וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ נענה בחיוב להזמנת טראמפ: "עסקת המאה - שעה גורלית לישראל"

25.1.2020 / 19:43

יו"ר כחול לבן הצהיר כי ייפגש בנפרד עם נשיא ארה"ב ביום שני בוושינגטון על מנת לדון בתוכנית השלום ואף תקף את נתניהו. "בתום הפגישה - אשוב לדיוני החסינות בישראל", הבטיח. ראש הממשלה זמן קצר לפני ההצהרה: "אסור להחמיץ הזדמנות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: עמית שמחה

הצהרת גנץ - עיקרי הדברים:

  • "ארה"ב בהנהגת טראמפ הפכה את הברית לעוצמתית מאי פעם"
  • "נעניתי להזמנתו האישית והמכובדת של טראמפ כראש המפלגה הגדולה בישראל"
  • "ראש ממשלה שעומדים נגדו כתבי אישום אינו יכול להוביל את ההסדרים"
  • נתניהו טרם הצהרת גנץ: "הזדמנות שאסור להחמיץ"

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע הערב (שבת) כי הוא נענה להזמנתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, להיפגש עמו בנפרד ביום שני כדי לדון בפרטי תכנית השלום שיזם הנשיא. "אנו מצויים בשעה גורלית של מדינת ישראל לצד מאבק על דמותה הדמוקרטית", הצהיר. "לכן, בתיאום עם הממשל האמריקני נעניתי להזמנתו האישית, הנפרדת והמכובדת של הנשיא. אני מתחייב לצמצם למינימום את המחלוקות שעוד יבואו ולפעול כדי שהמתווה יהיה בסיס להתקדמות לעבר הסדר מוסכם עם הפלסטינים ומדינות האזור". במקביל לדבריו של גנץ, גורם מדיני בכיר אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עם הנשיא טראמפ ביום שני וכן יתקיים מפגש נוסף ביום שלישי.

במסגרת הצהרתו, גנץ אף תקף את נתניהו והבהיר כי מדובר בתקופה מתוחה פוליטית, זאת על רקע מערכת הבחירות והדיונים המתנהלים בכנסת על חסינותו של ראש הממשלה. "בתום פגישתנו החשובה, אשוב לישראל כדי להוביל מקרוב את הדיונים הנוגעים להסרת החסינות של בנימין נתניהו. אלו אינם ימים רגילים עבור מדינת ישראל", אמר. יו"ר כחול לבן הדגיש כי כדי לקדם תכניות מדיניות, יש חשיבות שבראשות הממשלה יעמוד מנהיג הנהנה מלגיטימציה מלאה מהעם. "כדי לקדם את עסקת המאה עלינו לצעוד מאוחדים תחת ראש ממשלה שיש לו לגיטימציה ציבורית לממש אותה", אמר. "ראש ממשלה שעומדים נגדו שלושה כתבי אישום, קיים חשש שיבצע החלטות על בסיס האינטרס האישי שלו. הוא לא יכול להוביל את ישראל להסדרים".

בני גנץ בהצהרה בה הודיע כי הוא נוסע להפגש עם טראמפ בוושינגטון, 25 ינואר 2020. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
הודיע כי יגיע לבית הלבן. גנץ, הערב/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

זמן קצר לפני הצהרתו של גנץ אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי תכנית השלום הינה הזדמנות היסטורית שאסור להחמיץ. נתניהו שיבח את טראמפ וטען כי הוא יוצא לוושינגטון בתחושה של שליחות גדולה. "פעם אחת בהיסטוריה יש הזדמנות כזאת ואסור להחמיץ אותה", אמר נתניהו, "יש לנו היום בבית הלבן את הידיד הגדול ביותר שהיה לישראל אי פעם, ולכן יש לנו את ההזדמנות הגדולה ביותר שהייתה לנו אי פעם". הנסיעה מתוכננת להתקיים במהלך השבוע, במקביל לדיוני החסינות שייפתחו בכנסת.

בכיר באש"ף, ואסל אבו יוסף, התייחס בביטול להודעת גנץ. "כחול לבן והליכוד הן שתי פנים של אותו מטבע", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס."יש ברית בין הממשל האמריקני והמפלגות הישראליות שמתמודדות בבחירות". אבו יוסף הוסיף: "לא נקבל את 'עסקת המאה'. אין כוח שלא יכול לאלץ את העם הפלסטיני לוותר על זכויותיו, כמו הקמת מדינה עצמאית משלו עם ירושלים כבירתה".

הצהרתו של גנץ הערב הגיעה לאחר שביום חמישי הודיע סגנו של טראמפ, מייק פנס, על זימון השניים לפגישה. תחילה אישר גנץ שיגיע לבית הלבן, אולם לאחר מכן דווח כי בצמרת כחול לבן יש מי שסבור שעל גנץ לשקול מחדש את היענותו להזמנה, כדי לא לשחק לידיים של נתניהו.

עוד בוואלה!

אמבוש המאה: גנץ נכנס במו רגליו לשדה המוקשים של טראמפ ונתניהו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס בשגרירות האמריקאית בירושלים. 23 בינואר 2020. צילום - קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה וסגן נשיא ארה"ב מייק פנס, חמישי/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום - קובי גדעון

טרם דבריו של נתניהו והצהרתו של גנץ, יו"ר העבודה עמיר פרץ פנה הערב באיגרת לטראמפ בה הביע את עמדתו בנוגע להיתכנות הסכם שלום עם הפלסטינים לקראת פרסום תכנית השלום. "לא ניתן להתניע מהלך מדיני אמיתי אם לא יהיה מבוסס על עקרון של שתי המדינות", כתב פרץ, "כל מהלך שמוביל לסיפוח חד צדדי - לא ישיג דבר. אני חושש שבעת הזאת עלולה התכנית להתפרש כהתערבות במערכת הבחירות בישראל".

מי שעוד תקף את ראש הממשלה הוא יו"ר שראל ביתנו אביגדור ליברמן שאמר היום כי "נתניהו בורח לארצות הברית כדי לא לעמוד בהתחייבות שלו להחיל ריבונות על בקעת הירדן". הוא הוסיף, "כדאי שנתניהו יגיד שלום לחסינות וימנע כפייה דתית ורק אחר כך ישכין שלום במזרח התיכון". באירוע שבתעתון ברעננה שבו התארח, תקף ליברמן גם את כחול לבן, ואמר כי "אני גם מקווה שמפלגת מזג האוויר הנקראת כחול לבן סוף סוף תחליט האם היא בעד החוק או לא".

בני גנץ בהצהרה בה הודיע כי הוא נוסע להפגש עם טראמפ בוושינגטון, 25 ינואר 2020. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
יחזור לדיוני החסינות. גנץ, הערב/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

ליברמן תקף עוד אתמול בטוויטר את נתניהו ואמר כי "לא יקרה דבר" לו עסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תוצג ב-3 במרץ, לאחר הבחירות לכנסת ה-23. הוא הוסיף כי "אין לי ספק שתוכנית השלום שטראמפ מתכוון להציג ביום שלישי הקרוב, תכלול לא מעט אלמנטים חיוביים. אבל הצדק חייב גם להיראות. להציג את התוכנית חמישה שבועות לפני בחירות, דווקא ביום שבו נקבע הדיון על הסרת החסינות של ראש הממשלה, ימנע דיון ענייני ומעמיק ביוזמה מדינית מן החשובות שראינו בשנים האחרונות".


(עדכון ראשון: 17:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully