וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות מפגינים באיראן על טיוח הפלת המטוס: "האויב כאן, לא באמריקה"

ביום השני למחאה נגד המשטר, מתכנסים מפגינים בטהראן ובמוקדים נוספים במדינה, ובידיהם שלטים הנושאים את שמות 176 קורבנות המטוס האוקראיני, רובם איראנים וקנדים ממוצא איראני. כוחות משטרה רבים נפרסו בעיר. טראמפ למנהיגי איראן: "הפסיקו להרוג את אנשיכם". צפו בתיעוד

עריכה: עמית שמחה

עשרות מפגינים יצאו היום (שני) למחות בכמה מוקדים באיראן בעקבות הזעם הציבורי על ניסיון טיוח הפלת המטוס האוקראיני, שרק אתמול קיבל עליו המשטר אחריות אחרי לחץ בינלאומי כבד. לפי סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות, הם קראו קריאות נגד המשטר ומנהיגיו.

"הם משקרים לנו שהאויב שלנו הוא אמריקה, אבל האויב שלנו הוא כאן", צעקו מפגינים שהתאספו מחוץ לאוניברסיטה בבירה טהראן. שוטרים לפיזור מהומות ושוטרים סמויים התפרסו בכיכר מרכזית בעיר, כששלט שחור גדול שנושא את שמות 176 קורבנות המטוס האוקראיני - רובם איראנים וקנדים ממוצא איראני - נפרס על ידי המפגינים.

בתיעודים שפורסמו מוקדם יותר היום ברשתות החברתיות נשמעו צלילי כדורים מהעימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון האיראניים בעיר קודס. בתיעוד נוסף מהעיר טהראן, נראה מפגין קורע כרזה עם פניו של מפקד כוח קודס שחוסל בעיראק, קאסם סולימאני.

גם אתמול יצאו בשעות הערב מפגינים למחות נגד המשטר, ובין היתר צעקו "מוות לדיקטטור", אחרי שמשמרות המהפכה נאלצו להודות שטיל נ"מ פגע בשוגג במטוס אחרי שזיהה אותו כטיל שיוט. בכירים במשטר ניסו להפיל את האחריות על המתיחות עם ארצות הברית, כשבאותו הלילה של ההתרסקות שוגרו לפחות 15 טילים איראניים לעבר בסיסים בעיראק, כנקמה על חיסול סולימאני.

הפגנות באיראן נגד הממשל על הפלת המטוס האוקראיני ולזכר ההרוגים. AP
הפגנות בטהראן, אתמול/AP

חלק מהמפגינים שואלים מדוע הרשויות עשויות בלהדוף את הביקורת מהעולם במקום בלתמוך במשפחות הקורבנות. אחרים מבקרים את ההחלטה לאפשר לקיים טיסות אזרחיות טרם האסון, על אף המתיחות האזורית והחשש מפעולת תגמול של ארצות הברית, שבסופו של דבר אכן הובילה לזיהוי שגוי של המטוס.

זעם הציבור בא לידי ביטוי גם בכותרות העיתונים. העיתון היומי המתון "אטמד", הרואה אור באיראן, קרא הבוקר בכותרת מובלטת ל"התנצלות והתפטרות". בעיתון נכתב כי "דרישת העם" היא שהאחראים לתקלה שהביאה להתרסקות המטוס יפרשו מתפקידם.

במהלך ההפגנה אתמול, שהתקיימה מול אוניברסיטת אמיר-כביר בטהראן, נעצר לכמה שעות שגריר בריטניה באיראן, רוב מקייר, זאת לאחר ש"שלהב מפגינים נגד המשטר". הלילה פרסם משרד החוץ של בריטניה גינוי למעצרו של השגריר, שבו נאמר כי זו "הפרה של החוק הבינלאומי". השגריר מקייר הגיב מאוחר יותר בעצמו להתרחשויות וסיפר כי עוכב בטהראן למשך חצי שעה לאחר שעזב אירוע הנצחה לקורבנות האסון האווירי. הוא הסביר כי הוא "לא לקח חלק בהפגנות כלשהן" וטען כי "מעצר דיפלומטים הוא כמובן בלתי חוקי".

עוד בוואלה!

המסר לישראל בהפלת המטוס האוקראיני: המלחמה הבאה תשבית את נתב"ג

לכתבה המלאה

תיעוד עימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון האיראניים בעיר קודס

ההתקוממות הנוכחית מוסיפה לאתגרים שעמם מתמודדות הרשויות, שבחודש נובמבר החלו בדיכוי אלים של המחאה. במקביל, ההנהגה נאבקת גם לשמור על יציבות הכלכלה חרף הסנקציות האמריקניות. הנשיא חסן רוחאני התנצל על שיגור הטיל לעבר המטוס, שאותו כינה "שגיאה הרסנית". מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי אמר כי "היינו יותר מתוסכלים מהתקרית יותר מכל אחד אחר".

אחרים אמרו כי מדינות האויב של איראן, כפי שמוגדרות בעלות בריתה של וושינגטון, מנצלות את התקרית. "אויבותיה של איראן רוצות לנקום במשמרות המהפכה בגלל שגיאה של הצבא", אמר עלי שיראזי, נציגו של חמינאי לכוח קודס.

מפגין קורע כרזה במהלך המחאות בטהראן

המחאות באיראן מתרחשות אחרי מתח גובר בינה לבין ארצות הברית, שבמאי 2018 פרשה מהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות והטילה עליה מחדש סנקציות כלכליות. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פנה מוקדם יותר לעם האיראני באמצעות חשבון הטוויטר שלו וצייץ בפרסית ובאנגלית תמיכה בעם האיראני. "האומץ שלכם מעורר השראה", כתב טראמפ. בהמשך, הנשיא האמריקני פנה למנהיגי איראן בטוויטר "אל תהרגו את המפגינים שלכם. אלפים כבר נהרגו או נכלאו על ידיכם, והעולם צופה. חשוב מכך, ארצות הברית צופה. החזירו את האינטרנט שלכם ותאפשרו לכתבים שלכם להסתובב בחינם! הפסיקו להרוג את העם האיראני הגדול שלכם!".

כותרות העיתונים על הפלת המטוס האוקראיני, טהראן, איראן, 12 בינואר 2020. AFP, GettyImages
האיראנים דורשים את התפטרות האחראיים. כותרות העיתונים באיראן, הבוקר/GettyImages, AFP

טראמפ בטוויטר:

רזא פהלבי, בנו של השאה המודח של איראן, צייץ בטוויטר כי "זו לא טעות אנוש. זהו פשע נגד האנושות. משטרו של חמינאי צריך להסתלק". בחודש נובמבר, במחאות באיראן החלו להופיע סיסמאות תמיכה בבנו של השאה, שאביו מת בגלות בשנת 1980.

לפי סוכנות הידיעות "פרס" המקורבת לכוח קודס, המחוקקים האיראנים שיבחו את מפקדי יחידת העילית האיראנית על האומץ להודות בטעותו. גורמים איראניים ביקשו להגדיר את מועד אסון ההתרסקות כיום אבל לאומי שני, בנוסף ליום חיסולו של סולימאני במתקפת מל"טים אמריקניים בעיראק.

(עדכון ראשון: 13:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully