וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין דיוני החסינות בכנסת לבית הלבן: נתניהו וגנץ ממריאים לוושינגטון לדון בעסקת המאה

הרכבת האווירית מירושלים תצא לגבעת הקפיטול, שם ייפגשו השניים עם טראמפ וצוותו שיציגו בפניהם את התוכנית. בבית הלבן תכננו תחילה פגישה משולשת, אולם נעתרו לבקשת גנץ להיפגש בנפרד. על פי ההדלפות, מדובר בתוכנית נדיבה כלפי ישראל, אולם היא צפויה לכלול גם ויתורים

צילום: שלומי גבאי, עריכה: עמית שמחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ ייצאו היום (ראשון) ברכבת אווירית לוושינגטון, ארצות הברית, שם ינחתו לקראת פגישות עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בהן יציג בפניהם את "תכנית השלום".

גנץ המריא לפנות בוקר בטיסה פרטית דרך ציריך, ואילו נתניהו ימריא בצהריים במטוס רה"מ אחרי ישיבת הממשלה. שניהם צפויים להגיע לבית הלבן, שם מלבד טראמפ ייפגשו השניים עם צוות השלום של הממשל, שאותו מוביל חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר. עבור גנץ זו תהיה הפעם הראשונה שהוא פוגש את הנשיא, שלא נוהג בדרך כלל לפגוש מנהיגים פוליטיים שאינם ראשי מדינות. גנץ צפוי לשוב לישראל עד יום שלישי, מועד ההצבעה בכנסת על הקמת הוועדה שתדון בחסינות של נתניהו.

במקביל, נתניהו יגיע שוב לבית הלבן ביום שלישי לפגישה נוספת, וככל הנראה יעמוד לצדו של טראמפ בהצהרה חגיגית, בעוד הפגישה של גנץ עם הנשיא צפויה להיות סגורה לתקשורת. בתווך, הבית הלבן מתכונן לפרסום התוכנית שגובשה בממשל בחודשים האחרונים, לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בעוד הפלסטינים לא הוזמנו לבית הלבן בכלל וצפויים לדחות את התוכנית על הסף, בישראל היא כנראה תחולל סערה פוליטית בהתחשב בתזמון הפרסום, קצת יותר מחודש לבחירות.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו רגע לפני פגישתם בבית הלבן 25 במרץ 2019. רויטרס
ישאו הצהרה חגיגית. טראמפ ונתניהו בבית הלבן בשנה שעברה/רויטרס

תוכנית ממשל טראמפ צפויה להיות התוכנית הכי ידידותית ונדיבה לישראל שהייתה בהיסטוריה של המשא ומתן המדיני בין ישראל והפלסטינים. מהפרטים שהודלפו עד כה עולה כי היא תכלול הכרה בריבונות ישראל בכל היישובים בגדה המערבית וסיפוח שטחים גדולים של יהודה ושומרון, כולל בקעת הירדן, ותציב תנאים קשים עד בלתי אפשריים להכרה במדינה פלסטינית.

עם זאת, התוכנית צפויה לכלול גם ויתורים ישראליים, כמו פינוי מאחזים והעברת שכונות לידי הפלסטינים במזרח ירושלים. בממשל עובדים על התוכנית מאז תחילת כהונת טראמפ, ודחו את הצגתה מספר פעמים במהלך השנה האחרונה בגלל הבחירות החוזרות ונשנות בישראל. לקראת מערכת הבחירות לנשיאות בנובמבר באמריקה, הוחלט בממשל לפרסם את התוכנית, למרות התזמון הקרוב לבחירות בישראל וההתערבות החיצונית בסוגיה כה נפיצה, ובשבוע שעבר הם הזמינו את נתניהו ואת גנץ להיפגש עם הנשיא לקראת הפרסום.

בתחילה תכננו בבית הלבן לערוך פגישה משולשת ומשותפת של טראמפ, נתניהו וגנץ, אך בסוף השבוע נעתרו לבקשת גנץ לקיים עמו פגישה נפרדת. בתחילת החודש, כשהחלו הדיווחים על היערכות לפרסום התוכנית, הוא קרא לבית הלבן לא לפרסם אותה ואמר שזו תהיה "התערבות בוטה" בבחירות בישראל. בממשל לא אהבו את ההתנגדות הפומבית, הבהירו לגנץ שהתוכנית תתפרסם בכל מקרה, והמליצו לו לשנות כיוון. וכך עשה. בשבוע שעבר, במהלך סיור בבקעת הירדן, הוא קרא לטראמפ לפרסם את התוכנית בהקדם עוד לפני הבחירות. יומיים לאחר מכן, הגיעה ההזמנה מהבית הלבן, ונתניהו וגנץ נענו לה שניהם.

רק שההצהרה המשותפת של סגן הנשיא, מייק פנס, לצדו של נתניהו, בפגישה שקיימו בשגרירות ארצות הברית בירושלים בסוף פורום השואה העולמי, הדליקה בכחול לבן נורות אדומות. נתניהו אמר שהוא זה שהציע שגנץ יוזמן לפסגה, ופנס אמר שההזמנה לגנץ הגיעה "בהמלצת ראש הממשלה". ההנמכה המכוונת של גנץ הגבירה את החשש בכחול לבן שהפסגה המשולשת בבית הלבן היא מלכודת שנועדה לחזק את נתניהו; בישיבת הקוקפיט שהתכנסה אתמול בבוקר הדעה הרווחת היתה שעל גנץ לסרב בנימוס להזמנה לוושינגטון, למרות המחיר הכרוך בסירוב לנשיא המעצמה החזקה בעולם.

עוד בוואלה!

גנץ נענה בחיוב להזמנת טראמפ: "עסקת המאה - שעה גורלית לישראל"

לכתבה המלאה
בני גנץ בהצהרה בה הודיע כי הוא נוסע להפגש עם טראמפ בוושינגטון, 25 ינואר 2020. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
למרות הקוקפיט. גנץ מודיע על היענותו להזמנת טראמפ, אתמול/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

במהלך סוף השבוע שקל גנץ לבטל את הנסיעה, אך המשיך במקביל להיערך ליציאה לוושינגטון. בסופו של דבר, לאחר שיחות מול הבית הלבן, סוכם כי יגיע לפגישה נפרדת, ואתמול הודיע כי נענה "להזמנתו האישית, הנפרדת והמכובדת" של טראמפ והוא ייפגש עמו באופן אישי ביום שני.

זאת תהיה הפעם הראשונה שלו בבית הלבן, ומראה חריג מאוד של פוליטיקאי שאינו ראש מדינה מקבל פגישה בחדר הסגלגל. לפני קצת יותר משנה, במרץ 2019, גנץ הגיע במקביל לנתניהו לוועידת אייפאק, ביקש פגישה בבית הלבן ונתקל בסירוב. אל גנץ יתלוו מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' אמיר אשל, שמייעץ לו בחודשים האחרונים על "עסקת המאה" ומשמש שליח מטעמו מול האמריקנים, יורם טורבוביץ', שהיה ראש צוות המו"מ של כחול לבן בשיחות הקואליוציוניות האחרונות, ומעיין כהן ישראלי, ראש המטה שלו.

גנץ ישוב להצבעה על בקשת החסינות, נתניהו יישאר

מיד אחרי ההודעה של גנץ על הפגישות הנפרדות, לשכת נתניהו מיהרה להדגיש/להשוויץ שהוא ייפגש עם הנשיא פעמיים; בעוד הוא מושך את שהותו בוושינגטון לפחות עד יום רביעי, גנץ צפוי לחזור מיד אחרי הפגישה, כדי להגיע להצבעה במליאת הכנסת, על הקמת ועדת הכנסת שתדון בבקשת החסינות של נתניהו. בליכוד שקלו בסוף השבוע אם לפנות ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כדי שידחה את כינוס המליאה לאור נסיעתם הצפויה של נתניהו וגנץ, אבל ויתרו כשהבינו שהסיכויים לדחייה אפסיים. יומיים לאחר מכן, ביום חמישי, ועדת הכנסת צפויה להתחיל את הדיונים בחסינות של נתניהו. עד אז, הוא לכאורה צפוי לשוב כבר לישראל, למרות שהלו"ז של נתניהו נוטה להיות גמיש מאוד בחו"ל ולא מן הנמנע שהנסיעה תתארך.

דיוני החסינות של נתניהו צפויים להמשיך שבוע בלבד, אך ייארכו שעות ארוכות. עד כה, בליכוד לא התגבשה החלטה אם להחרים את הדיונים ולא להשתתף בהם. בנוסף, נתניהו עדיין לא שלל את האפשרות למשוך את בקשת החסינות כדי להימנע מהקרקס התקשורתי שהיא צפויה לעורר בחודש הקרוב. אין לו רוב בוועדה, ולכן התוצאה ידועה מראש: בקשתו תידחה. במקביל לדיונים סביב החסינות, צפויים להתקיים גם דיונים בבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ מהליכוד.

(עדכון ראשון: 26/1, 00:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully