וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים האשימו בסנאט: הלחץ של טראמפ על אוקראינה - תכנית מושחתת

23.1.2020 / 5:00

בטיעוני הפתיחה שלהם במסגרת הליך ההדחה נגד נשיא ארה"ב, הזהירו יריביו כי הימנעות מכך עלולה לערער את מעמדה הבינלאומי של וושינגטון. טראמפ דחה מדאבוס את הטענות נגדו: "הצוות שלי עשה עבודה טובה". 44% מהאמריקנים סבורים שיש להדיח אותו

צילום:רויטרס, ערכיה:שאול אדם

ביום השני של הליך ההדחה בסנאט, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הואשם (רביעי) על ידי הדמוקרטים בניסיון מושחת ללחוץ על אוקראינה לסייע לו להיבחר מחדש, במה שזכו לכינוי "אוקראינה-גייט". המאשימים הזהירו כי יוקרתה הבינלאומית של אמריקה תיפגע אם הסנאט יזכה אותו מהאישומים. טראמפ דוחה את ההאשמות נגדו, ואמר לכתבים בשוויץ, שם הוא שוהה במסגרת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, כי לדמוקרטים אין מספיק ראיות כדי להוכיח את אשמתו ולהדיח אותו מהבית הלבן.

בנאום הפתיחה של הטוענים להדחת הנשיא, בתום התנצחויות פרוצדורליות שונות, האשים חבר בית הנבחרים הדמוקרטי אדם שיף כי טראמפ דחק בשנה שעברה בנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לחקור חשדות לשחיתות נגד סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ובנו. "כדי ליישם את התכנית המושחתת הזאת, הנשיא טראמפ לחץ על נשיא אוקראינה להכריז בפומבי על חקירה של שתי האשמות מופרכות שתסייע לקמפיין הנשיאותי של טראמפ ב-2020", אמר שיף.

הדמוקרטים טענו שטראמפ ניסה למצוא "לכלוך" על ביידן, מתמודד מוביל בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית על המועמדות לנשיאות ארצות הברית בבחירות שייערכו בנובמבר, ועל בנו שמילא תפקיד בהנהלת בחברת גז אוקראינית, כדי לסייע לניסיונו להיבחר לכהונה שנייה.

חבר בית הנבחרים אדם שיף טוען בעד הדחת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בסנאט, 22 בינואר 2020. מתוך השידור הרשמי של הסנאט, AP
"סכנה לדמוקרטיה". אדם שיף בסנאט/AP, מתוך השידור הרשמי של הסנאט

בית הנבחרים, שנשלט על ידי הנציגים הדמוקרטים, הצביע בעד הדחתו של טראמפ בחודש שעבר, והאשים אותו בשימוש לרעה בכוחו ובשיבוש עבודת הקונגרס בשל התנהלותו מול אוקראינה ובהכשלת החקירה בנושא. כעת, ההליך ממשיך לסנאט שיכריע בנושא.

סקר של רויטרס/איפסוס שפורסם הלילה הראה תמיכה חוצת מפלגות של הציבור האמריקני בזימון עדים להליך ההדחה בסנאט. על פי הסקר, כ-72% מהנשאלים הסכימו שיש "לאפשר לעדים עם מידע ממקור ראשון על אישומי ההדחה להעיד" - 84% מהדמוקרטים ו-69% מהרפובליקנים.

עוד בוואלה!

רגע לפני הפריימריז, המפלגה הדמוקרטית במלחמת אזרחים על דמותה

לכתבה המלאה

ייתכן שהמשפט יסתיים כבר בשבוע הבא

טראמפ מכחיש כל טענה על כך שלא פעל כשורה, ועמיתיו הרפובליקנים בסנאט אומרים כי התנהלותו אינה עולה בקנה אחד עם התיאור "פשעים חמורים ועוונות" המצוינים בחוקת ארצות הברית כעילות להדחת נשיא אמריקני. כמעט בטוח שטראמפ יזוכה על ידי רוב מבין מאה חברי הסנאט, הנשלט בידי המפלגה הרפובליקנית, כאשר נדרש רוב של שני שלישים מחברי הבית על מנת להדיחו. אולם, השפעת ההליך על ניסיונו להיבחר מחדש אינה ברורה.

"שום דבר אינו מסוכן לדמוקרטיה יותר מאשר מנהיג שחשב שהוא יכול לפעול תחת חסינות, חופשי מהצורך להיות אחראי למעשיו. שום דבר, לבד מקונגרס שמוכן לאפשר לו את זה", אמר שיף, המוביל את צוות התביעה הדמוקרטי. עם אזכורים של אחד האבות המייסדים של ארצות הברית, אלכסנדר המילטון, ושל הנשיא הרפובליקני דונלד רייגן, טען שיף כי העולם כולו צופה בהליך.

"איך תוכל מדינה כלשהי לבטוח בארצות הברית כדגם של משילות אם היא מאשרת שחיתות פוליטית והזמנה להתערבות חיצונית שבמשך זמן רב ביקשנו למגר בדמוקרטיות צומחות ברחבי העולם?", הוא תהה. שיף אמר גם כי הסנאטורים גם "יערערו את מעמדנו הגלובלי" אם הם לא ידיחו את טראמפ בתום שלוש שנים לכהונתו הסוערת.

נשיא  ארה"ב דונלד טראמפ בפסגה הכלכלית בדאבוס, שוויץ. רויטרס
"אין להם את החומר". טראמפ בדאבוס, השבוע/רויטרס

זהו הליך ההדחה הנשיאותי השלישי בתולדות ארצות הברית. ימי הפתיחה התמקדו בוויכוחים סביב בקשות הדמוקרטים לזמן עדים ומסמכים לצורך הדיון. תחילת ההליך ביום שלישי משכה למסך 11 מיליון צופי טלוויזיה, נתון נמוך יותר מפתיחת הליך ההדחה בבית הנבחרים, שמשך לפי נתוני הרייטינג כ-13.8 מיליון צופים. בסך הכל, לדמוקרטים יש שלושה ימים כדי להציג את טענותיהם, ולאחר מכן יזכה צוות ההגנה של טראמפ גם הוא לשלושה ימים של טיעונים, וייתכן שהמשפט יסתיים כבר בשבוע הבא.

ממשל טראמפ לא נענה לזימון המסמכים, וקרא לגורמים רשמיים כמו היועץ לשעבר לביטחון לאומי ג'ון בולטון ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו לא להשתתף בהליך ההדחה. טראמפ אמר לכתבים בדאבוס שהוא מרוצה מהאופן בו ההליך מתנהל. "אני חושב שהצוות שלי עשה עבודה מאוד טובה. אבל בכנות, יש לנו את כל החומר. להם אין את החומר", אמר טראמפ.

ואל דמינגס, נציגה דמוקרטית בבית הנבחרים ואחת מחברות הצוות הדמוקרטי, אמרה כי הערה זו של טראמפ אינה אלא התפארות בשיבוש עבודת הקונגרס. "הבוקר הזה, הנשיא לא רק התוודה, אלא התרברב בכך: 'בכנות, יש לנו את כל החומר, להם אין את החומר'", היא אמרה. אולם, גורם בכיר בממשל, שהתבקש להסביר למה טראמפ מתכוון, אמר כי "מה שהוא בבירור אמר זה שכל העובדות הן בצד שלנו, והעובדות הללו מראות שהוא לא עשה שום דבר רע".

גבעת הקפיטול ביום השני של הליך הדחת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בסנאט, 22 בינואר 2020. רויטרס
ייתכן שהמשפט יסתיים כבר בשבוע הבא. גבעת הקפיטול, אתמול/רויטרס

בנוסף, טראמפ אמר כי זימונו לעדות של בולטון יעלה חששות בתחום הביטחון הלאומי. "הוא מכיר כמה מהמחשבות שלי, הוא יודע מה אני חושב על מנהיגים. מה יקרה אם הוא יחשוף מה דעתי על מנהיג מסוים שהיא לא חיובית מאוד?", תהה טראמפ. בולטון, נץ בענייני חוץ שפוטר על ידי טראמפ בשנה שעברה, תיאר בבוז את הניסיון להפעיל לחץ על אוקראינה כ"עסקת סמים", ועדות מצידו עשויה להביך את הנשיא.

מצעד של בכירים בהווה ובעבר העידו בדיוני ההדחה בבית הנבחרים על מאמץ מתואם להפעיל לחץ על אוקראינה. אולם, הדיונים הללו, ששודרו בטלוויזיה, שינו אך במעט את דעת הקהל בעד ונגד הדחת טראמפ. סקרי רויטרס/אפסוס מאז תחילת החקירה הראתה כי דמוקרטים ורפובליקנים מגיבים בהתאם לעמדת מפלגתם. בסקר האחרון, שפורסם הלילה, נמצא כי כ-44% מאזרחי ארצות הברית הבוגרים סבורים שיש להדיח את טראמפ. לעומת זאת, 33% סבורים שעל האישומים כנגדו של הנשיא האמריקני להידחות.

טראמפ וצוות ההגנה שלו אמרו כי אין עליהם שום לחץ וכי כל האשמות הדמוקרטים מבוססות על שמועות שמטרתן להפוך את ניצחונו של טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016.

(עדכון ראשון: 23:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully