וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: ייתכן שחיילי בריטניה, צרפת וגרמניה באזור נתונים בסכנה

15.1.2020 / 12:35

נשיא איראן שלח מסר מאיים לשלוש המדינות האירופיות, בעקבות הפעלת המנגנון שעשוי להוביל לחידוש הסנקציות. זריף הודה: "לאזרחי איראן נאמרו שקרים על הפלת המטוס"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר היום (רביעי) כי ייתכן שחיילי בריטניה, צרפת וגרמניה המוצבים באזור "יהיו נתונים בסכנה" אחרי ששלוש המדינות הפעילו אתמול מנגנון שבסיומו הן עשויות להשית מחדש את הסנקציות על איראן. זאת בעקבות הפרות הסכם הגרעין מצדה של טהראן, שלטענתה עושה זאת בתגובה לסנקציות האמריקניות שהטיל הנשיא דונלד טראמפ מאז שפרש חד-צדדית מההסכם ב-2018.

דבריו של רוחאני, שנאמרו בישיבת ממשלה ששודרה בטלוויזיה, היו האיום המפורש שלו כלפי מדינות אירופה, בזמן שהמתיחות בין טהראן לוושינגטון נותרה גבוהה מאז חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתחילת החודש.

"כיום, החייל האמריקני באזור נמצא בסכנה, מחר החייל האירופי עשוי להיות בסכנה", אמר רוחאני בזעם חריג. הוא לא פירט למה התכוון, אך מדינות אירופה שלחו חיילים לצד כוחות אמריקניים המוצבים בעיראק ובאפגניסטן. לצרפת יש גם בסיס ימי באיחוד האמירויות הערביות, ולבריטניה יש בסיס בבחריין.

נשיא איראן חסן רוחאני בישיבת קבינט בטהראן, 15 בינואר 2020.. AP
"החייל האירופי עשוי להיות בסכנה". רוחאני בישיבת הממשלה היום/AP

נשיא איראן גם תקף את דבריהם "חסרי הבסיס" של מדינות אירופה. איראן מאשימה אותן בכך שלא הצליחו לפצות אותה על הצמצום הדרמטי ביצוא הנפט שלה בשל העיצומים האמריקניים. מנגנון סחר שנועד לעקוף את הסנקציות וקו אשראי צרפתי, שתי הצעות שנידונו כדי לפתור את המשבר, לא הבשילו במציאות. אחרי חיסול סולימאני בבגדאד, הודיעה טהראן כי לא תציית עוד למגבלות על כמות האורניום המועשר שהיא יכולה לשמור אצלה, אולם אמרה כי היא תמשיך לשתף פעולה עם פקחי האו"ם.

רוחאני הדגיש היום שוב כי איראן לא מתכננת לפתח נשק גרעיני. אתמול פורסמה הערכת מצב באמ"ן, שלפיה בתוך שנה לטהראן יהיה די אורניום מעושר כדי לפתח פצצה גרעינית - אולם איראן טרם קיבלה החלטה שכזו.

עוד בוואלה!

תיעוד חדש מאיראן: שני טילים פוגעים בזה אחר זה במטוס האוקראיני

לכתבה המלאה

העמדה האירופית

מדינות אירופה הדגישו שהן הפעילו את המנגנון, שהחל את הספירה לאחור ליישום מנגנון ה-snapback שיוביל לחידוש הסנקציות של האו"ם ושל האיחוד האירופי על איראן. אלו הוסרו במסגרת הסכם הגרעין, אך באירופה נאלצו להגיב לאחר ששורת ההפרות האיראניות צמצמו את "זמן הפריצה" לפצצה. רוחאני גם דחה את ההצעה של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, להחליף את הסכם הגרעין ב"עסקת טראמפ", ותיאר אותה כ"מוזרה".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, 15 בינואר 2020. AP
מאשים את ה"בורות והשחצנות" של האמריקנים. זריף/AP

במקביל, שר החוץ שלו מוחמד ג'וואד זריף האשים את "הבורות והשחצנות" האמריקנית ב"תדלוק הכאוס" במזרח התיכון. עם זאת, הוא הודה כי לאזרחי איראן נאמרו שקרים אחרי הפלת המטוס האוקראיני בשבוע שעבר, בסמוך למתקפת הטילים האיראנית על בסיסים אמריקניים בעיראק, כנקמה על חיסול סולימאני.

"בלילות האחרונים, ראינו אנשים ברחובות טהראן מפגינים נגד העובדה ששיקרו להם במשך כמה ימים", אמר זריף, המבקר בהודו. הוא שיבח את צבא איראן על שהיה "אמיץ מספיק" כדי לקבל אחריות על הפלת המטוס, שכל 176 נוסעיו נספו. עם זאת, לדבריו, הוא ורוחאני למדו על כך רק ביום שישי, מה שהעלה שאלות חדשות לגבי הסמכות האמתית שיש בידי הממשלה האזרחית ברפובליקה האסלאמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully