וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגה בינלאומית בגרמניה על המלחמה בלוב: "לחזק את אמברגו הנשק"

מרקל אירחה בברלין את מנהיגי המעצמות ואת שני המנהיגים היריבים מלוב, בעקבות ההסלמה בלחימה על טריפולי. המשתתפים קראו לעצור את ההסלמה ולמנוע את המשך אספקת הנשק כדי לאפשר הפסקת אש. דיפלומט מערבי: "שני הצדדים ותומכיהם לא מוכנים להניח את הנשק"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

המעצמות הזרות המגבות את הצדדים היריבים בלוב קראו היום (ראשון) לעצור את ההסלמה בלחימה עם התכנסותם של נציגיהן בפסגה בינלאומית בברלין. הקנצלרית אנגלה מרקל, שאירחה את הוועידה, אמרה בסיומה כי המשתתפים הסכימו על כך שיש לחזק ולכבד את אמברגו הנשק המוטל על המדינה כדי להגיע להסכם הפסקת אש ארוך טווח.

הפסגה התקיימה בשל ההסלמה בלחימה במדינה הצפון-אפריקנית, שנותרה בכאוס מאז הדחתו של הרודן מועמר קדאפי באירועי "האביב הערבי" ב-2011. מאז אפריל האחרון מנסה הגנרל חליפה חפתר, שהיה חלק ממשטרו של קדאפי בעבר עד שערק משורותיו, לכבוש את הבירה טריפולי, שבה יושבת ממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית. הפסגה בברלין התנהלה בצל חסימות שדות נפט על ידי כוחות הנאמנים לחפתר, שעלולים להקשות על הייצור הגולמי במדינה.

חפתר, שבסיס כוחו במזרח המדינה, זוכה לגיבוי רוסיה, מצרים השכנה, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, ואילו הממשלה בטריפולי בראשות ראש הממשלה פיאז א-סיראז' נתמכת על ידי טורקיה וקטאר. בשבועות האחרונים החלה אנקרה לשלוח כוחות למדינה, כשלפי הדיווחים אלו כוללים שכירי חרב סורים משורות המורדים הנתמכים על ידיה.

פסגת השלום של לוב, בברלין, גרמניה 19 בינואר 2020. רויטרס
לא ניסו לתווך להסכם חלוקת כוח. המנהיגים בתמונת הסיום, היום/רויטרס

בפסגה השתתפו נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ומנהיגים אחרים, אך הם לא ניסו לתווך בין הצדדים להסכם חלוקת כוח. דיפלומט מערבי אף אמר כי למרות המאמצים לגבש הפסקת אש כדי לאפשר את חידוש השיחות, "שני הצדדים ותומכיהם לא מוכנים להניח את נשקם".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה לעיתונאים כי פסגת ברלין בה השתתפו התומכים העיקריים בצדדים הלוחמים בלוב, הובילה להסכמה כי הפסקת האש שכוננה בטריפולי במהלך השבוע האחרון צריכה להפוך להפסקת אש קבועה כדי לאפשר הליך פוליטי שיסיים את הסכסוך. הפחתת הלחימה הגיעה בעקבות קריאתם של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומקבילו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן. "אנחנו לא מאבדים תקווה שהדיאלוג יימשך והסכסוך ייפתר", אמר פוטין.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, יחד עם שר החוץ הגרמני ומנהיגים נוספים, במהלך הפסגה בברלין. רויטרס
"לא פתרנו את כל הבעיות של לוב". מרקל יחד עם מנהיגים נוספים במהלך הפסגה, היום/רויטרס

לפי ההבנות שהושגו בפסגה, ועדה מיוחדת המורכבת מחמישה אנשי צבא מכל צד תפקח על ההפוגה, ומעצמות זרות הפעילות בלוב יקיימו את האמברגו ויפסיקו את משלוחי הנשק, הסבירה הקנצלרית. עם זאת, סרג' וחפתר לא נפגשו בפסגה בברלין, אמרה מרקל. "אנחנו יודעים שלא פתרנו את כל הבעיות של לוב היום, אך הבאנו תנופה רעננה", הוסיפה.

שר החוץ האיטלקי, לואיג'י די מאיו, כינה את הפסגה "נקודת מוצא" להשגת הפסקת אש וחסימת זרם הנשק ללוב שהואץ עם התקפותיו של חפתר. לאיטליה, המעצמה הקולוניאלית לשעבר, יש אינטרס מיוחד בביטחון בלוב כיעד העיקרי של מאות אלפי המהגרים האפריקנים שחוצים את הים התיכון.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ונשיא טורקיה, ארדואן פסגת השלום של לוב, בברלין, גרמניה 19 בינואר 2020. רויטרס
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ונשיא טורקיה ארדואן בשולי הפסגה/רויטרס

מוקדם יותר החודש הוכרזה הפוגה בלחימה בין הצדדים, אך אלו האשימו אלו את אלו בהפרתה כשניסיון להגיע להסכם הפסקת אש ממושך נכשל בשבוע שעבר, אחרי שחפתר נטש את השיחות במוסקבה. גורם באו"ם אמר היום כי לפחות 2,000 לוחמים סורים הצטרפו כבר לקרב.

"אנחנו קוראים לכל הצדדים להכפיל את מאמציהם לעצירה מתמשכת של מעשי העוינות, למניעת הסלמה ולהסכם אש קבוע", נכתב בהצהרת הפסגה. יותר מ-140 אלף איש כבר נעקרו מבתיהם מאז תחילת המערכה לכיבוש הבירה.

בנוסף לכך, קראו המעצמות להימנע מפגיעה במתקני הנפט במדינה. לפי ההצהרה, חברת הנפט הלאומית NOC שבסיסה בטריפולי תהיה הישות הלגיטימית היחידה שלה מותר למכור נפט. זאת אחרי ששבטים המזוהים עם חפתר השביתו את פעילותם של מתקני נפט במזרח המדינה.

(עדכון ראשון: 12:15)

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 19 בינואר 2020. רויטרס
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא רוסיה פוטין בשולי הפסגה/רויטרס
צלפים פרוסים על גג לשכת קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לקראת תחילת פסגת לוב, ברלין, 19 בינואר 2020. AP
צלפים על גג לשכתה של מרקל, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully