וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב, ישראל וגרמניה נגד פוטין: "פולין לא אחראית למלחמת העולם ה-2"

31.12.2019 / 14:36

שגרירי המדינות בוורשה הדפו את דבריו של נשיא רוסיה, שטען כי פולין נושאת באחריות לפרוץ המלחמה. "היטלר וסטלין קשרו קשר כדי להתחיל במלחמת העולם השנייה. זו עובדה. פולין הייתה קורבן לסכסוך הנורא הזה"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שגרירי ישראל, גרמניה וארצות הברית בפולין הדפו אתמול (שני) את טענות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על כך שפולין נושאת באחריות לבפרוץ מלחמת העולם השנייה.

"הנשיא פוטין היקר, היטלר וסטלין קשרו קשר כדי להתחיל במלחמת העולם השנייה. זו עובדה. פולין הייתה קורבן לסכסוך הנורא הזה", כתבה שגרירת ארצות הברית בוורשה ג'ורג'ט מוסבכר בטוויטר, באנגלית ובפולנית. שגרירות רוסיה בוורשה השיבה בציוץ משלה: "שגרירה יקרה, את באמת חושבת שאת יודעת על היסטוריה יותר מאשר על דיפלומטיה?".

מלחמת העולם השנייה פרצה ב-1 בספטמבר 1939, כשהנאצים פלשו לפולין. כעבור שבועיים, תקף הצבא האדום גם כן את פולין ממזרח, במה שהפולנים מכנים "דקירה בגב". שתי המדינות חילקו ביניהן את פולין ואת המדיניות הבלטיות בנספח סודי להסכם שחתמו עליו כמה ימים קודם לכן, במה שנודע כהסכם ריבנטרופ-מולוטוב. כשישה מיליון פולנים, מחציתם יהודים, נספו במהלך מלחמת העולם השנייה.

בשבוע שעבר טען פוטין כי קנוניה בין מעצמות המערב להיטלר סללה את הדרך למלחמת העולם השנייה. הוא גם תיאר את פולין כמדינה אנטישמית, שתמכה בתוכניותיו של היטלר להשמיד את יהודי אירופה. שגריר גרמניה רולף ניקל ושגריר ישראל אלכסנדר בן צבי אמרו אתמול כי המלחמה הייתה תוצר של ההסכם הנאצי-סובייטי מ-1939.

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין במהלך פגישתו עם חברי מועצת הביטחון במוסקבה 27 בדצמבר 2019. רויטרס
פוטין בכינוס מועצת הביטחון במוסקבה, השבוע/רויטרס

ההיסטוריון הפולני מריוש וולוס אמר לאתר Onet כי פוטין מכוון "ליצור קרע בין פולין לארצות הברית והפזורה היהודית בעולם". הוא אמר כי פוטין מנסה למחוק את הברית של סטלין עם היטלר מההיסטוריה. ההיסטוריון הבריטי רוג'ר מורהאוס כתב בטוויטר כי דבריו של פוטין הבהירו למעשו את אופיו ואת חשיבותו האמיתית של הסכם.

ביום ראשון מחה ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי על דבריו של פוטין. לדבריו, אלו "שקרים" מכוונים של פוטין, שנועדו להסיט את תשומת הלב מהכישלונות הפוליטיים האחרונים של רוסיה. פולין לא הזמינה את פוטין לטקס הבינלאומי שהתקיים ב-1 בספטמבר בוורשה לציון 80 שנה לפרוץ המלחמה. הוא גם לא צפוי להשתתף בטקס שיתקיים ב-27 בינואר לציון שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ.

היחסים בין רוסיה לפולין נותרו מתוחים מאז הפלת השלטון הקומוניסטי הפולני לפני 30 שנה, וורשה החלה להתקרב יותר למערב. פולין הצטרפה מאז לנאט"ו ולאיחוד האירופי, וטיפחה ברית הדוקה עם ארצות הברית.

פולין גם עושה מאמצים לצמצום תלותה בגז ובנפט הרוסי, והיא מתנגדת נחרצות למיזם "נורד סטרים 2", צינור גז רוסי-גרמני שנמצא בבנייה, ואמור להוביל גז רוסי למערב אירופה תוך עקיפתן של פולין ושל אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully