וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריכים בפולין מעידים: עצמות יהודים צפות במחנות ההשמדה אחרי הגשם

22.1.2020 / 19:24

לארגון זק"א הגיעו לאחרונה פניות רבות ממבקרים במחנות ההשמדה שנחשפו לאלפי עצמות אדם צפות מעל האדמה בעקבות הגשמים, תופעה המהווה פגיעה חמורה לפי ההלכה. יו"ר הארגון קרא למשתתפי פורום השואה העולמי להביא אותם לקבורה: "התעסקו בכבודם של הנרצחים ולא בזכרם"

עריכה: טל רזניק

בעוד שבירושלים מתכנסים עשרות מנהיגים לציון 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, מדריכי סיורים ומבקרים באתרי השואה בפולין מעידים על אלפי עצמות אדם הצפות מעל פני האדמה אחרי הגשם. לפני כחודש יצאה משלחת של זק"א, יחד עם נציגי הוועדה לשימור בתי עלמין יהודיים באירופה (CPJCE) ומהנדסים מטעם הממשלה הפולנית, כדי לעמוד מקרוב על התופעה בעקבות פניות שהגיעו לידיה מפי המדריכים והמבקרים.

במהלך הביקורים, שהתקיימו בתיאום עם גורמי השלטון בפולין, התגלו לעיני המשלחת עצמות רבות שצפו מתוך האפר אחרי הגשמים בשטחים הנרחבים במחנות ההשמדה. זאת, גם משום שלאחר המלחמה פולנים חפרו בבורות בחיפוש אחרי תכשיטים, ופיזרו את האפר ברחבי המחנות.

במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, ששטחו כולל כ-150 דונם, נרצחו ונשרפו כמיליון בני אדם - כשיותר מ-90% מתוכם היו יהודים. המשלחת שהגיעה גם למחנה זה מצאה עצמות רבות, בעיקר בבריכות שמסביב למשרפות.

משלחת זק"א במחנות ההשמדה בפולין בהם צפו עצמות הנרצחים מעל פני האדמה. אין לי תאריך ספציפי אז אפשר פשוט ינואר 2020. זק"א
לעיניי המשלחת התגלו עצמות שצפו מתוך האפר במחנות ההשמדה/זק"א

על פי ההלכה, כל שברי העצמות הגדולים משעורה חייבים בקבורה, ולאפר יש דין זהה. לכן, התופעה מהווה פגיעה חמורה וחילול כבודם של הנרצחים. בארגון זק"א החליטו לפעול להבאת העצמות ואפר היהודים הנרצחים לקבורה בישראל. עם סיום הביקור, הכינה המשלחת פרוטוקול שלם ובו רעיונות לפתרון הבעיה. יו"ר זק"א וחבר המשלחת, יהודה משי-זהב, מסר כי "מדובר בפרויקט הנדסי ולוגיסטי מורכב, המצריך ליווי וייעוץ של מהנדסים והידרולוגים".

משי-זהב קרא לראשי המדינות המשתתפים בכנס השואה העולמי: "לפני שאתם מתעסקים בהנצחת זכרם של הקדושים, חשוב יותר להתעסק בכבודם. אנו פונים אליכם בבקשה הומניטרית - להרים בפעילות משותפת את נטל הפרויקט המורכב הזה. כדי שאחרי 75 שנים יובאו עצמותיהם של קורבנות השואה היהודים הקדושים שנרצחו לקבר ישראל ולמנוחת עולמים".

עוד בוואלה!

אירועי פורום השואה העולמי דרך עדשת המצלמה

לכתבה המלאה
משלחת זק"א במחנות ההשמדה בפולין בהם צפו עצמות הנרצחים מעל פני האדמה. אין לי תאריך ספציפי אז אפשר פשוט ינואר 2020. זק"א
בזק"א פנו למשתתפים בכנס השואה העולמי: "התעסקו בכבוד הנרצחים ולא בזכרם"/זק"א
משלחת זק"א במחנות ההשמדה בפולין בהם צפו עצמות הנרצחים מעל פני האדמה. אין לי תאריך ספציפי אז אפשר פשוט ינואר 2020. זק"א
גילו עצמות אדם בבריכות שמסביב למשרפות. המשלחת בפולין/זק"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully