וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות באיראן: המשטרה בטהראן קראה "להפגין איפוק"

13.1.2020 / 14:08

מפקד המשטרה בבירה הכחיש כי נפתחה אש לעבר המפגינים, אחרי שהועלו לרשתות החברתיות תיעודים מעימותים בעיר. "הם הרגו את האליטה שלנו והחליפו אותם באנשי דת"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

המשטרה בטהראן הכחישה היום (שני) כי פתחה באש לעבר המפגינים המוחים נגד המשטר בשל טיוח הפלת המטוס האוקראיני. מפקד המשטרה בבירה אמר כי השוטרים הונחו "להפגין איפוק", על רקע סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות אתמול בערב, בהם נשמעו קולות ירי ונראו אנשים מדממים. ההפגנות נמשכות זה היום השלישי.

"המשטרה בוודאות לא פתחה באש בהפגנות בבירה משום שהשוטרים הונחו להפגין איפוק", אמר מפקד המשטרה חוסיין רחימי, בדברים שפורסמו באתר רשת השידור הממלכתית.

בסרטונים שברשתות החברתיות נראו שוטרים ומפגינים ברחובות, זאת על רקע ההסלמה החריפה ביחסים בין איראן לבין ארצות הברית, שמקורה בחיסול כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני.

"הם הרגו את האליטה שלנו והחליפו אותם באנשי הדת", צעקו מפגינים מחוץ לאוניברסיטה בטהראן, כשהם מתייחסים לסטודנטים ששבו מלימודים מקנדה והיו על המטוס שהופל.

הפלת מטוס הבואינג האוקראיני הגבירה את הלחץ על איראן, שנתונה תחת סנקציות כבדות של ארצות הברית מאז שנשיאה דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018. היום הודיעה אוקראינה על כינוס שיתקיים בלונדון ביום חמישי בהשתתפות נציגים מקייב, מקנדה, מבריטניה וממדינות אחרות שאזרחיהן היו על המטוס.

מפגינים נגד המשטר, טהראן, איראן, 11 בינואר 2020. AP
מפגינים מול שוטרים בטהראן, שבת/AP

חלק מהמפגינים שואלים מדוע הרשויות עסוקות בלהדוף את הביקורת מהעולם במקום בלתמוך במשפחות הקורבנות. אחרים מבקרים את ההחלטה לאפשר לקיים טיסות אזרחיות טרם האסון, על אף המתיחות האזורית והחשש מפעולת תגמול של ארצות הברית, שבסופו של דבר אכן הובילה לזיהוי שגוי של המטוס.

אחרי ימים של הכחשות, הודתה טהראן ביום שבת כי היא ירתה בשוגג טיל לעבר המטוס שבו היו 176 נוסעים, שעות אחרי שהיא תקפה בטילים בסיסים אמריקניים בעיראק בתגובה לחיסול סולימאני. המפגינים דורשים מבכירי המשטר להתפטר, וצעקו אף "מוות לדיקטטור", בעוד שאחרים קרעו כרזות של סולימאני.

עוד בוואלה!

המדליסטית היחידה בתולדות איראן ברחה: "ניצלו ודיכאו אותי"

לכתבה המלאה
אזרחי איראן מתאספים בבירה טהראן כדי להביע תנחומים עם קורבנות התרסקות המטוס האוקראיני ב-11 בינואר 2020. רויטרס
מפגינים בטהראן, שבת/רויטרס

טראמפ, שממשלו הטיל סנקציות חדש על איראן אחרי שיגורי הטילים על עיראק, הפציר במשטר שלא "להרוג את המפגינים שלכם", אחרי שגל המחאה הקודם, שפרץ בנובמבר בשל העלאת מחירי הדלק, הסתיים בהרג של מאות אזרחים. הייתה זו המחאה האנטי-ממשלתית הקטלנית ביותר שפרצה באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. ממשלות הנתמכות על ידי איראן בעיראק השכנה בלבנון, שבהן פועלות מיליציות שיעיות, עומדות אף הן בפני הפגנות מחאה עממיות.

דובר ממשלת איראן דחה את דבריו של טראמפ, ואמר כי אזרחי המדינה סובלים בשל מעשיו שלו, והם "יזכרו" שהוא זה שהורה על ההתנקשות בסולימאני. חיסול מפקד כוח קודס, שהיה אחראי על פעילות משמרות המהפכה מעבר לגבולות איראן, הגיע בתגובה למתקפת רקטות על בסיס אמריקני בעיראק, שבה נהרג אזרח אמריקני שעובד עם הצבא.

בתגובה, תקפה ארצות הברית מהאוויר יעדים של גדודי חיזבאללה, מיליציה פרו-איראנית שאותה האשימה במתקפה. לפחות 25 לוחמים נהרגו, ואחרי שתומכי המיליציות הסתערו על השגרירות האמריקנית בבגדאד וצרו עליה במשך יומיים, הוא הורה על התקיפה בבגדאד. בשיגורי הטילים לעבר כוחות אמריקניים בעיראק לא היו נפגעים, אך הנקמה בסולימאני התחלפה במהרה בטרגדיה של הפלת המטוס.

איראן מתעקשת שהיא לא תישא ותתן עם ממשל טראמפ על הסכם חדש, כל עוד הסנקציות לא מוסרות, אולם היא גם מכחישה שהיא מתכננת לפתח כלי נשק גרעיניים חרף המשך צמצום מחויבויותיה להסכם שנחתם ב-2015.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully