וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על חשבון הציבור: כך הפכה בתו של נשיא אנגולה לאישה העשירה באפריקה

מאות מסמכים שהגיעו לידי עיתון הגרדיאן חושפים כיצד איזבל דה לוס סנטוס צברה הון המוערך ב-2.2 מיליארד דולרים מכספי המדינה, בעת שאביה היה בשלטון. אשת העסקים ובעלה חולשים על אימפריית חברות בינלאומית ומכחישים בתוקף: "מתקפה מתוזמרת מצד הממשלה"

רויטרס

המזימות הפיננסיות המורכבות שסייעו לאישה העשירה ביותר באפריקה לצבור הון על חשבון מדינת אנגולה נחשפות לראשונה לאחר דליפת ענק של מסמכים חסויים מהאימפריה העסקית שלה. איזבל דוס סנטוס ידועה בכינוי "הנסיכה" באנגולה, המדינה עתירת הנפט בה כיהן אביה כנשיא במשך קרוב לארבעה עשורים.

דוס סנטוס מכחישה בתוקף כי שוויה המוערך ב-2.2 מיליארד דולרים הוא תוצאה של נפוטיזם או שחיתות. אולם חקירה שערך עיתון הגרדיאן בשיתוף עיתונאים מ-20 מדינות ובהובלת מאגד העיתונאים החוקרים הבינלאומי טענה כי היא הרוויחה את כספה בזכות הממשלה של אביה, חוזה אדוארדו דוס סנטוס, לפני שהתפטר מתפקידו בספטמבר 2017.

אשת העסקים, שמבלה את מרבית זמנה בלונדון, חולשת על חברות טלקום, טלוויזיה, בטון, יהלומים, אלכוהול, סופרמרקטים ונדל"ן ברחבי אפריקה ואירופה. "הדלפות לואנדה" (בירת אנגולה) מבוססות על אוסף של 715 אלף אימיילים, טבלאות, חוזים, ספרי חשבונות ודוחות.

איזבל דוס סנטוס, 10 בינואר 2020. רויטרס
בשווי 2.2 מיליארד דולר. דוס סנטוס/רויטרס

דוס סנטוס ובעלה, איש העסקים ואספן האמנות סינדיקה דוקולו, אמרו כי המחשבים השייכים לעובדיהם ויועציהם המשפטיים נפרצו. לדבריהם הם נתונים לציד מכשפות ממניעים פוליטיים אותו מוביל נשיא אנגולה החדש. באמצעות עורכי דינם הם דחו כל אשמה והכחישו בנחישות כי מומנו על ידי כספי המדינה.

"יש מתקפה מתוזמרת מצד הממשלה הנוכחית שלגמרי מונעת מבחינת פוליטית ולחלוטין בלתי מבוססת", אמרה דוס סנטוס לרשת BBC אפריקה. "אני יכולה להגיד שהנכסים שלי הם מסחריים, אין הכנסות מהסכמים או הסכמים ציבוריים או מסכומים שהוסטו ממקורות אחרים". דוקולו תיאר את פעולות הממשל כ"ארמגדון" וסיכון לכלכלה. בני הזוג ציינו כי העסק שבבעלותם מעסיק אלפי אנשים באנגולה ונחשב לאחד מתורמי המס הגדולים במדינה. לדברי הבעל, "עבדנו והשקענו במדינה הזאת יותר מרבים אחרים".

גם הנשיא לשעבר דחה כל האשמה ואמר כי הוא "לא העביר לעצמו או לכל ישות אחרת כסף מהמדינה".

עוד בוואלה!

מערערים את המערב: פוטין ושי רוצים להשתלט על העולם

לכתבה המלאה
נשיא אנגולה חוזה אדוארדו דה סנטוס, 2014. AP
מכחיש. חוזה אדוארדו דה סנטוס/AP

בתום שבעה חודשי חקירה, הגרדיאן יחד עם BBC, ניו יורק טיימס וכלי תקשורת אחרים חשפו מסמכים המעלים ספקות על העברות רווחיות ועסקאות מועדפות עם אנגולה בשווי מאות מיליוני דולרים. החומרים חושפים רשת סבוכה של כ-400 חברות, רבות מהם מחוץ לגבולות המדינה, המקושרות לדוס סנטוס, דוקולו ושותפיהם.

מהמסמכים שנחשפו עולה כי חברת הנפט הלאומית "סוננגול" מכרה לדוקולו את מה שהפך להיות הנכס הרווחי ביותר של בני הזוג: החזקה בתאגיד הנפט הפורטוגזי "גאלפ" ששווה כיום כ-750 מיליון אירו תמורת תשלום ראשוני של 11 מיליון אירו בלבד. כמו כן, סכום של 115 מיליון דולרים אותו הורתה דוס סנטוס להעביר לחברות ייעוץ בעת שכינה שיו"ר חברת הנפט הלאומית נותבו לחברה בדובאי שנמצאת בשליטת שותפיה.

בנוסף לכך, על פי החשד, עסקה עם חברת היהלומים שבשליטת המדינה הסתיימה בחוב לאומי של 200 מיליון שקלים וסייעה למותג תכשיטים שוויצרי שדוקולו שותף בהנהלתו. שתי חברות בבעלות דוס סנטוס וקבלי המשנה שלהם גבו קרוב ל-500 מיליון דולרים בעמלות מחברת נדל"ן מדובאי שפעלו בלואנדה. הנשיא החדש ביטל את העסקה בטענה ל"דיווח יתר על מסים" ופיצויים לא פרופורציונליים".

חקירה בינלאומית

לפני שלושה שבועות, התובע הכללי של אנגולה הודיעה על הקפאת הנכסים של דוס סנטוס, דוקולו ויועצם הבכיר באשמה כי עסקאותיהם עם חברות הנפט והיהלומים שבבעלות המדינה הובילו לפגיעה באנגולה בסך מיליארד דולרים. התובעים פתחו בחקירה פלילית נגד דוס סנטוס בעת שהכינה שיו"ר חברת הנפט "סוננגול" בספטמבר. הם פועלים עם עמיתיהם בבריטניה, פורטוגל, שוויץ, ארצות הברית והרפובליקה העממית של קונגו כדי לאתר את נכסיהם, למנוע העברות כספים ולאסוף מידע.

דוס סנטוס אמרה כי היא נתונה לציד מכשפות בידי הממשלה באנגולה, שנועד לנטרל אותה כמתנגדת פוליטית פוטנציאלית. ביום רביעי האחרון היא העלתה השערה על ריצה לנשיאות וסיפרה בריאיון כי ייתכן ותתמודד לתפקיד. עם זאת, אשת העסקים לא ביקרה במולדתה במשך יותר משנה. תובע אמר לעיתון הפורטוגזי "אקספרסו" כי ככל הנראה עזבה את המדינה שעות לפני שזומנה לתשאול ביולי 2018. סנגוריה טענו כי אין בידיהם שום מידע שקיבלה זימון כזה, והיא לא סירבה לפגוש את התובעים.

אשת העסקים ואחיה למחצה הם חלק מאחת המשפחות החזקות במדינה האפריקנית. בשנת 1979 החל אביה לכהן כיו"ר מפלגת התנועה העממית לשחרור אנגולה. לאחר סיום מלחמת האזרחים ב-2002, הנשיא דוס סנטוס ומפלגתו חיזקו על כוחם באמצעות העברת סקטורים פרטיים לבעלות ציבורית.

לונדון, 19 ינואר 2020. עיבוד תמונה
מרכז החיים של דוס סנטוס. לונדון בירת בריטניה/עיבוד תמונה

מהחקירה עולה כי השלל חולק בין קבוצה מצומצמת של בעלי תפקידים הקשורים לפוליטיקה ולצבא במדינה. כתוצאה מכך, יצאנית הנפט השנייה בגודלה באפריקה התפרסמה כאחת המדינות המושחתות בעולם, ודורגה בתחתית טבלת מדד תפיסת השחיתות. "אלה התסמינים הקלאסיים של מדינה שנשבתה בשחיתות", אמר סטיב גורדיץ', חוקר בכיר בארגון הבינלאומי לשקיפות, לאחר שעיין בחומרי החקירה מ"הדלפות לואנדה". "כאן אנו מוצאים תעשייה, מסחר ופוליטיקה תחת משפחה אחת, ללא הפרדה בין סמכויות".

ההדלפה כוללת נתונים של משרד "פידקווטי", צוות יועצים ששימש כמשרד משפחתי עבור בני הזוג, המנהל את עסקיו ממתחם משרדים מעוצב קטיפה, הממוקם מעל בית מכירות של המותג לואי ויטון בליסבון. לפי תכתובות מיילים שהתגלו בחקירה, בני הזוג הלכו והתעשרו בעוד בנקים שלקוחותיהם הידלדלו היו מוכנים לקבל אותם.

המידע חשף כי מקורביהם של הזוג ניתקו עמם את הקשר לאחר שמשטרו של דוס סנטוס נקשר בענייני שחיתות. בנוסף, ספקים שעבדו עם החברה בהולנד ובאי מאן נסוגו מעסקאות ודוקולו ציין כי הוא לא הצליח לפתוח חשבונות בנק תחת שמו בלונדון ופריז מאז 2001.

המלחמה "בסרטן השחיתות"

אולם היו חברות אירופיות שנקטו גישה שונה ועזרו לבני הזוג להעביר כסף ולזכות במכרזים רווחיים באנגולה. חברות כמו PwC ו"בוסטון קונסולטינג גרופ" גבו מיליונים מעמלות וכן סיפקו שירותים כמו ייעוץ אסטרטגי וביקורת כספים.

עם זאת, לאחר שנודע לאותן חברות על מהלכי השחיתות שעלו מההדלפות, היו מי שבחרו להפסיק את העבודה מול הזוג. חברת PwC, שטיפלה בחברות של דוקולו במלטה, שוויץ והולנד, אמרה כי היא פתחה בחקירה פנימית "בתגובה לטענות החמורות ביותר בנושא" ו"נפתחו צעדים להפסקת כל עבודה עבור גורמים שנשלטים על ידי משפחת דוס סנטוס".

מ"בוסטון קונסולטינג גרופ" נמסר כי השותפים הבכירים בחברה ערכו ביקורות קבועות אחר הנעשה. "אנו גאים ולוקחים אחריות על עבודתנו ומקפידים על קיום המדיניות והערכים שלנו", מסר התאגיד הבינלאומי לייעוץ אסטרטגי.

מאז שהשתלט על ההנהגה, בברכתו של קודמו דוס סנטוס, הנשיא החדש ז'ואו לורנצו הבטיח להילחם ב"סרטן השחיתות". המטרות בעלות הפרופיל הבולט ביותר שהציב הנשיא - ילדיו של קודמו בתפקיד. כך, אחיה למחצה של איזבל, חוזה פילומנו, עומד לדין בגין ניסיון ביזה של 500 מיליון דולר מקופת המדינה.

איזבל דוס סנטוס בתו של נשיא אנגולה לשעבר ובעלה סינדיקה דוקולו, 2015. AP
בעקבות ההדלפות נותקו קשרים עסקיים עם הזוג. דוס סנטוס ודוקולו, 2015/AP

דוס סנטוס מצדה משיבה מלחמה. בשבועות האחרונים היא התראיינה לכלי תקשורת רבים והבהירה כי ההון שצברה הוא תוצאה של עבודה קשה וחוש עסקי. בעלה פתח בהליך בוררות בלונדון נגד חברת היהלומים הלאומית ואמר כי הוא מעורב בהליך נוסף נגד "גאלפ" בהולנד, שם מתמקדים הדיונים בהלוואה מחברת "סוננגול" שמכרה חלק ממניותיה ב"גאלפ" לעסק בשליטת דוקולו ב-2006. המחיר המוסכם היה 75 מיליון אירו תמורת תשלום מראש של 11.2 מיליון אירו והתחייבות לתשלום היתרה מדיבידנדים במועד מאוחר יותר. אם הסכום לא יועבר במלואו באירו עד 31 בדצמבר 2017, העסק של דוקולו יסתכן באיבוד חלקו.

בעת שאשת העסקים שימשה כיו"ר "סוננגול", היא התירה לדוקולו לשלם את ההחזרה בשער המטבע האנגולי הבלתי יציב, הקוואנזה. לאחר שדוס סנטוס פוטרה מחברת הנפט הלאומית, מנהליה החדשים ביטלו את ההסכם והחזירו את הכסף. כעת, "סוננגול" דורשת פיצוי.

דוקולו מכחיש כי ההסכם נחתם בשל יחסיו עם דוס סנטוס ואמר כי לא עבר על החוק. באמצעות סנגוריו הוא הבהיר כי ההסכם אושר אחרי בדיקה פנימית ב"סוננגול" וכי רכישת המניות ב"גאלפ" מצד חברת הנפט הלאומית, אחת מהשקעותיה המוצלחות ביותר, הייתה רעיון של אשתו ונוהלה על ידיו. דוקולו אמר כי הוא השקיע 115 מיליון דולרים בחברת התכשיטים בשוויץ וכי התחייבותו תאמה לזאת של חברת היהלומים הלאומית והעסק "השתפר בהתמדה" תחת ניהולו.

לדברי דוס סנטוס, במהלך כהונתה כיו"ר, "סוננגול" הוציאה פחות כסף על ייעוץ בהשוואה לעבר. עורכי דינה אמרו כי החברה מדובאי שטיפלה בתשלומים של "סוננגול" לחברות ייעוץ הייתה קבלן מוביל עם חוזה רשמי שאושר על ידי מועצת המנהלים ואינה בבעלות אשת העסקים.

איתות בינלאומי

כשנשאלה כיצד מסתמן שהרוויחה מפעולותיו של אביה, דוס סנטוס הסבירה שתפקידו של הנשיא היה לאשר זיכיונות ורישיונות ממשלתיים ושקשה לעשות עסקים באנגולה מבלי להחזיק צו המקושר לאחד מהחברות בבעלותה. סנגוריה הוסיפו כי המחירים סוכמו מראש וההאשמות על גביית סכומים מופרזים "שקריות ולא מבוססות".

הקהילה הבינלאומית החלה לאותת על ערעור מעמדה של דוס סנטוס כששמה הוסר מרשימת המשתתפים במפגש השנתי של פורום הכלכלה הבינלאומי שייערך השבוע בדאבוס שבשוויץ. "יוניטל", חברה שבבעלותה, היא אחת מהספונסרים של האירוע. מארגני הכנס אמרו כי הם מעריכים מחדש את השתתפותה של "יוניטל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully