וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל ההפרות של איראן: אירופה הפעילה מנגנון שיאפשר את חידוש הסנקציות

15.1.2020 / 2:03

צרפת, בריטניה וגרמניה קראו לטהראן לשוב ולמלא את הסכם הגרעין, אך הבהירו כי הן לא מצטרפות לקמפיין הלחץ המקסימלי של ארה"ב. ג'ונסון קרא להחליף את עסקת הגרעין מ-2015 ב"עסקת טראמפ". איראן דחתה את החלטת אירופה, אך אמרה כי היא "מוכנה לתמוך בכל מה שיציל את ההסכם"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

צרפת, בריטניה וגרמניה אישרו אמש (שלישי) הפעלה של מנגנון בהסכם הגרעין עם איראן שיאפשר להן להטיל מחדש סנקציות עליה בשל ההפרות שלה. עם זאת, הן אמרו שהן לא מצטרפות לקמפיין "הלחץ המקסימלי" של ארצות הברית, שבירכה על מהלכן, כדי להותיר פתח לדיפלומטיה. ההסכם נמצא על סף קריסה אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מההסכם ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על טהראן.

מעצמות אירופה אמרו כי הן נקטו צעד זה כדי להימנע ממשבר סביב תכנית הגרעין של טהראן, בזמן ההסלמה במתיחות במזרח התיכון אחרי שארצות הברית חיסלה את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ואיראן הפילה מטוס נוסעים בשוגג. הרפובליקה האסלאמית מסרבת לפתוח במשא ומתן חדש עם וושינגטון עד שלא יוסרו הסנקציות.

איראן בתגובה דחתה את הפעלת המנגנון בעסקת הגרעין, אך אמרה כי היא מוכנה לשקול כל מאמץ בונה להצלת ההסכם. "הרפובליקה האיסלאמית של איראן, כמו בעבר, מוכנה לחלוטין לתמוך בכל (מעשה) של רצון טוב ומאמץ בונה להצלת הסכם בינלאומי חשוב זה", כך אמר דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסאווי.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, 2015/AP

הפעלת המנגנון היא האשמה רשמית מצד שלוש המדינות החתומות על ההסכם - יחד עם רוסיה וסין - כי איראן מפרה את התנאים של ההסכם. "אנחנו לא מקבלים את הטיעון שלפיו איראן זכאית לצמצום מחויבויותיה", מסרו שלוש המדינות בהודעה משותפת. הן הדגישו שהן מקוות ש"איראן תשוב באופן מוחלט לקיים את התחייבויותיה" בהסכם.

כדי להפעיל את המנגנון, שלוש המדינות היו צריכות לעדכן בכך את האיחוד הארופי, המשמש ערב להסכם. שר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל, אמר כי מטרת הגוש היא לא לחדש את הסנקציות על איראן, אלא "לפתור את הסוגיות הקשורות ליישומו". על האיחוד האירופי כעת להודיע לצדדים האחרים - רוסיה וסין, כמו גם לאיראן עצמה - על המהלך האירופי. לאחר מכן, יהיו 15 ימים לפתור את המחלוקות, ואחריהם יהיה ניתן להאריך את המועד בהסכמה של כל הצדדים.

"בשלב מסוים יהיה עלינו להראות את אמינותנו", אמר דיפלומט אירופי. דיפלומט שני אמר: "הכוונה שלנו היא לא להחזיר את הסנקציות, אלא לפתור את המחלוקות בינינו דרך המנגנון שהוקם בעסקה".

עוד בוואלה!

איראן עצרה מעורבים בהפלת המטוס: "טעות בלתי-נסלחת"

לכתבה המלאה

ג'ונסון קורא להחליף את עסקת הגרעין בזו של טראמפ

מוקדם יותר אתמול אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כי על טראמפ להחליף את ההסכם בעסקה משלו, כדי להבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. הרפובליקה האסלאמית מכחישה כל כוונה כזו. "אם אנחנו הולכים להיפטר מזה (מההסכם), בואו נחליף אותו בעסקת טראמפ", אמר ג'ונסון. "זאת תהיה דרך נהדרת קדימה". לדבריו, "אני לא רוצה עימות צבאי בינינו, ארצות הברית ואיראן, בואו נפתור זאת".

(עדכון ראשון: 14.1, 14:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully