וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת קרא לבג"ץ לדחות את עתירת הליכוד: "משוללת כל יסוד"

15.1.2020 / 17:40

עו"ד איל ינון ביקש מביהמ"ש לדחות את העתירה נגד חוות דעתו העוסקת באפשרות לקיים דיונים בחסינות רה"מ בתקופת הבחירות. "טענת ניגוד העניינים הועלתה רק לאחר הוצאת חוו"ד שמסקנתה אינה לשביעות רצון העותרים", אמר. מנדלבליט על העתירה: "לא מוצא לנכון להוסיף בעניין"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

עו"ד איל ינון פנה הערב (רביעי) לבג"ץ בבקשה לדחות את העתירה של ח"כ מיקי זוהר ומפלגת הליכוד נגד חוות דעתו העוסקת בשאלת האפשרות לקיים דיונים בבקשות חסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו בתקופת פגרת בחירות, וזאת בשל טענה לניגוד עניינים שבו הוא כביכול מצוי נוכח העובדה שבת זוגו, עו"ד עמית מררי, המשמשת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), הייתה מעורבת בגיבוש כתבי האישום נגד נתניהו.

בדבריו הבהיר ינון כי "טענת ניגוד העניינים משוללת כל יסוד, וזאת הן משום שחוות הדעת האמורה אינה עוסקת כלל בשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה וצוותו במסגרת ההחלטה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, והן משום שאינה עוסקת בפרוצדורה של דיוני החסינות עצמם שיתקיימו בוועדת הכנסת (ככל שתוקם). חוות הדעת עוסקת בנושאים פנים-פרלמנטריים מובהקים, הקודמים לדיון בבקשת החסינות עצמה, ואשר לייעוץ המשפטי לממשלה אין עמדה בהם".

עוד ציין ינון כי "טענת ניגוד העניינים הועלתה רק לאחר הוצאת חוות דעת שמסקנתה אינה לשביעות רצונם של העותרים, וזאת על אף שכל הפרטים הרלוונטיים לניגוד העניינים הנטען פורסמו בציבור פעמים רבות בהקשרים שונים בעבר ומוכרים היטב לעותרים. עובדה זו מעידה על כך שכל מטרתה של הטענה היא לפגוע בלגיטימיות של מוסד היועץ המשפטי לכנסת ולהרתיעו באופן אישי מלמלא את תפקידו לפי מיטב שיפוטו וללא חשש, ולנסות בדרך זו להביא לביטולה של חוות הדעת". הוא הוסיף כי לא היה בכוונתו מלכתחילה "להשתתף או לעסוק בדיוני החסינות עצמם, לרבות בשאלות הפרוצדורליות שיתעוררו במהלך דיונים אלה".

איל ינון. ראובן קסטרו
תגובה לעתירת הליכוד נגדו. ינון/ראובן קסטרו

דבריו של ינון מגיעים לאחר שמוקדם יותר השיב היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לעתירת הליכוד שהוגשה לבג"ץ בטענה לניגוד עניינים בטיפולו בנושא. בתגובתו הבהיר מנדלבליט כי אין לו מה להוסיף בעניין.

בתגובה, שהוגשה באמצעות מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד ענר הלמן, ועו"ד אודי איתן, הודגש כי בליכוד "לא ביקשו כל סעד המופנה אל היועץ המשפטי לממשלה, ומשכך הוא אינו מוצא לנכון להוסיף בעניין, בפרט בשים לב לכך שמדובר בסוגיה המצויה בלב שיקול הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, ונוגעת לתחומי הליבה של פעילות הכנסת".

התגובה כוללת התייחסות לעניינה של בת זוגו של עו"ד ינון, עו"ד עמית מררי, לתפקידה כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי) באופן כללי וכן בהקשר של תיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה. למען הסר ספק, בתגובה צוין כי עו"ד מררי אינה עוסקת בכל עניין הקשור לבקשת החסינות של ראש הממשלה.

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
לא מוצא לנכון להוסיף בעניין. מנדלבליט/שלומי גבאי

בתחילת השבוע, הליכוד וח"כ מיקי זוהר הגישו עתירה נגד ינון בטענה שהוא "מצוי בניגוד ענייניים חמור". בעקבות זאת, ינון הודיע כי למרות שהעותרים לא ביקשו צו ביניים נגד פרסום חוות הדעת, "הרי שלמען הזהירות הוא מעדכן מראש את בית המשפט כי בכוונתו לפרסם את חוות דעתו בשעה 16:00". כחצי שעה לפני כן, בסביבות השעה 15:30, הגישו בליכוד עתירה נוספת - למניעת פרסום חוות דעתו עד לבירור העתירה שהוגשה באותו יום בשעת בוקר, אולם היא נדחתה.

מסכת העתירות באה לאחר שבליכוד העלו בשבוע האחרון טענות לניגוד עניינים בהחלטת ינון משום שבת זוגו, עו"ד מררי שמכהנת כמשנה ליועמ"ש, הייתה מעורבת בגיבוש כתבי האישום נגד נתניהו, וכן בשל העובדה כי הוא מופיע ברשימת עדי התביעה נגד נתניהו, המואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. ינון דחה ביקורת זו, וטען כי לא התכוון מלכתחילה לעסוק בעניינים מהותיים של חסינות נתניהו או של ח"כ חיים כץ מהליכוד, אלא רק בענייני הפרוצדורה של הקמת ועדת כנסת מהם לא עולה חשש לניגוד עניינים.

בנוגע להופעת שמו ברשימת עדי התביעה, היועמ"ש מנדלבליט ודוברות הכנסת הבהירו כבר בתחילת השבוע כי ינון מעולם לא נתן עדות בתיקי ראש הממשלה ומעולם לא העיד נגד ראש הממשלה באף אחד מהתיקים והפרשות שבהם נחקר. "שמו של אייל ינון הוכנס לרשימת העדים בעקבות שיחת רקע לא פורמלית, שהתקיימה בכנסת לבקשת המשטרה שבה נתבקש לסקור ולהסביר את הליכי החקיקה בכנסת ואת היחס בין הכנסת לוועדת השרים לענייני חקיקה", הבהיר דובר הכנסת, שהסביר כי מדובר בסקירה כללית שאינה נוגעת לאירוע כזה או אחר.

(עדכון ראשון:15:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully