וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: אביא בשבוע הבא לאישור הכנסת את תכניתו המלאה של טראמפ

29.1.2020 / 19:46

יו"ר כחול לבן בירך על "עסקת המאה" ואמר כי היא "משקפת את העקרונות המהווים בסיס להסדר במזרח התיכון". אם במפלגתו יעלו אותה להצבעה, הדבר עשוי להציב במבוכה את הליכוד והימין, שכן היא כוללת הסכמה להקמת מדינה פלסטינית. הליכוד: "מנסה לתפוס טרמפ על הישגי נתניהו"

עריכה: שאול אדם

עסקת המאה - עדכונים אחרונים:

  • גנץ בירך על "עסקת המאה": אביא את תכנית טראמפ לאישור הכנסת
  • בשל תקופת הבחירות, בכחול לבן צפויים לאסוף 25 חתימות כדי לדרוש את כינוס המליאה
  • ההצבעה עשויה להציב את הליכוד במבוכה, שכן התכנית כוללת תמיכה במדינה פלסטינית
  • הליכוד: "הטרמפיסט גנץ מנסה לתפוס טרמפ על הישגי נתניהו, בדיחה"

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר היום (רביעי) כי הוא יביא בשבוע הבא לאישור הכנסת את תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בדברים שנשא בוועידת הכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, גנץ בירך על "עסקת המאה" ואמר כי היא "משקפת נאמנה את עקרונות היסוד הכתובים במצע כחול לבן ומהווים בסיס להסדר במזרח התיכון".

בשל תקופת הבחירות, בכחול לבן לא יוכלו להגיש את התכנית כהצעת חוק אלא כהצעה לסדר בלבד, וצפויים לאסוף 25 חתימות כדי לדרוש את כינוס המליאה ולדון בתכנית. אם במפלגה יעלו את "עסקת המאה" להצבעה בכנסת כפי שהיא, הדבר עשוי להציב במבוכה את הליכוד ומפלגות הימין, שכן התוכנית המלאה כוללת גם ויתורים עתידיים מצד ישראל והסכמה להקמת מדינה פלסטינית עתידית, שאליהם הליכוד והימין מתנגד.

לדבריו, "המטרה שלנו פשוטה - אנו רוצים את ישראל כמדינה בטוחה, יהודית ודמוקרטית. היפרדות בטוחה מהפלסטינים היא היעד שאליו יש לחתור. הנהגה פלסטינית אחראית צריכה לקבל את עקרונות התכנית ולהיכנס לדיון מידי בהם". הוא פנה להנהגה הפלסטינית ואמר: "פעם אחת תגידו כן ותנו לילדכם תקווה לעתיד טוב יותר".

פגישת הנשיא טראמפ ויו"ר כחול לבן, בני גנץ 27 בינואר 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
"היפרדות בטוחה מהפלסטינים היא היעד שאליו יש לחתור". גנץ בפגישתו עם טראמפ בבית הלבן, שלשום/אתר רשמי, אלעד מלכה

נתניהו והימין רוצים לאשר רק את החלת הריבונות על הבקעה ועל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון, בלי הוויתורים הישראליים, כמו הקמת מדינה פלסטינית עתידית על 70% מהשטח ביהודה ושומרון והעברת שכונות שמחוץ לגדר הביטחון במזרח ירושלים לידי הרשות הפלסטינית. ההצבעה תאלץ את הליכוד וימינה לתמוך הלכה למעשה בהקמת מדינה פלסטינית עתידית, במידה שירצו להביע תמיכה ב"עסקת המאה".

בנאומו, גנץ ציין כי "עסקת המאה היא האירוע ההיסטורי השני שהתרחש השבוע", אחרי כתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. "המשמעות שהנאשם נתניהו לא יכול לכהן עוד יום אחד מתפקידו. כדי לממש את תכנית טראמפ צריך ראש ממשלה אחראי", אמר גנץ.

בליכוד אמרו בתגובה לדברי גנץ כי מדובר ב"בדיחה". בהודעה מטעם המפלגה נמסר כי "‏הטרמפיסט גנץ מנסה לתפוס טרמפ על ההישגים האדירים שראש הממשלה נתניהו הביא לאחר שלוש שנות עבודה מאומצת מול ממשל טראמפ".

עוד בוואלה!

לפני תחילת הפריימריז, הדמוקרטים התאחדו בהתנגדות לעסקת המאה

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן, בני גנץ בכנס INSS בתל אביב. אלעד מלכה, אתר רשמי
"גנץ מנסה לתפוס טרמפ על הישגי נתניהו". גנץ בכנס INSS/אתר רשמי, אלעד מלכה

אתמול, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג את התכנית, שכוללת הכרה בגושי ההתנחלויות והקפאת הבנייה במשך ארבע שנים, שבמהלכן יתקיים משא ומתן על הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים. זאת, יום לאחר שטראמפ קיים פגישות עם גנץ ונתניהו, שביקרו בוושינגטון, על מנת להציג בפניהם את פרטי המתווה.

במפלגתו של גנץ בירכו אמש על התכנית ומסרו כי "תכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים, תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור". עוד אמרו בכחול לבן כי מדובר בתכנית "רצינית, מעמיקה ומקיפה", אך ציינו כי יש ליישם בממשלה חזקה ויציבה, "שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה, ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

במהלך הצגת התכנית בבית הלבן, טראמפ אמר אמש כי מדובר ב"צעד גדול לעבר השלום", כשהוא עומד לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו מצדו, שהשתתף בהצהרה בוושינגטון כמה שעות אחרי שהוגש נגדו כתב אישום, הודה לנשיא האמריקני וטען כי זהו "יום היסטורי". מנגד, הפלסטינים דחו בחריפות את המתווה ויו"ר הרשות אבו מאזן טען כי מדובר ב"מזימה" שתיכשל. "אנחנו אומרים אלף פעם לא, לא, לא לעסקת המאה", אמר אבו מאזן.

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
מפות ישראל והמדינה הפלסטינית העתידית, לפי "עסקת המאה"/אתר רשמי, ללא

במערכת הפוליטית בישראל התקבלה "עסקת המאה" בתגובות מעורבות: שר הביטחון ויו"ר ימינה נפתלי בנט קרא להחיל בימים הקרובים ריבונות על כלל השטחים, אך התריע כי "לא נאפשר שממשלת ישראל תכיר במדינה פלסטינית בשום מצב. לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים". מהצד השני של המפה הפוליטית, יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ אמר כי יסודות התכנית חשובים, אך "אין לגיטימציה לממשלה הקיימת לבצע מהלכים מדיניים". מתקפה חריפה הגיעה מצד הרשימה המשותפת, שאמרה כי מדובר ב"תכנית להנצחת הכיבוש והסדרת אפרטהייד".

ביום ראשון הקרוב, נתניהו מתכוון להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה על החלת החוק הישראלי בבקעה וביישובים היהודיים ביהודה ושומרון. עם זאת, הממשל הבהיר ביממה האחרונה כי הנשיא טראמפ מעונין שתקום וועדה שתתאם את הנושא ושהמהלך לא יהיה מיידי, והשר יריב לוין אמר היום כי ההחלטה לא תובא לאישור ביום ראשון הקרוב בשל "קשיים טכניים".

שגריר ארצות הברית בישראל, דיויד פרידמן, אמר היום בתדרוך לכתבים ‏כי ארצות הברית מעוניינת להקים ועדה בשיתוף עם ישראל שתדון בהחלטה ישראלית על סיפוח תוך תיאום בין המדינות. "זה תהליך. צריך לוודא שהסיפוח תואם את המפה שבתכנית שלנו", אמר פרידמן. "נראה את ההצעה הישראלית ונוודא שהיא עולה בקנה אחד עם התכנית שלנו. נקים את הוועדה בהקדם ונעבוד על זה מיד וננסה לסיים במהירות אבל איני יודע כמה זמן זה ייקח".

(עדכון ראשון: 19:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully