וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי יחל משפט נתניהו והאם תיתכן עסקת טיעון? מדריך ליום שאחרי כתב האישום

עם הודעת נתניהו על משיכת בקשת החסינות מהכנסת, הוגש כתב האישום נגדו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים לבית המשפט המחוזי בירושלים. האם ניתן להגיש מחדש את בקשת החסינות והאם הוא יוכל להרכיב ממשלה? כל מה שצריך לדעת על המשפט המתקרב

עריכה: עמית שמחה

אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו ויתר היום (שלישי) על בקשת החסינות מפני העמדה לדין בכנסת, כתב האישום נגדו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקי החקירה 1000, 2000 ו-4000 הוגש למזכירות בית המשפט המחוזי בירושלים כמתחייב בחוק. נתניהו הסביר כי הוא רוצה להתרכז בקידום תוכנית המאה שתציג ארצות הברית, אך הודעתו נועדה בעיקר למנוע את המבוכה הציבורית והתקשורתית שהייתה עלולה להיגרם בתקופת בחירות בדיונים סביב בקשתו זו.

לקריאת כתב האישום המלא - לחצו כאן

סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

איפה יתקיים המשפט ומי יהיו השופטים?

לפי החוק, כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן מוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, ויידון בהרכב של שלושה שופטים. מי שיקבע את הרכב השופטים בתיק הוא נשיא בית המשפט המחוזי בבירה - השופט אהרון פרקש.

מתי יתחיל משפט נתניהו?

לאחר הגשת כתב האישום נקבע בדרך כלל דיון הקראה. מדובר בהליך בו השופט מוודא שהנאשם מכיר את כתב האישום ומבין אותו. לא מן הנמנע כי הדיון ייקבע אפילו לפני הבחירות, אך סביר יותר שייקבע לאחריהן. תיאורטית, בית המשפט יכול לפטור נאשם מנוכחות בדיון ההקראה, אך הדבר לא נהוג ובדרך כלל השופטים מתעקשים על כך.

עם זאת, הליך ההוכחות - שמהווה את לב המשפט הפלילי ובו נשמעים העדים ומוצגות הראיות - לא צפוי להתחיל בחודשים הקרובים. זאת משום שכדי שבית המשפט יעבור לשלב ההוכחות, יש להעביר קודם את כלל חומרי החקירה לסנגורים, לתת להם זמן ללמוד אותם, ולהגיש בקשות מקדמיות שונות.

בית משפט מחוזי ירושלים, דצמבר 2011. עומר מירון
לפי החוק, כתב האישום נגד ראש ממשלה מכהן הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים/עומר מירון

האם בשלב הזה נתניהו עדיין יכול להגיע לעסקת טיעון?

כן. הפרקליטות והנאשם יכולים להגיע לעסקת טיעון בכל שלב של ההליך, אפילו אחרי תחילת שמיעת הראיות. עם זאת, מכיוון שאחת הסיבות העיקריות להגעה להסדר היא חיסכון בזמן ובמשאבים שדורש ניהול ההליך - ככל שהמשפט נמצא בשלב מתקדם יותר, התמריץ של הפרקליטות להגיע להסדר פוחת.

האם לאחר הגשת אישום נגדו, נתניהו יוכל להתמודד בבחירות ולהרכיב ממשלה?

באופן עקרוני התשובה חיובית: החוק לא מונע מנאשם בפלילים להתמודד על ראשות הממשלה או אף לכהן בתפקיד. עם זאת, בג"ץ רמז בתחילת החודש כי ייתכן שיתערב בסוגייה. הרכב שופטים בראשות הנשיאה, אסתר חיות, נמנע מלדון בשאלה אם ניתן להטיל על הנאשם נתניהו את הרכבת הממשלה, משום שכל עוד לא ניצח בבחירות, מדובר בשאלה תיאורטית. יחד עם זאת, השופטים הוסיפו כי מדובר בסוגיה שפיטה, ולכן אם נתניהו אכן ינצח בבחירות, לא מן הנמנע כי ידונו בה לגופה.

אחרי שמשך את בקשת החסינות, האם תוקם ועדת הכנסת?

המליאה אישרה היום את הקמת ועדת הכנסת, למרות שמדובר בתקופת בחירות, זאת ברוב של 60 חברי כנסת. הוועדה בהרכב שנקבע צפויה להתכנס לראשונה ביום חמישי כדי לדון בבקשתו של ח"כ חיים כץ מהליכוד לקבלת חסינות מפני העמדה לדין. בבקשת החסינות של כץ צפויים לדון פעמיים בלבד, ובדיון הראשון יציג היועמ"ש מנדלבליט את כתב האישום נגדו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
הליך ההוכחות לא צפוי להתחיל בחודשים הקרובים. נתניהו/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

האם ועדת הכנסת תדון בחסינות נתניהו?

לא. על הוועדה יהיה להתכנס ולאשרר את משיכת בקשת החסינות של נתניהו.

נתניהו יוכל לבקש חסינות פעם נוספת?

לא. חסינות ניתן לבקש לפני הגשת כתב האישום, ולחבר הכנסת יש 30 ימים בלבד לעשות זאת מרגע שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי החליט להגיש נגדו כתב אישום.

ציר זמן פרשות נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ציר זמן פרשות נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully