וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה ימים לאחר שנעצר: שגריר בריטניה באיראן עזב את המדינה

השגריר רוב מקייר, שנעצר בשבת האחרונה לאחר שהמשטר האיראני האשים אותו בכך ש"שלהב מפגינים", חזר לבריטניה. משרד החוץ הבריטי טען כי נסיעתו תוכננה מראש, וכי הוא יחזור לאיראן "בימים הקרובים" לאחר שיקיים כמה פגישות

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שגריר בריטניה באיראן רוב מקייר עזב את המדינה וחזר אמש לארצו, כמה ימים לאחר שנעצר למשך כמה שעות בטענה שליבה את ההפגנות נגד המשטר האיראני - כך דיווחו הלילה (חמישי) כלי תקשורת בבריטניה. משרד החוץ הבריטי שלל את האפשרות שלפיה השגריר גורש מאיראן, וטען כי הנסיעה תוכננה לפני זמן רב וכי הוא יחזור לאיראן "בימים הקרובים" לאחר שיקיים כמה פגישות. אמש דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של איראן כי מקייר טס מטהראן לדוחא, בירת קטאר.

השגריר נעצר ביום שבת האחרון עם כמה בני אדם נוספים בחשד ש"שלהב מפגינים נגד המשטר". מקייר השתתף באירוע לזכר הרוגי התרסקות המטוס האוקראיני שהופל סמוך לטהראן, ובשלב מסוים הפך האירוע להפגנת מחאה. בשלב זה עזב מקייר את המקום ונעצר בדרכו לשגרירות הבריטית. לאחר כמה שעות, בעקבות התערבות של משרד החוץ של בריטניה, הוא שוחרר והורשה לשוב לשגרירות.

מפגינים בטהראן שורפים את תמונתו של שגריר בריטניה באיראן, רוב מקייר, 14 בינואר 2020. AP
מפגינים בטהראן שורפים את תמונתו של השגריר/AP

משרד החוץ הבריטי גינה את מעצרו של השגריר, וטען כי מדובר ב"הפרה של החוק הבינלאומי". בהצהרה שנשא שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, הוא אמר כי "הממשל האיראני נמצא בצומת דרכים. הם יכולים לבחור ללכת לעבר בידוד פוליטי וכלכלי, או לקחת צעדים כדי להרגיע את המתיחות ולנהל שיחות דיפלומטיות לשם כך", הוסיף.

השגריר מקייר הגיב מאוחר יותר בעצמו להתרחשויות וסיפר כי עוכב בטהראן למשך חצי שעה לאחר שעזב אירוע הנצחה לקורבנות האסון האווירי. הוא הסביר כי הוא "לא לקח חלק בהפגנות כלשהן" וטען כי "מעצר דיפלומטים הוא כמובן בלתי חוקי".

עוד בוואלה!

בזמן המחאה על הפלת המטוס: שגריר בריטניה באיראן נעצר בטהראן

לכתבה המלאה
השגריר הבריטי לאיראן, רוב מקייר, 2010.. AP
"יחזור לאיראן בימים הקרובים". השגריר מקייר/AP

בתוך כך, אתמול הזהיר נשיא איראן חסן רוחאני כי ייתכן שחיילי בריטניה, צרפת וגרמניה המוצבים באזור "יהיו נתונים בסכנה" אחרי ששלוש המדינות הפעילו מנגנון, שבסיומו הן עשויות להשית מחדש את הסנקציות על טהראן. המדינות הפעילו את המנגנון בעקבות הפרות של הסכם הגרעין מצדה של איראן, שלטענתה עושה זאת בתגובה לסנקציות האמריקניות שהטיל הנשיא דונלד טראמפ מאז שפרש חד-צדדית מההסכם ב-2018.

דבריו של רוחאני, שנאמרו בישיבת ממשלה ששודרה בטלוויזיה, היו איום מפורש שלו כלפי מדינות אירופה, בזמן שהמתיחות בין טהראן לוושינגטון נותרה גבוהה מאז חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתחילת החודש. "כיום, החייל האמריקני באזור נמצא בסכנה, מחר החייל האירופי עשוי להיות בסכנה", אמר רוחאני בזעם חריג. הוא לא פירט למה התכוון, אך מדינות אירופה שלחו חיילים לצידם של כוחות אמריקניים המוצבים בעיראק ובאפגניסטן. לצרפת יש גם בסיס ימי באיחוד האמירויות הערביות, ולבריטניה יש בסיס בבחריין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully