וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: מעשירים היום יותר אורניום מאשר לפני הסכם הגרעין ב-2015

16.1.2020 / 10:50

נשיא איראן אמר כי למרות הלחץ על ארצו, "אנחנו ממשיכים להתקדם". לפי דיווח בוושינגטון פוסט, טראמפ איים על מדינות אירופה במכסים על תעשיית הרכב, אם לא יאשימו את טהראן בהפרת הסכם הגרעין, כפי שאכן עשו

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (חמישי) כי טהראן מעשיר כיום אורניום יותר ממה שהעשיר לפני החתימה על הסכם הגרעין ב-2015. "הלחץ גבר על איראן, אבל אנחנו ממשיכים להתקדם", אמר רוחאני בנאום שנשא ושודר בטלוויזיה.

איראן צמצמה בהדרגה את מחויבויותיה לעסקה שנחתמה עם המעצמות בעקבות נסיגתה החד-צדדית של ארצות הברית ממנה ב-2018. מאז, הטיל הנשיא דונלד טראמפ סנקציות על איראן, שהכו קשות בכלכלה של איראן.

ביום שלישי החליטו מדינות אירופה החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת וגרמניה - להפעיל את המנגנון לפתרון מחלוקות בהסכם, הליך שבסופו של דבר עשוי להוביל לחידוש הסנקציות של האו"ם ושל האיחוד האירופי. אלו הושעו במסגרת הסכם הגרעין, תמורת מגבלות שהוטלו על תכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית. שתי המעצמות הנוספות החתמות על ההסכם - רוסיה וסין - הביעו התנגדות למהלך.

נשיא איראן חסן רוחאני, 14 בינואר 2020. AP
משבח את הישגי ארצו. רוחאני, שלשום/AP

איראן זעמה על המהלך האירופי, ואמרה כי שלוש המדינות נכנעו ללחץ האמריקני. לפי דיווח בוושינגוטן פוסט, טראמפ איים להשית מכסים בגובה של 25% על תעשיות הרכב האירופיות, אם המדינות לא יאשימו רשמית את איראן בהפרת הסכם הגרעין. בעבר הוא כבר השמיע איומים דומים, אך לא מתוך ניסיון להשפיע על מדיניות החוץ האירופית.

עוד דווח כי לא ברור אם היום היה הכרחי משום שאירופה כבר אותתה על כוונתה להפעיל את המנגנון בשבועות האחרונים. הבית הלבן ומחלקת המדינה לא הגיבו לשאלות על הדיווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully