וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 20 שנה: מקודמת תוכנית פיתוח עירוני למזרח ירושלים

הוועדה המחוזית בירושלים אישרה בשבוע שעבר להפקדה את התכנית, שהייתה תקועה בעירייה במשך כשני עשורים. היא כוללת שטחים לתעסוקה, מסחר, תיירות ומגורים במזרח העיר, אך צפויה לאפשר בנייה של עשרות יחידות דיור חדשות בלבד. "ללא מגורים התכנית לא תביא לפיתוח המיוחל"

צילום: משטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה בשבוע שעבר להפקדה את תכנית העירייה לפיתוח המרכז העירוני של מזרח ירושלים. זאת, לאחר כ-20 שנה שתכנית המתאר תקועה במסדרונות העירייה והתחלפו כמה צוותי אדריכלים.

התוכנית שמקודמת כעת מתפרשת על שטח של כ-705 דונם וכוללת את השכונות ואדי ג'וז ובאב א-זהרה. על פי התכנית, 174 אלף מ"ר משטח האזור יוקצה למגורים, 163 אלף מ"ר לתעסוקה, 163 אלף מ"ר לתיירות , 139 אלף למסחר ו-12 אלף מ"ר למבני ציבור. התכנית צומצמה במהלך השנים וכוללת תוספת של כ- 570 יחידות דיור, אך מאות מהן הן דירות שכבר קיימות והן רק יוכשרו ועשרות יחידות דיור חדשות בלבד צפויות להיבנות.

"הוועדה התרשמה כי מדובר בתכנית שהושקעה בה מחשבה תכנונית רבה, ומציעה הסדרה ראויה של המתחם, הכוללת ניצול יעיל של הקרקע, עירוב שימושים, שיפור מערך התנועה וחיזוק הדופן המסחרית כלפי רחובות המרכז העסקי, והכל תוך שימור ערכי המקום", נכתב בהחלטת הוועדה המחוזית בשבוע שעבר. עוד צוין כי "הוועדה התרשמה כי התכנית מציעה איזון ראוי בין צרכי הפיתוח המסחרי, התיירותי והתרבותי בסמיכות לעיר העתיקה ובין שימור ערכי המתחם, לרבות המונומנטים הקיימים בו".

מזרח ירושלים, 7 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מזרח ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

אולם לאישור התוכנית יש גם מבקרים. האדריכלית שרי קרוניש מעמותת "במקום", מתחה ביקורת על התוספת המועטה של יחידות הדיור. "מבלי להמעיט בחשיבותה של הסדרה של מאות יחידות דיור שנבנו בלית ברירה ללא אישור, התכנית שאושרה להפקדה מציעה תוספת כל כך מזערית, כ-70 יחידות דיור בלבד, שהיא צועקת לשמיים", אמרה קרוניש.

"אין ספק שמרכז העיר המזרחית משווע גם להסדרה וגם לפיתוח", הוסיפה קרוניש. "אך ללא המנוע העיקרי לפיתוח יזמי - מגורים - התכנית לא תביא לפיתוח המיוחל". היא הסבירה כי "טיול קצר לאורך רחוב יפו היום מלמד שבמרכז העיר המערבית כבר הבינו שללא תוספת של יחידות דיור, מרכזי ערים לא הופכים למרחבים תוססים ומתחדשים".

עוד בוואלה!

"מחנה יהודה" המקורי: האם התגלה השוק של ירושלים מימי בית שני?

לכתבה המלאה
עסקים מוזנחים במזרח ירושלים - אייטם מיה הורודיצ'אנו. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
הזנחה במזרח ירושלים/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

אחד האדריכלים שעבד על התוכנית מטעם העירייה במשך יותר מעשור הוא סנאן עבד אל-קאדר. על אף שהתוכנית התקדמה, החליט עבד אל-קאדר להתפטר לאחר שבעירייה הוחלט על קיצוץ ניכר מ-1,400 אלף מ"ר בנוי לכ-550 אלף מ"ר. "הרגשתי שהתחלתי בפרויקט מסוים, הצגתי אותו כמה פעמים בתדירות שהיא קשורה להתקדמות ולקחתי אחריות בעניין הזה לייצג את העירייה בפני התושבים". עבד אל-קאדר הסביר בשיחה עם וואלה!NEWS כי "כשהפרוגרמה השתנתה באופן דרמטי הבנתי שאני לא יכול להמשיך לקחת אחריות על העניין". אל-קאדר הוסיף כי אחרי הקיצוץ "התוכנית לא עונה על הצרכים של התושבים וגם לא על לוחות הזמנים בקידום פרויקטים נקודתיים".

גורם המעורה בהכנת התוכנית של עבד אל-קאדר אמר כי היא כללה תוספת של כ-400 יחידות דיור לאזור, אולם במסגרת הקיצוץ הוחלט לבטל לחלוטין את התוספת ורק להכשיר בנייה קיימת שנבנתה ללא היתר, וזאת על אף הגידול באוכלוסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully