וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן חוזרת בה: לא העברנו את הקופסאות השחורות לאוקראינה

19.1.2020 / 18:04

אחרי שהודיע כי נתוני הטיסה והקלטות הטייסים יועברו לקייב, טען בכיר ברשות התעופה כי הן נותרו בידיים איראניות. ייתכן שטהראן חוששת מפרטים נוספים על השגיאה הקשה שעשתה כששיגרה שני טילים לעבר המטוס ועליו 176 נוסעים

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

איראן חזרה בה היום (ראשון) מהודעתה מאתמול שלפיה היא תעביר את הקופסאות השחורות של המטוס האוקראיני שהפילה בשוגג לקייב.

מנהל חקירת התאונה ברשות התעופה האזרחית של איראן, חסן רזאיפאר, שרק אתמול הודיע כי נתוני הטיס וההקלטות מתא הטייס ייבחנו על ידי מומחים צרפתים, אמריקנים וקנדים באוקראינה, אמר היום כי הקופסאות השחורות נמצאות בידי טהראן והוסיף ש"אין לנו כוונה" לשלוח אותן מחוץ למדינה. לדבריו, איראן מנסה להשיב את המידע מהן, וייתכן שבסופו של דבר הן ישלחו לאוקראינה ולצרפת, אולם "נכון לעכשיו, לא קיבלנו החלטה".

הרשות הקנדית לבטיחות תעבורתית מסרה היום כי שניים מחוקריה עזבו היום את טהראן בתום ביקור בן שישה ימים במהלכו בחנו את הריסות ההתרסקות. עוד נמסר כי החוקרים האיראניים "עבדו בשיתוף פעולה וסייעו", אך עדיין אין תכניות מתי וכיצד לפרוק את המידע מהקופסאות השחורות.

לא ברור מה הוביל להצהרות הסותרות מצדו. ייתכן שאיראן חוששת מפרסומם של פרטים נוספים על האסון - כולל 20 השניות המבעיתות שחלפו בין פגיעת טיל הנ"מ הראשון לשני.

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 10 בינואר 2020. רויטרס
אסון שהוסיף ללחץ הבינלאומי על איראן. זירת התרסקות המטוס האוקראיני/רויטרס

מטוס הבואינג 737-800 האמריקני של חברת "אוקראינה אינטרנשיונל אירליינס" המריא מטהראן לקייב, ורוב 176 הנוסעים היו איראנים או בעלי אזרחות כפולה. 57 מהם היו אזרחים קנדים.

האסון הוסיף ללחץ הבינלאומי על איראן, בזמן שהיא נמצאת בעיצומו של משבר ממושך עם ארצות הברית סביב תכנית הגרעין שלה. זה התלקח לכדי עימות קצר החודש, אחרי שארצות הברית חיסלה את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד, ואיראן הגיבה במתקפת טילים על בסיסים אמריקניים בעיראק.

איראן הייתה בכוננות גבוהה למתקפה אמריקנית בתגובה, אך עברו כמה ימים עד שהצבא הודה שהמטוס הופל ולא התרסק בשל כשל טכני, כפי שהתעקשה טהראן בתחילה. ניסיונות הטיוח לאחר האסון עוררו הפגנות נגד המשטר.

אוקראינה, קנדה, ושבדיה, אפגניסטן ובריטניה, שגם כמה מאזרחיהן היו בטיסה, קראו לחקירה יסודית ולמתן פיצויים למשפחות הקורבנות. איראן הפצירה בהן להימנע מניצול הטרגדיה "למטרות פוליטיות". היום הגיעו גופותיהם של 11 האוקראינים שנספו באסון והן התקבלו בטקס רשמי ובמשמר כבוד בנמל התעופה בוריספיל בקייב.

(עדכון ראשון: 13:57)

עוד בוואלה!

טראמפ שחזר את רגעי החיסול של סולימאני: "תשע, שמונה - בום"

לכתבה המלאה
טקס קבלה בנמל התעופה בקייב לגופות 11 אזרחי אוקראינה שנספו בהפלת המטוס באיראן, 19 בינואר 2020. AP
11 גופותיהם של אזרחי אוקראינה מתקבלים בנמל התעופה בקייב/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully