וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הורשה לנאום: נשיא פולין הודיע כי יחרים טקס ביד ושם

7.1.2020 / 18:15

דודה אמר במסיבת עיתונאים כי לא ישתתף בפורום האנטישמיות הגלובלי שיתקיים החודש בירושלים, אחרי שהמארגנים סירבו לאפשר לו לדבר באירוע. כ-30 מנהיגים מכל העולם ישתתפו בפורום האנטישמיות הגלובלי בהזמנתו של ריבלין. החלטתו של נשיא פולין מגיעה על רקע עימות עם פוטין

עריכה: טל רזניק

נשיא פולין אנדז'יי דודה הצהיר היום (שלישי) כי הוא לא ישתתף בפורום האנטישמיות הגלובלי שיתקיים החודש ב"יד ושם", למרות הזמנתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. הוא הודיע על החלטתו במסיבת עיתונאים הערב, לאחר שמארגני הטקס סירבו לאפשר לו לשאת דברים באירוע. דודה סירב לאשר את העובדה שנציגים מטעם רוסיה, צרפת, בריטניה, גרמניה וארצות הברית ידברו באירוע, בעוד שהוא לא. "כנשיא פולין לא אקח חלק באירוע שיתקיים ב-23 בינואר בירושלים", הצהיר.

כ-30 ראשי מדינות מכל רחבי העולם נענו להזמנתו של ריבלין לאירוע, "זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות", המאורגן על ידי פורום השואה העולמי, בשיתוף עם יד ושם ובחסות נשיא מדינת ישראל. בין היתר, ישתתף בו גם הנסיך צ'ארלס הבריטי, שיגיע בפעם השלישית לישראל.

האירוע יתקיים על רקע העלייה בביטויי השנאה והאלימות האנטישמיים בעולם, בעיקר באירופה. ריבלין אמר כי "מעולם לא היה כינוס בינלאומי גדול כל כך, ומרשים כל כך, בנושא האנטישמיות. נתאסף יחד כדי לחשוב כיצד ניתן להנחיל את זיכרון השואה לדורות הבאים בעולם ללא ניצולים ומהם הצעדים הדחופים שבהם יש לנקוט כדי להבטיח את שלומם וביטחונם של יהודים בכל רחבי העולם".

נשיא פולין, אנדז'יי דודה במהלך מסע"ת בווילנה, ליטא 21 בנובמר 2019. AP
לא יגיע לפורום האנטישמיות הגלובלי ביד ושם. דודה/AP

החלטתו של נשיא פולין מגיעה על רקע עימות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהאשים את מדינתו בשיתוף פעולה עם אדולף היטלר וכן באנטישמיות. המתיחות בין מוסקבה לוורשה מחריפה בשנים האחרונות, בשל החשש של האחרונה, החברה באיחוד האירופי ובנאט"ו, משאיפותיה האזוריות של רוסיה.

בשיחה עם בכירי הצבא, פוטין אמר כי פולין וגרמניה הנאצית שיתפו פעולה במהלך מלחמת העולם השנייה. תוך פוטין שימוש בשפה בוטה, טען ששגריר פולני מתקופת המלחמה הבטיח לכאורה להקים פסל של היטלר בוורשה בשל הבטחותיו לשלוח יהודים לאפריקה. "ממזר, חזיר אנטישמי, אי אפשר לנסח את זה בשום דרך אחרת", אמר פוטין. עם זאת, הוא ציין שברית המועצות חתמה עם גרמניה הנאצית על הסכם סודי - הידוע בתור הסכם ריבנטרופ-מולוטוב - שחילק ביניהן את פולין טרם המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully