וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלת המטוס האוקראיני: איראן תעביר לקייב את הקופסאות השחורות

18.1.2020 / 17:54

תחת הלחץ הבינלאומי, הודיעה טהראן כי מומחים זרים יבחנו את נתוני הטיסה ואת רשת הקשר של המטוס שהופל על ידי בשוגג. קנדה, ש-57 מאזרחיה נספו, דורשת שהקופסאות השחורות יועברו לצרפת

עריכה: אסף דרורי

איראן אמרה היום (שבת) כי היא תשלח לקייב את הקופסאות השחורות של המטוס האוקראיני שהופל על ידיה בשוגג מוקדם יותר החודש. לפי סוכנות הידיעות תסנים, טהראן נערכת לכך שמומחים מצרפת, קנדה וארצות הברית יבחנו את נתוני הטיסה ואת רשת הקשר מהמטוס של חברת "אוקראינה אינטרנשיונל אירליינס", שכל 176 נוסעיו נהרגו בעת שנפגע מטילים של הצבא.

האסון הוסיף ללחץ הבינלאומי על איראן, בזמן שהיא נמצאת בעיצומו של משבר ממושך עם ארצות הברית סביב תכנית הגרעין שלה. זה התלקח לכדי עימות קצר החודש, אחרי שארצות הברית חיסלה את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד, ואיראן הגיבה במתקפת טילים על בסיסים אמריקניים בעיראק. איראן הייתה בכוננות גבוהה למתקפה אמריקנית בתגובה, אך עברו כמה ימים עד שהצבא הודה שהמטוס הופל ולא התרסק בשל כשל טכני, כפי שהתעקשה טהראן בתחילה. ניסיונות הטיוח לאחר האסון עוררו הפגנות נגד המשטר.

חסן רזאיפאר, מנהל חקירת התאונה ברשות התעופה האזרחית של איראן, אמר כי המטרה היא לקרוא את המידע מהקופסאות השחורות באמצעות "המומחיות של צרפת, קנדה ואמריקה". לדבריו, "אם המאמצים האלו לא יצליחו, אז הן יישלחו לצרפת". הוא הוסיף כי הקופסאות השחורות נשלחות לקייב לבקשת מומחים אוקראינים שנמצאים בטהראן, וכי הן לא ייבדקו באיראן.

שרידי המטוס האוקראיני שהופל בפאתי טהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
שרידי המטוס בפאתי טהראן, החודש/רויטרס

מטוס הבואינג 737-800 האמריקני המריא מטהראן לקייב, ורוב הנוסעים היו איראנים או בעלי אזרחות כפולה. 57 מהם היו אזרחים קנדים.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, שדוחק את איראן לקיים חקירה מקיפה, אמר אתמול שהיא צריכה שלוח את הקופסאות השחורות לצרפת. צרפת היא אחת המדינות הבודדות בעולם המסוגלות לקרוא את נתוני הטיסה וההקלטות מתא הטייס. טרודו אמר אמר במסיבת עיתונאים כי הקופסאות השחורות ספגו נזק כבד.

אוקראינה אמרה לאחר האסון כי כי היא מצפה מאיראן להעביר לידה את הקופסאות השחורות, ונציגים איראנים אמורים להגיע למדינה השבוע.

אוקראינה, קנדה, ושבדיה, אפגניסטן ובריטניה, שגם כמה מאזרחיהן היו בטיסה, קראו לחקירה יסודית ולמתן פיצויים למשפחות הקורבנות. איראן הפצירה בהן להימנע מניצול הטרגדיה "למטרות פוליטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully