וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פרסום עסקת המאה: נתניהו וגנץ ייפגשו עם טראמפ בשבוע הבא

אחרי שבממשל האמריקני קיימו שיחות בנושא, רה"מ ויו"ר כחול לבן יגיעו לוושינגטון כדי לקבל עדכון על תכנית השלום של הנשיא. נתניהו: "חשוב שלא נפספס את ההזדמנות ההיסטורית". הערכה: התכנית תכלול הכרה בריבונות ישראל בחלק מהשטחים

צילום: שגרירות ארה"ב

תכנית השלום של טראמפ - כל העדכונים

  • נתניהו וגנץ יגיעו לוושינגטון בשבוע הבא וידונו עם טראמפ בעסקת המאה
  • רה"מ: הצעתי להזמין את גנץ כי חשוב שלא נפספס הזדמנות היסטורית
  • טראמפ: הדיווחים על פרטי ותזמון תכנית השלום שלנו - ספקולטיביים
  • הערכה: התכנית תכלול הכרה בהחלת ריבונות בשטחים מסוימים

לקראת פרסום תכנית השלום, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ ייפגשו בשבוע עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בוושינגטון. במהלך פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב (חמישי) בשגרירות ארצות הברית בירושלים, סגן הנשיא מייק פנס הסביר כי הצדדים ידונו בבית הלבן בעניינים אזוריים ובסיכויים לשלום. פנס הוסיף כי בהמלצת ראש הממשלה העביר הזמנה גם לגנץ, ושניהם הסכימו.

נתניהו הודה לפנס על ההזמנה ואמר כי "אני מבין שהנשיא חיפש הזדמנויות להביא לישראל את השלום והביטחון, ולכן אני מקבל בשמחה את ההזמנה לבוא לוושינגטון כדי לדון איתו ברעיונות שיש לו לקידום השלום". ראש הממשלה הסביר כי ביקש להזמין גם את גנץ לבית הלבן "כי חשוב שלא נפספס את ההזדמנות ההיסטורית. כשיש לנו כאלה חברים בבית הלבן עלינו לגבש קונצנזוס רחב".

הנשיא טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ארצות הברית מצפה להגעתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ לבית הלבן בשבוע הבא". עוד הוסיף: "הדיווחים על פרטי ותזמון תכנית השלום שלנו ספקולטיביים לגמרי".

לאחר דברי פנס ונתניהו, דובר הבית הלבן פרסם הצהרה "בנוגע לביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו", שלפיה "הנשיא טראמפ יקבל בברכה את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מישראל לבית הלבן ב-28 בינואר 2020. רב-אלוף (מיל') ח"כ בנימין גנץ, יו"ר כחול לבן, נענה גם הוא להזמנת הנשיא להגיע לוושינגטון. ארצות הברית וישראל הן שותפות חזקות, וביקור ראש הממשלה הוא הזדמנות לדון באינטרסים הביטחוניים והאזוריים המשותפים שלנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס בשגרירות האמריקאית בירושלים. 23 בינואר 2020. צילום - קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הזמנה בשליחות טראמפ. פנס ונתניהו, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום - קובי גדעון

בימים האחרונים התקיימו בממשל האמריקני שיחות בדבר מועד פרסום התכנית. לדברי גורמים ישראלים הבקיאים במתרחש, בבית הלבן התלבטו אם לפרסם את התכנית במהלך הבחירות, ונתניהו, בתמיכת שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, לחצו על הנשיא טראמפ לפרסם את התכנית בהקדם. לפי ההערכה במערכת הפוליטית, התכנית של ממשל טראמפ צפויה להיות מיטיבה ביותר עם ישראל ולכלול הכרה אמריקנית בהחלת ריבונות בשטחים מסוימים, אך בכל זאת היא תכלול ויתורים כלשהם מצד ישראל.

הפסגה בבית הלבן צפויה להיערך במקביל להצבעה במליאת הכנסת על הקמת ועדת הכנסת לדיון בבקשת החסינות של נתניהו, אך בכחול לבן לא מתכוונים לדחות את הדיון בכל מקרה.

בני גנץ ומשה בוגי יעלון מכחול לבן, סיור במועצה האזורית מגילות בצפון ים המלח, 21 בינואר 2020. אלעד מלכה
גנץ בבקעת הירדן, השבוע/אלעד מלכה

לפני שבועיים הביע גנץ התנגדות לפרסום התכנית אחרי הבחירות, אך השבוע בבקעת הירדן שינה את עמדתו והביע תמיכה בפרסום. לוואלה! NEWS נודע כי השינוי חל לאחר שבממשל האמריקני הביעו בפניו את מורת רוחם מהצהרתו הקודמת בנושא במהלכה אמר כי זו תהיה "התערבות פוליטית" בנעשה בישראל. גורמים בכחול לבן אמרו לוואלה! NEWS כי "האמריקנים כעסו מאוד על כך שההצהרה שלו ניתנה באופן פומבי".

שלשום ביקר יו"ר כחול לבן בבקעת הירדן, וכשנשאל על כוונת ממשל טראמפ לפרסם את עסקת המאה הוא אמר: "אני מקווה שהנשיא טראמפ יקדים ויפרסם את התכנית. עברו כמה שבועות. במזרח התיכון קורים הרבה דברים דרמטיים, אני מצפה לפרסום התכנית".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 22 בינואר 2020. רויטרס
ייפגש עם נתניהו וגנץ בשבוע הבא. טראמפ/רויטרס

לאור ההתפתחויות סביב תכנית המאה, בליכוד בוחנים אפשרות לפנות ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בבקשה לדחות את הכינוס של מליאת הכנסת ביום שלישי הקרוב לצורך הדיונים על הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות נתניהו. גורם בכחול לבן אמר בתגובה: "ממשיכים כרגיל עם לוח הזמנים שקבענו לדיונים במליאה ודיוני החסינות".

יו"ר ימינה, שר הביטחון נפתלי בנט, הדגיש כי מפלגתו "לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלסטינית". בנט צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "‏הנשיא טראמפ, קושניר והשגריר פרידמן הם חברי אמת של ישראל. ייתכן שמדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית, לצד סיכונים משמעותיים. מפלגת ימינה תעמוד על המשמר. לאחר שיפורסמו פרטי התכנית נתייחס לגופה". גם שרי ימינה רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' ויו"ר הימין החדש איילת שקד הצטרפו לדבריו.

מנגד, יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ הבהיר את עמדת סיעתו: "חייבים תכנית שתתניע מהלך מדיני אמיתי המבוססת על עיקרון של שתי מדינות לשני עמים ולא על סיפוחים חד צדדיים". פרץ הוסיף כי "לארצות הברית יש תפקיד חשוב בהתנעת מהלך מדיני אזורי המבוסס על שתי מדינות לשני עמים, הסדר כולל וגבולות הקבע אך זה יוכרע בהידברות בין ירושלים ורמאללה".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ כינה את התכנית גימיק ואמר כי "כך לא מקדמים שלום, כך מקדמים את הקמפיין של נתניהו".

במקור, בבית הלבן תכננו לפרסם את תכנית המאה בינואר שעבר, אך הפרסום נדחה שוב ושוב לאור הבחירות השבות ונשנות בישראל. במהלך הישורת האחרונה של בחירות ספטמבר, נתניהו אמר כמה פעמים כי ממשל טראמפ מתכוון לפרסם את התכנית "מיד אחרי הבחירות", אך לאחריהן שינה את ההערכה שלו וכרך את פרסום התוכנית בהקמת ממשלת אחדות.

אבו מאזן לפוטין: "אין מנוס מלדון בעסקת המאה"

במקביל, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שביקר מוקדם יותר בישראל נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בפגישתם הודה אבו מאזן לפוטין על התמיכה הפוליטית, הכלכלית, התרבותית, הכספית והביטחונית בעם הפלסטיני ואמר כי יש כמה דברים שנוכח המצב אין מנוס מלדון בהם כמו הכרזת ישראל על סיפוח השטחים הפלסטיניים, עסקת המאה וכן הבחירות למועצה המחוקקת ולנשיאות הרשות הפלסטינית.

(עדכון ראשון: 18:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully