וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשותפת זועמים על סעיף חילופי האוכלוסיות בעסקת המאה: "הטרנספר לא יעבור"

יואב איתיאל וטל שלו, שליחת וואלה! NEWS עם פמליית רה"מ בוושינגטון

28.1.2020 / 23:41

חברי כנסת הביעו התנגדות לתכנית השלום של טראמפ, אך פסקה אחת במתווה, שכוללת אפשרות לחילופי שטחים ואוכלוסיות בוואדי ערה ובנגב, גררה גינוי חריף במיוחד. "נאבק בגזענות המופרעת הזאת בכל האמצעים שיש לנו", הבהיר עודה. ג'בארין: "ממשלת הימין הקיצוני מתפרעת"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הח"כים ברשימה המשותפת הביעו הערב (שלישי) התנגדות לעסקת המאה, אך אחד מסעיפי התכנית, המתאר חילופי אוכלוסיות ושטחים, עורר את עיקר הזעם בקרב חברי הכנסת. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה כינה אותה "תכנית הסיפוח וטרנספר של ביבי וטראמפ", וטען כי היא "כוללת אור ירוק לשלילת האזרחות של מאות אלפי ערבים תושבי המשולש". הוא הודיע כי מפלגתו "תיאבק בגזענות המופרעת הזאת בכל האמצעים שיש לנו. כל אזרח - ערבי ויהודי - שמאמין בדמוקרטיה ושלום מוכרח להתנגד לתכנית המסוכנת הזאת. הטרנספר לא יעבור".

הסעיף המדובר, קובע כי "כפרי המשולש כפר קרע, ערערה, באקה אל-גרבייה, אום אל-פחם, קלנסווה, טייבה, כפר קאסם, טירה, כפר ברא וג'לג'וליה. קהילות אלה, אשר בעיקרן מזדהות כפלסטיניות, היו במקור מיועדות להיות בשליטת ירדן במהלך המשא ומתן על קו שביתת הנשק בשנת 1949, אך בסופו של דבר סופחו על ידי ישראל מסיבות צבאיות שמאז הוקלו". לפי הסעיף בתכנית, "החזון בוחן את האפשרות, בהסכמת הצדדים, כי גבולות ישראל ייקבעו מחדש כך שקהילות המשולש יהפכו לחלק ממדינת פלסטין. בהסכם זה יהיו זכויות האזרח של תושבי הקהילות במשולש, כפופים לחוקים ולפסיקות השיפוטיות החלות ברשויות הרלוונטיות".

הרשימה המשותפת -אחמד טיבי, איימן עודה, יוסף ג'בארין, מטאנס שחאדה, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"הטרנספר לא יעבור". ח"כ טיבי, עודה ושחאדה בכנסת/ראובן קסטרו

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין, "תכניות הסיפוח וטרנספר של נתניהו וטראמפ כוללות סעיף שמניח את הקרקע לטרנספר ולשלילת האזרחות שלהם". הוא ציין כי "אום אל-פחם היא עיר הולדתי. ואדי עארה הוא נוף חיי. במשולש חיים מאות אלפי אזרחים ערבים שזו מולדתם". ח"כ ג'בארין הוסיף כי "נתניהו מסוכן, והוא יעשה הכול כדי לשמור על כס השלטון". לדבריו, "ממשלת הימין הקיצוני מתפרעת וכולנו, כל האזרחים הערבים, בסכנה קיומית במולדת שלנו. כל אזרח, ערבי או יהודי, שערכי הדמוקרטיה והשוויון נר לרגליו, צריך לעמוד איתנו ולהיאבק יחד איתנו בתכנית המסוכנת הזו".

יו"ר בל"ד ח"כ מטאנס שחאדה, מספר 2 ברשימה המשותפת, מסר כי "תכנית המאה היא אסון העלול להוביל לאלימות ולהדרדרות המצב באזור. מדובר בתכנית חד-צדדית, מסוכנת ובלתי לגיטימית, המיישרת קו עם החלומות ההזויים ביותר של הימין המשיחי לסיפוח ולאפרטהייד". הוא הוסיף כי "ההתעלמות המוחלטת מהפלסטינים לאורך גיבוש התכנית וגם כעת - כאילו הם כלל אינם קיימים - מבטיחה כי מדובר בכישלון ידוע מראש, שרק יגביר את הזעם ברחוב הפלסטיני ועלול להוביל לחידוש האלימות".

עוד בוואלה!

נתניהו: נעלה בראשון הצבעה בממשלה על החלת ריבונות בשטחים

לכתבה המלאה

ח"כ עופר כסיף אמר כי "תכנית טראמפיהו היא לא תכנית שלום אלא תכנית מלחמה, תכנית להנצחת הכיבוש והסדרת האפרטהייד". לדבריו, "ההתעלמות מהפלסטינים והדרתם מגיבוש 'התכנית' מעידה על כך מלכתחילה. לא האינטרס הישראלי, ובטח לא הפלסטיני באים בה לידי ביטוי, אלא אינטרסים של מתנחלים משיחיים ומנהיגי מדינות מושחתים". לדבריו, "ההתייחסות לירושלים כ'מאוחדת ומשוחררת תחת ישראל', סיפוח ההתנחלויות - כולן בלתי חוקיות - ויצירת בנטוסטנים פלסטינים, למעשה גם כן תחת שליטה ישראלית, יהפוך את האפרטהייד בשטחים הכבושים למוטבע רשמית בחוק הישראלי".

לאחר הצגת התכנית במסיבת העיתונאים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון יביא את ההחלטה להחיל את החוק הישראלי בהתנחלויות. בתדרוך לכתבים בוושינגטון לאחר הצגת עסקת המאה אמר נתניהו כי יחיל את הריבונות ביישובים ביהודה ושומרון והממשל הצבאי יבוטל.

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
מפות שתי המדינות לפי תכנית השלום האמריקנית/אתר רשמי, ללא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully