וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן עצרה מעורבים בהפלת המטוס: "טעות בלתי-נסלחת"

14.1.2020 / 14:23

הרשויות הודיעו על מעצרים ראשונים בעקבות האסון האווירי, שהגביר את הלחץ הבינלאומי על טהראן. רוחאני הבטיח כי האחראים ייענשו. "עלינו להבטיח שזה לא יקרה שוב"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

איראן עצרה כמה גורמים שהיו מעורבים בהפלת המטוס האוקראיני בשבוע שעבר - כך אמר היום (שלישי) דובר מערכת המשפט ברפובליקה האסלאמית, המנסה לבלום את המשבר הבינלאומי שנוצר בעקבות האירוע הטראגי שקרה אחרי מתקפת טילים של טהראן על בסיסים אמריקניים בעיראק בתגובה לחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. הוא לא פירט כמה נעצרו.

מאז יום שבת, כשהמשטר הודה באחריות להרג 176 הנוסעים, רובם איראנים וקנדים ממוצא איראני, יצאו מפגינים לרחובות למחות נגד הטיוח ובכירים בשלטון. בין היתר, הם שרפו תמונות של סולימאני וקראו "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי. דובר מערכת המשפט אמר כי כ-30 מפגינים נעצרו בימים האחרונים, אך ציין כי הרשויות יאפשרו הפגנות שלוות. אלו נמשכו גם היום, ביום הרביעי ברציפות.

היום הבטיח שוב הנשיא חסן רוחאני להעניש את כל האחראים לתאונה, שלדבריו תיחקר בצורה יסודית. "זו טעות בלתי-נסלחת, אדם אחד לא יכול להיות האחראי היחידי להתרסקות המטוס", אמר. רוחאני ציין כי ההודאה של משמרות המהפכה בטעות היא "צעד ראשון חיובי" וכי "עלינו להבטיח לאזרחים שזה לא יקרה שוב". נשיא איראן הוסיף כי ממשלתו "חייבת דין וחשבון לאזרחי איראן ולמדינות אחרות שאזרחיהן נהרגו בהתרסקות".

בולדוזר בזירת התרסקות מטוס הנוסעים של אוקראינה בטהראן, 8 בינואר 2020. AP
"טעות בלתי נסלחת". אתר התרסקות המטוס בשבוע שעבר/AP

המתיחות הגבוהה עם איראן התבשלה במשך השנה וחצי האחרונה, אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בניסיון ללחוץ על טהראן להסכים למשא ומתן על הסכם חדש. איראן דוחה זאת כל עוד הסנקציות נותרות על כנן, והיא צמצמה דרמטית את מחויבויותיה להסכם. בנוסף לכך, נרשמו שורת תקריות ביטחונית באזור שבהן הייתה מעורבת איראן, בהן חבלה במכליות נפט, הפלת מל"ט אמריקני ומתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית.

במקביל, צרפת, בריטניה וגרמניה הודיעו לאיחוד האירופי כי הן מפעילות את המנגנון שהוקם במסגרת ההסכם לפתרון מחלוקות בין המדינות החתומות עליו. דיפלומטים אירופים הבהירו כי ההחלטה נועדה להציל את ההסכם כדי לדון עם איראן על מה צריך להיעשות כדי שזו תחזור בה ממהלכיה האחרונים. הם הבהירו כי אין כוונה להטיל מחדש את הסנקציות של האו"ם, שהושעו בעקבות ההסכם.

נשיא איראן חסן רוחאני עם אמיר קטאר שייח 'תמים בן חמד בן ח'ליפה אל-תאני במהלך טקס קבלת פנים בטהראן, 12 בינואר 2020. רויטרס
"צעד בכיוון הנכון". נשיא איראן רוחאני יחד עם אמיר קטאר/רויטרס

עם זאת, בפועל ההסכם כמעט שקרס לחלוטין, והיום אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כי על טראמפ להחליף את ההסכם בעסקה משלו, כדי להבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. הרפובליקה האסלאמית מכחישה כל כוונה כזו. "אם אנחנו הולכים להיפטר מזה (מההסכם), בואו נחליף אותו בעסקת טראמפ", אמר ג'ונסון. "זאת תהיה דרך נהדרת קדימה". לדבריו, "אני לא רוצה עימות צבאי בינינו, ארצות הברית ואיראן, בואו נפתור זאת".

(עדכון ראשון: 10:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully