וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס ינסה להצית את השטח: במערכת הביטחון נערכים ליום שאחרי "עסקת המאה"

29.1.2020 / 21:42

במערכת הביטחון הצביעו על קושי להסביר לגורמי השטח מה צפוי לאחר חשיפת המתווה של טראמפ. הבלבול גובר בצל העלייה בשיגור בלוני הנפץ והרקטות במקביל להסדרה עם חמאס. בינתיים, הארגון ממשיך להסית לקראת תפילות יום השישי בהר הבית, שיהפכו למבחן הראשון אחרי פרסום התכנית

עריכה: אסף דרורי

יממה אחרי שנחשפה על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, במערכת הביטחון נותרו היום (רביעי) מבולבלים מקווי המתאר של "עסקת המאה", ובעיקר מתקשים להסביר לגורמי השטח מה יקרה בימים הקרובים. בעקבות זאת, הדריכות הועלתה בכל מוקדי החיכוך עם האוכלוסייה הפלסטינית ומתבצע ניטור לכל אורך שעות היממה של הרשתות החברתיות, לצד הערכות מצב תכופות.

גם בקרב קציני משרד מתאם פעולות הממשלה (מתפ"ש), בראשות אלוף כמיל אבו רוקון, החליטו לסגת לאחור בכל הקשור לעיסוק בנושא, כולל בשיחות עם המקבילים פלסטינים מהגדה המערבית. אם עד לפני כמה שבועות קצינים בכירים במתפ"ש התבטאו בגלוי בנוגע לתהליך ההסדרה עם חמאס ברצועת עזה, והסבירו עד כמה חיוני יהיה להכניס אלפי פועלים לפלסטינים לעבודה בישראל, כרגע גורמים ביחידה אומרים כי הם הונחו לצמצם את השיח בנושא "עסקת המאה". החלטה זו עוררה ביקורת מצד אותם גורמים, שהעלו חשש מאי-הבנות עם הצד הפלסטיני - מצב שעלול לפגוע ישירות בתיאום הביטחוני בין הצדדים, המוגדר על ידיהם כ"קודש הקודשים".

מפגינים פלסטינים מול חיילי צה"ל בהפגנה נגד עסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעמק הירדן ב-29 בינואר 2020. רויטרס
חיילי צה"ל לצד מפגינים פלסטינים נגד "עסקת המאה" בעמק הירדן, היום/רויטרס
השר לענייניי אזרחים פלסטינים, חוסיין א-שייח, אמר על עסקת המאה כי "מה שהיה אתמול יהיה מחר". בכך, הוא רמז כי אין בכוונת הרשות הפלסטינית לשחק במשחק הפוליטי הישראלי-אמריקני, ובטח לא לשבור את הכלים

בני שיח פלסטינים העבירו מסרים ברורים לישראל שלפיהם מדובר בתכנית פוליטית, "סוג של הצגה" כלשונם, שנועדה לשרת את נתניהו וטראמפ באופן ישיר. לדבריהם, כל עוד אין תמיכה גורפת לתהליך - "עסקת המאה" לא תצא לפועל.

לכך מצטרפים מסרים מפיהם, שיו"ר הרשות הפלסטינת אבו מאזן הנחה להמשיך את התיאום הביטחוני עם ישראל, אך לצמצם אותו. במילים אחרות: אם בימים הקרובים יגיעו צעירים פלסטינים להפגנות בגבול או יקיימו מחאות אלימות בכיכרות, אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לא יתערבו ולא יישלחו למקום כנהוג.

אותם בני שיח פלסטינים הדגישו כי כעת המצב תלוי בתגובות צה"ל למחאות הפלסטיניות, אם אלה יתעוררו בשטח. למשל, הרג מפגינים עלול להצית מחאות רחבות יותר. הציפייה בצד הפלסטיני היא שצה"ל יכיל את האירועים ולא ילבה אותם. נקודה נוספת שהועלתה בשיח בין הצדדים היא הפעילות הצבאית במחנות הפליטים. לפי הערכות פלסטיניות, צה"ל יצמצם את הפעילות בימים הקרובים במחנות הפליטים האלימים, במיוחד ביהודה ושומרון, למעט אירועים חריגים.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים כמיל אבו רוקון. דובר צה"ל
השיח בנוגע ל"עסקת המאה" צומצם. מתאם פעולות הממשלה בשטחים/דובר צה"ל

בעבר, ניתן היה לראות באירועי משבר מדיניים את ההשפעה של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בכלי התקשורת הפלסטיניים. גם אתר "אלמונסק" של מתפ"ש בשפה הערבית דעך בהיקף העברת המסרים לאוכלוסייה הפלסטינית, בשונה מכהונתו של מפקד היחידה הקודם, אלוף (במיל') יואב (פולי) מרדכי, שדגל בפתיחות ובהסברה כלפי הרחוב הפלסטיני כדי למנוע אי-הבנות ואף לפתור בעיות בזמן אמת.

במקביל, בכירים ברשות הפלסטינית פועלים לריסון השטח ולהרגעתו. אבו מאזן העביר מסרים על הכוונה לבצע חשיבה מעמיקה בנוגע לקווי היסוד של התכנית, כולל חשיבה על שינוי תפקידה של הרשות אם יחולו שינויים במדיניות הישראלית. למרות הביקורת החריפה, הוא לא קרא להתנגדות אלימה.

המתמודדים העתידיים על תפקידו של אבו מאזן לא ניצלו את המציאות הנפיצה כדי להתלהם ולשפר את מעמדם ברחוב הפלסטיני. השר לענייניי אזרחים פלסטינים, חוסיין א-שייח, אמר על עסקת המאה כי "מה שהיה אתמול יהיה מחר". בכך, הוא רמז כי אין בכוונת הרשות הפלסטינית לשחק במשחק הפוליטי הישראלי-אמריקני, ובטח לא לשבור את הכלים. גם ג'יבריל רג'וב, שידוע ברדיקליות שלו כפי ישראל, לא קרא לאינתיפאדה שלישית והשמיע מסרים שמציירים אותו כגורם ממתן.

הבידול בין עזה לרמאללה מתפורר באיטיות

גורמים במערכת הביטחון מצביעים על המצב המביך שנוצר כתוצאה מתהליך ההסדרה, בעידוד צמרת צה"ל. המבוכה התעצמה אף יותר עם פרסום "עסקת המאה".

התהליך מתקדם בתיווכה של מצרים, ובמסגרתו ישראל מכניסה בשבועות האחרונים שופלים, צמיגים, מלט, מכסחות דשא ופריטים נוספים שבעבר לא נכנסו לשטחי הרצועה, כולל הרחבת מכסות הייצוא ממנה לעולם. אך בינתיים, חמאס ממשיך לשגר בלוני נפץ ורקטות לדרום ישראל. אחד הבלונים הגיע הבוקר עד לאזור ים המלח ונוטרל על ידי חבלן משטרתי. באותה המידה, בלוני נפץ עלולים לנחות בכל עת בדרום הארץ או בקריה למחקר גרעיני הסמוכה לדימונה. הערב, רקטה נוספת שוגרה מרצועת עזה ונחתה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול.

מפגינים פלסטינים נגד עסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בדרום רצועת עזה ב-29 בינואר 2020. רויטרס
פלסטינים מפגינים בעזה נגד "עסקת המאה", היום/רויטרס
ישראל הולמת בראשה של הרשות הפלסטינית, הנחשבת מתונה ביחס לחמאס, ומפוררת באיטיות את מדיניות הבידול בין עזה לרמאללה

במעשים אלה, חמאס מביע חוסר שביעות רצון מהתקדמות התהליך. בישראל, הממשלה מתעלמת מהיקף הטרור. גם משפטים חלולים כמו "דין בלון כדין רקטה" נעלמו כלא היו. כל אלה לא מפריעים לישראל לקדם את ההסדרה עם חמאס, שמגלגל פיגועים ברחבי יהודה ושומרון ומפיץ הסתה פרועה סביב הר הבית לקראת יום שישי הקרוב. אותו היום יהפוך למבחן ראשון ליום שאחרי פרסום "עסקת המאה".

מנגד, ישראל הולמת בראשה של הרשות הפלסטינית, הנחשבת מתונה ביחס לחמאס, ומפוררת באיטיות את מדיניות הבידול בין עזה לרמאללה. בזמן שהקטארים מעבירים מילוני דולרים לידי חמאס בעזה, ישראל מצדה מקזזת מיליונים לרשות הפלסטינית ומטלטלת את יציבותה.

כוח שמאבטח את כביש 60. אמיר בוחבוט
חיילים מאבטחים את כביש 60 באיו"ש, אתמול/אמיר בוחבוט

הנקודה הרגישה הנוספת מבחינת מערכת הביטחון היא ערביי ישראל באזור המשולש. העברתם לאחריות הרשות הפלסטינית היא רעיון שנמצא על הנייר בלבד, ואיננה מוגדרת כיוזמה מעשית אלא כזו שנמצאת בשלב השיח הפוליטי בלבד. בהתאם לכך, היא עדיין לא גררה מחאות משמעותיות.

אולם, בתקופת בחירות סוערת כמו בישראל, פוליטיקאים מכל קצוות הקשת יכולים להפוך את "תפוח האדמה הלוהט" הזה למצע בחירות שיבעיר את השטח. זאת, במיוחד בתקופה שבה המציאות מוכיחה כי רוב ערביי ישראל באזור המשולש מצביעים ברגליים בעד השתלבות ונגד התבדלות. גורמים במערכת הביטחון מזהירים כי קיים פוטנציאל אלימות וכי אסור לשחק בו כאילו מדובר בנושא זניח.

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "בניגוד לנטען בכתבה, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים מנהלת שיח רציף מול האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון וברצועת עזה. זאת לצד ניהול קשר גלוי וחשאי למול בכירי ההנהגה הפלסטינית וכן למול גורמים נוספים מהאזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully