מאות אלפי בני נוער, צעירים ומבוגרים בישראל. מדובר בבעיה גלובלית, חוצה מעמדות חברתיים וסוציו-אקונומיים, שלעיתים אינה עולה לשיח הציבורי מאחר שהיא סובלת מסטיגמה בחברה. לרוב, יש מי שמזהים אותה עם חולשה או עם עוני, אך באירוע הבהירו כי מדובר במחלה לכל דבר.

בהתאם לכך, אחת המטרות של המרכז היא לשנות את התפיסה ולהעלות את המודעות בחברה. אחד מהמסרים המרכזיים שעלו באירוע היו שההתמכרות עלולה לפגוע בכל אחד מאיתנו, שרוב הסיכויים שכל אחד מאיתנו מכיר אדם מכור ושאנחנו עשויים לזהות התנהגויות הקשורות להתמכרויות גם אצלנו, אם נסתכל לדוגמה על השימוש שלנו במסכים.

אילוסטרציה. ShutterStock
"אין טיימינג מוצלח". אדם מזריק סמים/ShutterStock

במהלך הכנס, עלה לבמה ג' ושיתף את הקהל הרחב בסיפורו האישי. ג' היה איש מצליח בתעשייה בארץ, עד שבגיל 40 נחשף לראשונה לסם. מאותה הנקודה, כל שהשיג ירד לטמיון וגם איבוד הכרה לא הציל אותו מהמעגל. לאחר כשבע שנות התמכרות, נחתה עליו ההבנה כי הוא סובל מבעיה ופנה לעזרה. מאז ועד היום, מעל שמונה שנים, ג' עדיין נקי בעזרת קבוצת תמיכה ומסגרת משפחתית וחברתית חזקה. "אני ג', ואני נקי נכון להיום בלבד", אמר ג' בסיום דבריו, וזכה לקול תשואות ומחיאות כפיים רמות מהקהל.

בחמש השנים הקרובות, מתוכננת לפעול תכנית ב-300 בתי ספר במערכת החינוך, החל מגן טרום-טרום-חובה ועד כיתה י"ב. בשנת 2020 יושקו מסלולי טיפול ייעודיים עבור התמכרות לאלכוהול ותרופות שינה או הרגעה, קנאביס, היורים, מין ופורנוגרפיה. כמו כן, השנה המרכז עתיד להרחיב את פעילותו המחקרית, במקביל להפצת והידע בנוגע להתמכרויות בקרב אנשי מקצוע, קובעי מדיניות והקהל הרחב, וקביעת מדיניות לטיפול ומניעה של תופעה.

ברקע פרסום "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בכנס השתתפה גם ניקי היילי, שגרירת ארצות הברית לאו"ם לשעבר. היילי אמרה כי היא מאמינה שהעסקה תיטיב עם שני הצדדים ונבנתה במטרה להביא שקט לאזור. כשנשאלה לגבי תזמון חשיפת העסקה, בעיצומה של מערכת בחירות בישראל ולקראת הבחירות בארצות הברית, היא ענתה כי לצערה "אין טיימינג מוצלח".

אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס. טלי קצורין, אתר רשמי
שגרירת ארצות הברית לאו"ם לשעבר היילי עם יו"ר מפעל הפיס יצחקי/אתר רשמי, טלי קצורין

היילי התקבלה באהבה רבה מהקהל, וגוללה את השתלשלות חייה, שהובילה אותה להישגיה היום. היא הסבירה את הזדהותה הגדולה עם ישראל בכך שבתור ילדה קטנה למשפחה הודית בדרום קרוליינה היא גדלה כשונה, והיה זה חינוך הוריה שהנחה אותה להתמקד בדומה בין האנשים ולא בשונה.

כשנשאלה לגבי האנטישמיות הגוברת בעולם, וההתעסקות האנטי-ישראלית באו"ם, הסבירה כי הדבר נובע שם משגרה וחינוך לקוי, בין היתר במהלך פועלה השתדלה לשבור את השגרה הזו. בהתייחס לחיסול סולימאני אמרה כי זה היה צעד חשוב וקריטי לשמירה על הביטחון באיזור ובעולם כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully