וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר בקשת החסינות: המליאה אישרה את הקמת ועדת הכנסת

28.1.2020 / 12:45

עם ויתורו של נתניהו על קבלת חסינות מהכנסת, התמקד הדיון בבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ. בהחלטה משותפת, סיעות הימין החרימו את הדיון. ח"כ לפיד: "חמש שנים הפסדנו. פעם אחת הם אמורים להפסיד - והם נסו החוצה"

עריכה: עמית שמחה

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) את הקמת ועדת הכנסת, חרף הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ימשוך את בקשת החסינות מפני העמדה לדין שהגיש לכנסת לאחר ההחלטה להגיש נגדו כתבי אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. כעת במרכז סדר יומה של הוועדה עומדת בקשת החסינות של ח"כ חיים כץ (ליכוד) מהעמדה לדין. אישור הקמת הוועדה עבר ברוב של 60 ח"כים ללא מתנגדים או נמנעים.

חברי בלוק הימין החרימו את הדיון. בפתח הדיון אמר ח"כ יאיר לפיד, מראשי כחול לבן, כי "חמש שנים אנחנו יושבים פה ומפסידים הצבעה אחר הצבעה בדברים שקדושים בעיניי. באנו הנה בידיעה שאנחנו מפסידים אבל באנו מתוך כבוד לבניין הזה ולהליך הדמוקרטי, כבוד לצד השני ולכך שאנשים חושבים אחרת. פעם אחת הם אמורים להפסיד, והם נסו החוצה רק כי זה סביב נאשם אחד - בנימין נתניהו".

מאיר כהן ויולי אדלשטיין, מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
יו"ר הכנסת אדלשטיין מעביר את ניהול המליאה לח"כ מאיר כהן/ראובן קסטרו

"לא אתן ליריביי להפריע למהלך ההיסטורי שאני מוביל", מסר נתניהו מוקדם יותר, והאשים כי "לא ניתן לא הליך הוגן". משמעות הצעד היא כי היועמ"ש מנדלבליט יצטרך להגיש לאלתר את כתב האישום נגדו לבית המשפט.

הקמת הוועדה, הגוף היחיד המוסמך לדון בבקשות חסינות של חברי כנסת, היא תהליך שיצא לדרך לאחר חוות דעת משפטית של היועמ"ש לכנסת, איל ינון, שאישר זאת למרות שמדובר בפגרת בחירות שבה ועדות בכנסת אינן פועלות. בהחלטה משותפת עם הליכוד, חברי בלוק הימין, בהם המפלגות ימינה, ש"ס ויהדות התורה, יחרימו את הדיון במליאת הכנסת, ועד כה לא החליטו האם ינהגו כך באופן דומה בדיוני הוועדה.

עוד בוואלה!

החפיפה החלה בבית הלבן: עסקת המאה לא הצליחה להאפיל על הונאת החסינות

לכתבה המלאה
השר יעקב ליצמן בשולחן הממשלה מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
ליצמן בשולחן הממשלה, היום/ראובן קסטרו
מאיר כהן ויאיר לפיד מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
ח"כ לפיד וכהן בדיון, היום/ראובן קסטרו

גם יו"ר הכנסת אדלשטיין הודיע כי לא ישתתף בהצבעה. בסביבתו אומרים כי זה ללא קשר לחרם של בלוק הימין על הדיונים אלא בגלל שהוא סבור כי הקמת הוועדה בתקופת בחירות היא טעות. כמו כן, הוא גם לא ינהל את החלק במליאת הכנסת שיעסוק בוועדת החסינות. אדלשטיין אמר לגורמים בכנס כי כפי שהזהיר מההתחלה, כל הדיונים בנושא החסינות בעת הזאת יהפכו לתעמולת בחירות אסורה.

דיון ראשון - ביום חמישי

למרות שמדובר בדיון והצבעה על הקמת הוועדה, הכינוס נמשך כמה שעות, זאת בהתאם למספר חברי הכנסת שיבקשו לדבר בו. בליכוד סירבו לשתף פעולה עם הקמת ועדת הכנסת, ועד כה, זו המפלגה היחידה שלא דיווחה מראש על זהות שמונת החברים שיישבו מטעמה בדיונים. זוהי החלטה שאינה מעכבת את הקמת הוועדה אך עשוי למנוע בהמשך מחברי המפלגה לקחת חלק בדיונים ובהצבעות שיתקיימו בה. לעומת הליכוד, שאר חברי המפלגות בבלוק הימין הודיעו על זהות חבריהם בוועדה.

מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

לאחר הקמת ועדת הכנסת במליאה, היא צפויה להתכנס מיד לדיון טכני ראשון שבו יצביעו החברים בה על זהותו של היו"ר - ח"כ אבי ניסנקורן, יו"ר סיעת כחול לבן. ניסנקורן הוא זה שעמד בראש הוועדה המסדרת מאז שגנץ קיבל את המנדט להרכבת הממשלה לאחר הבחירות האחרונות. מיד לאחר ישיבה זו, תשלח מזכירות הוועדה זימונים לישיבה הראשונה.

השר חיים כץ מהליכוד, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
יזכה לחסינות? ח"כ כץ/ראובן קסטרו

כץ הגיש את בקשת החסינות שלו סמוך לבחירות הקודמות אך עד כה לא דנו בה בעקבות אי הקמת ועדת הכנסת. הדיון הראשון בעניינו יתקיים ביום חמישי בבוקר. כץ נפגש בחודשים האחרונים עם חברי כנסת רבים והסביר להם מדוע מגיעה לו חסינות. בעקבות שיחות אלה, חלק מחברי הכנסת, גם בבלוק הימין וגם בשאר הסיעות סבורים כי יש לתת לו חסינות מפני העמדה לדין.

(עדכון ראשון: 11:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully