וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז 2012, חמינאי הוביל את תפילות יום השישי בטהראן: "סטרנו בפניה של ארה"ב"

17.1.2020 / 22:08

בדרשתו, אמר האייתוללה כי תקיפת הבסיסים האמריקניים בעיראק מראה כי "אלוהים לצידנו", ובכך האשים את ממשל טראמפ ב"זריעת זעם בציבור האיראני", כשעודד מאות אלפי מפגינים למחות נגד המשטר. בנוסף, הביע חמינאי את תמיכתו במשמרות המהפכה וקרא להחשיבם כ"ארגון הומניטרי"

עריכה: אסף דרורי

לראשונה מאז 2012, מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, השתתף היום (שישי) בדרשת תפילות יום השישי בטהראן, בה תקף את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וממשלתו, ב"זריעת זעם בציבור האיראני" והבעת תמיכה במפגינים האיראניים. בטלוויזיה הממלכתית נראו תורים לאוטובוסים שהסיעו את האזרחים להשתתף בטקס במרכז טהראן.

האייתוללה אמר בדרשתו כי העובדה שאיראן הצליחה לתקוף את ארצות הברית בבסיסיה בעיראק מוכיחה כי אלוהים לצידם. "עצם העובדה שלאיראן היה את הכוח לסטור בפניה של אומה שחצנית מוכיחה כי אלוהים לצידנו". בנוסף, הביע חמינאי את תמיכתו בכוחות משמרות המהפכה, זאת לאחר שהודו כי הפילו בשוגג של המטוס האוקראיני, ואמר כי יש להחשיב אותם "כארגון הומניטרי עם ערכים אנושיים". עם זאת, קרא המנהיג העליון לפעול לכך שאירוע כמו הפלת מטוס אזרחי, לא יחזור.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, בדרשת יום השישי בטהראן - ה-17 לינואר 2020. אתר רשמי
חמינאי בדרשת יום השישי בטהראן, היום/אתר רשמי

בנוסף, התאבל חמינאי על מותו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, וכינה אותו "המפקד החזק ביותר" בקרב ההתנגדות באזור. לדבריו, חיסולו היא "חרפה" לממשל האמריקני, ובכך הראו את טבעם הטרוריסטי. הוא המשיך ואמר כי ההפגנות שפרצו בבירה וברחבי המדינה בעקבות הפלת המטוס, אותו כינה "אירוע טראגי", נועדו להאפיל על חיסול סולימאני. בתוך כך, קרא המנהיג לאחדות לאומית לקראת הבחירות בפברואר הקרוב.

לטענתו, "אויבי איראן" השתמשו בהפלת המטוס בכדי להחליש את כוח משמרות המהפכה, וכי ארצות הברית, אותה כינה "ליצנים", מנסה לעורר מלחמת אזרחים ולפרק את עיראק. במעבר לשפה הערבית, קרא האייתלולה לוושינגטון לעזוב את האזור.

חמינאי אמר כי "אין לסמוך על מדינות אירופה", זאת לאחר שבריטניה, גרמניה וצרפת הפעילו השבוע מנגנון לפתרון מחלוקות בהסכם הגרעין, ממנה פרשה ארצות הברית בשנת 2018. לדבריו, הסנקציות על איראן לא צריכות להיות תשובה לחיסול סולימאני, וכי הניסיון להחליש את איראן לא ייצלח. "כוחות אירופה, המשרתים אינטרסים אמריקניים, לא יוכלו להכניע את איראן, כמו שארצות הברית לא יכלה". אולם, הוא הוסיף כי איראן לא מתנגדת למו"מ עם אף מדינה, למעט ארצות הברית.

חמינאי בכניסתו למסגד לקראת נאומו בתפילות יום השישי

הפלת מטוס הבואינג 737-800 לפני כשבועיים, הביא למותם של כל 176 הנוסעים, רובם אזרחים איראנים או קנדים ממוצא איראני. הפלת המטוס התרחשה שעות אחרי שאיראן שיגרה מטח טילים לעבר שני בסיסים צבאיים בעיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, בתגובה לחיסול סולימאני.

בתחילה, הכחישה איראן את מעורבותה בהתרסקות, עד שנכנעה ללחץ הבינלאומי ולהצהרותיהם של מנהיגים במערב שלפיהם המידע המודיעני מצביע כי המטוס הופל, ככל הנראה בשוגג, על ידי טיל. ביום שבת האחרון היא הודתה כי היא זו שהפילה אותו, ומשמרות המהפכה אמרו כי היה זה בשל הכוננות הגבוהה מפני מתקפה אמריקנית.

ההודאה המאוחרת גררה מאות אלפי אזרחים איראנים לרחובות, בעודם מפגינים נגד המשטר האיראני, שלטענתם שיקר להם. קריאות "מוות לדיקטטור", שהופנה לחמינאי ולנשיא איראן, חסן רוחאני, הושמעו על ידי המוחים ברחבי איראן. ההפגנות, שהובלו בעיקר על ידי סטודנטים, הופסקו לאחר התערבות משטרתית אלימה שכללה ירי חי ושימוש בגז מדמיע.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נושא את תפילת יום שישי בבירה טהראן ברקע תמונותיהם של קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדיס ב-17 בינואר 2020. רויטרס
המשתתפים בתפילה ברקע תמונותיהם של קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדיס, היום/רויטרס

ביום שלישי האחרון החליטו מדינות אירופה החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת וגרמניה - להפעיל את המנגנון לפתרון מחלוקות בהסכם הגרעין, הליך שבסופו של דבר עשוי להוביל לחידוש הסנקציות של האו"ם ושל האיחוד האירופי. אלו הושעו במסגרת הסכם הגרעין, תמורת מגבלות שהוטלו על תכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית. שתי המעצמות הנוספות החתמות על ההסכם - רוסיה וסין - הביעו התנגדות למהלך.

איראן זעמה על המהלך האירופי, ואמרה כי שלוש המדינות נכנעו ללחץ האמריקני וכי ייתכן שחייליהן המוצבים באזור "יהיו נתונים בסכנה". לפי דיווח בוושינגוטן פוסט, טראמפ איים להשית מכסים בגובה של 25% על תעשיות הרכב האירופיות, אם המדינות לא יאשימו רשמית את איראן בהפרת הסכם הגרעין. בעבר הוא כבר השמיע איומים דומים, אך לא מתוך ניסיון להשפיע על מדיניות החוץ האירופית.

איראן: אין להפוך את התרסקות המטוס לעיניין פוליטי

מוקדם יותר היום, דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, אמר כי על המדינות שאזרחיהן נהרגו בהתרסקות המטוס להימנע מלהפוך את הנושא לעניין פוליטי. דבריו הגיעו על רקע דרישתן של חמש המדינות - קנדה, אוקראינה, שבדיה, אפגניסטן ובריטניה - לשלם פיצויים למשפחות הקורבנות, והזהירו כי העולם צופה בתגובתה של איראן. במקביל, גורמים בלונדון לטהראן לקיים "חקירה בינלאומית יסודית, עצמאית ושקופה הפתוחה למדינות האבלות".

(עדכון ראשון: 10:06)

הפגנות באיראן נגד הממשל על הפלת המטוס האוקראיני ולזכר ההרוגים. AP
"מוות לדיקטטור", מפגינים ברחובות טהראן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully